Amor vacui: Różnice pomiędzy wersjami
(→Grafika) |
(→Zobacz też) |
||
Linia 7: | Linia 7: | ||
[[Indeks alfabetyczny ]] <br> | [[Indeks alfabetyczny ]] <br> | ||
+ | [[à la Duseuil (Du Seuil) oprawy]] <br> | ||
+ | [[Jansenistowskie oprawy]] <br> | ||
[[Klasycystyczne oprawy ]] <br> | [[Klasycystyczne oprawy ]] <br> | ||
[[Romantyczne oprawy ]] <br> | [[Romantyczne oprawy ]] <br> |
Wersja z 13:36, 2 cze 2021
Spis treści
Amor vacui
(z łac. „umiłowanie pustki”)
Pojęcie typowe dla sztuk zdobniczych, niekiedy używane w kontekście dekoracji introligatorskiej; oznacza tendencję do operowania obszernymi powierzchniami pozbawionymi ornamentów. Wyłączywszy oprawy typowo użytkowe i wyzbyte dekoracji, postawa ta obecna była już w introligatorstwie średniowiecznym; najczęściej jednak wynikała z ograniczania kosztów pracy introligatora lub braku narzędzi zdobniczych. Jako zamierzony zabieg dekoracyjny a. v. pojawiło się w introligatorstwie XVI w. (okładziny obwiedzione liniami, z obszernym, pustym zwierciadłem), a przede wszystkim barokowym XVII-XVIII w., w którym profuzję (bogactwo? obfitość?) zdobień grzbietu często kontrastowano z dekoracyjną pustką okładzin. Skłonność do zestawiania bogatych, ornamentalnych ram i dużego, pustego zwierciadła cechowała też oprawy klasycystyczne i romantyczne. Od tego czasu jest nieprzerwanie obecna zarówno w oprawach rzemieślniczych jak i produkowanych przemysłowo; w skrajnych przypadkach objawia się całkowitą rezygnacją z dekoracji, a nawet napisów, na okładzinach i grzbiecie.
Zobacz też
Indeks alfabetyczny
à la Duseuil (Du Seuil) oprawy
Jansenistowskie oprawy
Klasycystyczne oprawy
Romantyczne oprawy
Grafika
Przypisy
- Kozakiewicz 1996, s. 13.
Autor: A.W.