Zając: Różnice pomiędzy wersjami
(Utworzono nową stronę "===Zając=== Zwierzę o wieloaspektowej symbolice m.in. chrystologicznej. W introligatorstwie gotyckim ukazywany głównie na okrągłych i czworobocznych tłokach jako...") |
|||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | + | ==Zając== | |
+ | (niem. Hase) | ||
Zwierzę o wieloaspektowej symbolice m.in. chrystologicznej. W introligatorstwie gotyckim ukazywany głównie na okrągłych i czworobocznych tłokach jako zwierzę biegnące lub siedzące (niekiedy z roślinnym tłem, ponadto na tłokach ze scenami łowów oraz na plakietach niderlandzkich i francuskich (XV-1 poł. XVI w.) wśród wici roślinnych. Wraz z popularyzacją radełek w 4 ćw. XV i na pocz. XVI w. prezentowany w ikonograficznie bogatszych scenach łowieckich: uciekający przed psem w pojedynkę lub z innymi zwierzętami (bykiem i łanią jelenia), bądź osaczany przez myśliwego z psem. Na oprawach nowożytnych motyw z. pojawiał się na nielicznych radełkach ze scenami łowieckimi; poza tym praktycznie zaniknął. | Zwierzę o wieloaspektowej symbolice m.in. chrystologicznej. W introligatorstwie gotyckim ukazywany głównie na okrągłych i czworobocznych tłokach jako zwierzę biegnące lub siedzące (niekiedy z roślinnym tłem, ponadto na tłokach ze scenami łowów oraz na plakietach niderlandzkich i francuskich (XV-1 poł. XVI w.) wśród wici roślinnych. Wraz z popularyzacją radełek w 4 ćw. XV i na pocz. XVI w. prezentowany w ikonograficznie bogatszych scenach łowieckich: uciekający przed psem w pojedynkę lub z innymi zwierzętami (bykiem i łanią jelenia), bądź osaczany przez myśliwego z psem. Na oprawach nowożytnych motyw z. pojawiał się na nielicznych radełkach ze scenami łowieckimi; poza tym praktycznie zaniknął. |
Wersja z 00:02, 28 lut 2021
Spis treści
Zając
(niem. Hase)
Zwierzę o wieloaspektowej symbolice m.in. chrystologicznej. W introligatorstwie gotyckim ukazywany głównie na okrągłych i czworobocznych tłokach jako zwierzę biegnące lub siedzące (niekiedy z roślinnym tłem, ponadto na tłokach ze scenami łowów oraz na plakietach niderlandzkich i francuskich (XV-1 poł. XVI w.) wśród wici roślinnych. Wraz z popularyzacją radełek w 4 ćw. XV i na pocz. XVI w. prezentowany w ikonograficznie bogatszych scenach łowieckich: uciekający przed psem w pojedynkę lub z innymi zwierzętami (bykiem i łanią jelenia), bądź osaczany przez myśliwego z psem. Na oprawach nowożytnych motyw z. pojawiał się na nielicznych radełkach ze scenami łowieckimi; poza tym praktycznie zaniknął.
Zobacz też
Indeks alfabetyczny
Zoomorficzne motywy
Grafika
Przypisy
- Schwenke, Schunke 1979, tabl. 129;
- Devauchelle 1995, s. 37;
- Karpp-Jacottet, von Rabenau 2000, s. 15;
- Wagner 2013, il. 5c.
Autor: A.W.