Księżyc: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Grafika)
 
(Nie pokazano 12 wersji utworzonych przez 3 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
(łac. luna) motyw wywodzący się z kultury antycznej i przyjęty w symbolice chrześcijańskiej; w sztuce przedstawiany zazwyczaj jako kobieca personifikacja z towarzyszącym półksiężycem lub jako sam półksiężyc. Wraz ze słońcem (łac. sol) ukazywany w scenach Ukrzyżowania Chrystusa na wczesnośredniowiecznych złotniczych oprawach (np. Ewangeliarz Anastazji, ok. 1170, Biblioteka Narodowa w Warszawie). Na oprawach gotyckich XIV-pocz. XVI w. wyciskany przeważnie z okrągłych tłoków prezentujących półksiężyc z wyłaniającym się z niego męskim profilem; w takiej wersji ikonograficznej przetrwał na oprawach renesansowych, zestawiany z innymi drobnymi motywami np. w listwach między ramami radełkowymi. W późniejszych epokach stosowany sporadycznie, również jako okrągła tarcza z ludzkimi rysami.  
+
==Księżyc==
 +
(łac. luna) (ang. moon, fr. lune)
 +
 
 +
Motyw wywodzący się z kultury antycznej i przyjęty w symbolice chrześcijańskiej; w sztuce przedstawiany zazwyczaj jako kobieca personifikacja z towarzyszącym półksiężycem lub jako sam półksiężyc. Wraz ze słońcem (łac. sol) ukazywany w scenach Ukrzyżowania Chrystusa na wczesnośredniowiecznych złotniczych oprawach (np. Ewangeliarz Anastazji, ok. 1170, Biblioteka Narodowa w Warszawie). Na oprawach gotyckich XIV-pocz. XVI w. wyciskany przeważnie z okrągłych tłoków prezentujących półksiężyc z wyłaniającym się z niego męskim profilem; w takiej wersji ikonograficznej przetrwał na oprawach renesansowych, zestawiany z innymi drobnymi motywami np. w listwach między ramami radełkowymi. Kobiecą personifikację k., w ujęciu wzorowanym na rycinie Hansa Sebalda Behama, ukazywano na prostokątnych plakietach renesansowych. W późniejszych epokach motyw przedstawiany na oprawach rzadko, również jako okrągła tarcza z ludzkimi rysami.
  
 
==Zobacz też==
 
==Zobacz też==
 +
[[Indeks alfabetyczny]] <br>
 
[[Ewangeliarza Anastazji oprawa]] <br>
 
[[Ewangeliarza Anastazji oprawa]] <br>
 +
[[Personifikacja]] <br>
 
[[Słońce]] <br>
 
[[Słońce]] <br>
 
[[Złotnicze oprawy]] <br>
 
[[Złotnicze oprawy]] <br>
Linia 9: Linia 14:
  
 
<gallery>
 
<gallery>
Plik:Img372.tif.jpg
+
Plik:EA1.jpg | Personifikacja księżyca (u góry zwierciadła - po lewej) na oprawie Ewangeliarza Anastazji (górna okładzina), krąg nadmozański lub w Płock, między ok. 1160 a 1170, źródło: domena publiczna
 
+
Plik:Img376.tif.jpg | Motyw księżyca na oprawie gotyckiej, Niemcy, XV w., repr. wg: A. Löffler, Ein neu augefundener Einband..., "Einband Forschung", H. 15, 2004, il. 4
 +
Plik:Img372.tif.jpg | Motyw księżyca na oprawie renesansowej, Thomas Krueger, Niemcy, lata 60. XVI w., repr. wg: A. Ottermann, Ein Thomas-Krueger-Einband..., "Einband Forschung", H. 4, 1999, il. na s. 28
 
</gallery>
 
</gallery>
  

Aktualna wersja na dzień 00:26, 20 lut 2021

Księżyc

(łac. luna) (ang. moon, fr. lune)

Motyw wywodzący się z kultury antycznej i przyjęty w symbolice chrześcijańskiej; w sztuce przedstawiany zazwyczaj jako kobieca personifikacja z towarzyszącym półksiężycem lub jako sam półksiężyc. Wraz ze słońcem (łac. sol) ukazywany w scenach Ukrzyżowania Chrystusa na wczesnośredniowiecznych złotniczych oprawach (np. Ewangeliarz Anastazji, ok. 1170, Biblioteka Narodowa w Warszawie). Na oprawach gotyckich XIV-pocz. XVI w. wyciskany przeważnie z okrągłych tłoków prezentujących półksiężyc z wyłaniającym się z niego męskim profilem; w takiej wersji ikonograficznej przetrwał na oprawach renesansowych, zestawiany z innymi drobnymi motywami np. w listwach między ramami radełkowymi. Kobiecą personifikację k., w ujęciu wzorowanym na rycinie Hansa Sebalda Behama, ukazywano na prostokątnych plakietach renesansowych. W późniejszych epokach motyw przedstawiany na oprawach rzadko, również jako okrągła tarcza z ludzkimi rysami.

Zobacz też

Indeks alfabetyczny
Ewangeliarza Anastazji oprawa
Personifikacja
Słońce
Złotnicze oprawy

Grafika

Przypisy


Autor: A.W.