À la Duseuil oprawy: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Grafika)
(Grafika)
Linia 17: Linia 17:
 
Plik:Barokowa oprawa francuska.jpg | Oprawa z dekoracją à la Duseuil i superekslibrisem, Francja, kon. XVII-pocz. XVIII w., BWSD Włocławek, fot. P. Kurek  
 
Plik:Barokowa oprawa francuska.jpg | Oprawa z dekoracją à la Duseuil i superekslibrisem, Francja, kon. XVII-pocz. XVIII w., BWSD Włocławek, fot. P. Kurek  
 
Plik:Oprawa z dekoracją a la Duseuil, Francja, XVII w., Wittock 2009, nr kat. il. 18.jpg | Oprawa z dekoracją à la Duseuil, Francja, XVII w., repr. wg: Wittock 2009, nr kat. il. 18
 
Plik:Oprawa z dekoracją a la Duseuil, Francja, XVII w., Wittock 2009, nr kat. il. 18.jpg | Oprawa z dekoracją à la Duseuil, Francja, XVII w., repr. wg: Wittock 2009, nr kat. il. 18
 +
Plik:A Du Seuil oprawy, 2 moitie XVII w., Ducimetiere, Mignonne, allons voir...2007.jpg | Oprawa z dekoracją à la Duseuil, Francja, 2 poł. XVII w., repr. wg: Ducimetiere, Mignonne, allons voir... 2007
 
</gallery>
 
</gallery>
  

Wersja z 22:32, 24 kwi 2021

À la Duseuil oprawy

(À la Du Seuil oprawy) (fr. reliure à la Duseuil, Du Seuil)

Określenie funkcjonujące od pocz. XIX w. w zachodniej literaturze tegumentologicznej na oprawy barokowe o charakterystycznej, złoconej dekoracji marokinowych okładzin; ogranicza się ona do zazwyczaj podwójnych/potrójnych linii przy krawędziach okładzin oraz takichż linii wewnętrznego obramienia zwierciadła, niekiedy z półkolistymi wybrzuszeniami na osiach. Kompozycję tę dopełniają w narożach ram różne formy kwiatonów (także z tłoków pointillé). W klasycznych wariantach dzieł tego typu pole zwierciadła oraz szerokiej ramy wyzbyte są dodatkowych zdobień, co nadaje całości powściągliwy charakter, skontrastowany z profuzją zdobień kompartymentów grzbietu. Termin ten wiąże się z francuskim introligatorem Augustinem Duseuil’em (*1673 †1746), któremu przypisuje się dzieła o wyjątkowej elegancji i precyzji wykończenia; jednakże stosowany przez niego schemat kompozycyjny w rzeczywistości był znany już w XVI w., ewoluując zasadniczo w zakresie formy kwiatonów i dekoracji grzbietu.

Zobacz też

Indeks alfabetyczny
Barokowe oprawy
Kwiaton

Grafika

Przypisy

  1. Devaux 1977, s. 136, 138-139, 356;
  2. Devauchelle 1995, s. 87, 90;
  3. Macchi F. i L. 2002, s. 150.

Autor: A.W.