Amor vacui: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Grafika)
(Zobacz też)
Linia 7: Linia 7:
  
 
[[Indeks alfabetyczny ]] <br>
 
[[Indeks alfabetyczny ]] <br>
 +
[[à la Duseuil (Du Seuil) oprawy]] <br>
 +
[[Jansenistowskie oprawy]] <br>
 
[[Klasycystyczne oprawy ]] <br>
 
[[Klasycystyczne oprawy ]] <br>
 
[[Romantyczne oprawy ]] <br>
 
[[Romantyczne oprawy ]] <br>

Wersja z 13:36, 2 cze 2021

Amor vacui

(z łac. „umiłowanie pustki”)

Pojęcie typowe dla sztuk zdobniczych, niekiedy używane w kontekście dekoracji introligatorskiej; oznacza tendencję do operowania obszernymi powierzchniami pozbawionymi ornamentów. Wyłączywszy oprawy typowo użytkowe i wyzbyte dekoracji, postawa ta obecna była już w introligatorstwie średniowiecznym; najczęściej jednak wynikała z ograniczania kosztów pracy introligatora lub braku narzędzi zdobniczych. Jako zamierzony zabieg dekoracyjny a. v. pojawiło się w introligatorstwie XVI w. (okładziny obwiedzione liniami, z obszernym, pustym zwierciadłem), a przede wszystkim barokowym XVII-XVIII w., w którym profuzję (bogactwo? obfitość?) zdobień grzbietu często kontrastowano z dekoracyjną pustką okładzin. Skłonność do zestawiania bogatych, ornamentalnych ram i dużego, pustego zwierciadła cechowała też oprawy klasycystyczne i romantyczne. Od tego czasu jest nieprzerwanie obecna zarówno w oprawach rzemieślniczych jak i produkowanych przemysłowo; w skrajnych przypadkach objawia się całkowitą rezygnacją z dekoracji, a nawet napisów, na okładzinach i grzbiecie.

Zobacz też

Indeks alfabetyczny
à la Duseuil (Du Seuil) oprawy
Jansenistowskie oprawy
Klasycystyczne oprawy
Romantyczne oprawy

Grafika

Przypisy

  1. Kozakiewicz 1996, s. 13.

Autor: A.W.