Fryz: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
m (Fryz: uzupełn. term. ang.)
 
(Nie pokazano 1 wersji utworzonej przez jednego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
 
==Fryz==  
 
==Fryz==  
(fr. frise)
+
(ang. frieze; fr. frise)
  
 
1. w architekturze klasycznej oraz wzorowanych na niej stylach nowożytnych pozioma część belkowania zawarta między architrawem a gzymsem, najczęściej wypełniona dekoracją;  
 
1. w architekturze klasycznej oraz wzorowanych na niej stylach nowożytnych pozioma część belkowania zawarta między architrawem a gzymsem, najczęściej wypełniona dekoracją;  
 
2. w architekturze oraz plastyce i rzemiośle artystycznym poziomy pas ornamentu o różnorakiej formie (geometrycznej, floralnej, figuralnej).  
 
2. w architekturze oraz plastyce i rzemiośle artystycznym poziomy pas ornamentu o różnorakiej formie (geometrycznej, floralnej, figuralnej).  
W zdobnictwie introligatorskim f. stosowano już na wczesnośredniowiecznych oprawach złotniczych, częstszy stał się jednak na oprawach gotyckich: wkomponowany najczęściej w jedną z górnych listew ram zwierciadła bądź w listwę górną i dolną ujmujące zwierciadło; zwykle mają formę fryzu arkadkowego, rzadziej innego ornamentu (np. wici roślinnej z drôleries). Podobna koncepcja pojedynczego lub podwójnego f. wkomponowanego między ramy radełkowe nad i pod zwierciadłem była powszechna w introligatorstwie renesansowym na północ od Alp, czemu sprzyjały nierówne długości boków okładzin. W renesansie pojawiły się też →architektoniczne oprawy, w których f. o uproszczonej formie stanowił jeden z elementów dekoracji z antykizującym portalem lub ediculą. Charakterystyczny dla klasycystycznych i empirowych opraw jest ornament naśladujący fryz porządku doryckiego: z metopami (czasami wypełnionymi rozetkami: rosaces alternées) i tryglifami, wykorzystywany do obramiania zwierciadła oraz wydzielania kompartymentów grzbietu. Wzór ten był standardowo używany na angielskich oprawach w etruskim stylu. W →historyzujących oprawach XIX w. wrócono do koncepcji okazałego motywu architektonicznego na okładzinie, w obrębie którego pośród innych elementów niekiedy ukazywano f. Niezależnie od tego f. jako składnik ornamentyki okładzin pojawia się do dziś na oprawach o tradycyjnej koncepcji dekoracji.    
+
W zdobnictwie introligatorskim f. stosowano już na wczesnośredniowiecznych oprawach złotniczych, częstszy stał się jednak na oprawach gotyckich: wkomponowany najczęściej w jedną z górnych listew ram zwierciadła bądź w listwę górną i dolną ujmujące zwierciadło; zwykle mają formę fryzu arkadkowego, rzadziej innego ornamentu (np. wici roślinnej z drôleries). Podobna koncepcja pojedynczego lub podwójnego f. wkomponowanego między ramy radełkowe nad i pod zwierciadłem była powszechna w introligatorstwie renesansowym na północ od Alp, czemu sprzyjały nierówne długości boków okładzin. W renesansie pojawiły się też →architektoniczne oprawy, w których f. o uproszczonej formie stanowił jeden z elementów dekoracji z antykizującym portalem lub ediculą. Charakterystyczny dla klasycystycznych i empirowych opraw jest ornament naśladujący fryz porządku doryckiego: z metopami (czasami wypełnionymi rozetkami: rosaces alternées) i tryglifami, wykorzystywany do obramiania zwierciadła oraz wydzielania kompartymentów grzbietu. Wzór ten był standardowo używany na angielskich oprawach w etruskim stylu. W →historyzujących oprawach XIX w. wrócono do koncepcji okazałego motywu architektonicznego na okładzinie, w obrębie którego pośród innych elementów niekiedy ukazywano f. Niezależnie od tego f. jako składnik ornamentyki okładzin pojawia się do dziś na oprawach o tradycyjnej koncepcji dekoracji.
 +
 
 
==Zobacz też==
 
==Zobacz też==
  
Linia 20: Linia 21:
 
<gallery>
 
<gallery>
 
Plik:Fryz1, opr. architektoniczna.jpg | Motyw ołtarza architektonicznego z dekoracyjnym fryzem na oprawie włoskiej z 3-4 ćw. XV w., repr. wg: De Marinis 1960  
 
Plik:Fryz1, opr. architektoniczna.jpg | Motyw ołtarza architektonicznego z dekoracyjnym fryzem na oprawie włoskiej z 3-4 ćw. XV w., repr. wg: De Marinis 1960  
 +
Plik:Fryz w typie antycznym na oprawie klasycystycznej Halifax, atelier des Edwards, vers 1783, BnF, Paryż, fot. wg. reliures.bnf.fr.jpg | Fryz w typie antycznym na oprawie klasycystycznej, Anglia, ok. 1783, Bibliothèque nationale de France, Paryż, fot. wg. reliures.bnf.fr
 +
  
 
</gallery>
 
</gallery>

Aktualna wersja na dzień 19:39, 3 lut 2021

Fryz

(ang. frieze; fr. frise)

1. w architekturze klasycznej oraz wzorowanych na niej stylach nowożytnych pozioma część belkowania zawarta między architrawem a gzymsem, najczęściej wypełniona dekoracją; 2. w architekturze oraz plastyce i rzemiośle artystycznym poziomy pas ornamentu o różnorakiej formie (geometrycznej, floralnej, figuralnej). W zdobnictwie introligatorskim f. stosowano już na wczesnośredniowiecznych oprawach złotniczych, częstszy stał się jednak na oprawach gotyckich: wkomponowany najczęściej w jedną z górnych listew ram zwierciadła bądź w listwę górną i dolną ujmujące zwierciadło; zwykle mają formę fryzu arkadkowego, rzadziej innego ornamentu (np. wici roślinnej z drôleries). Podobna koncepcja pojedynczego lub podwójnego f. wkomponowanego między ramy radełkowe nad i pod zwierciadłem była powszechna w introligatorstwie renesansowym na północ od Alp, czemu sprzyjały nierówne długości boków okładzin. W renesansie pojawiły się też →architektoniczne oprawy, w których f. o uproszczonej formie stanowił jeden z elementów dekoracji z antykizującym portalem lub ediculą. Charakterystyczny dla klasycystycznych i empirowych opraw jest ornament naśladujący fryz porządku doryckiego: z metopami (czasami wypełnionymi rozetkami: rosaces alternées) i tryglifami, wykorzystywany do obramiania zwierciadła oraz wydzielania kompartymentów grzbietu. Wzór ten był standardowo używany na angielskich oprawach w etruskim stylu. W →historyzujących oprawach XIX w. wrócono do koncepcji okazałego motywu architektonicznego na okładzinie, w obrębie którego pośród innych elementów niekiedy ukazywano f. Niezależnie od tego f. jako składnik ornamentyki okładzin pojawia się do dziś na oprawach o tradycyjnej koncepcji dekoracji.

Zobacz też

Indeks alfabetyczny
Architektoniczne oprawy
Empirowe oprawy
Etruski styl
Fryz arkadkowy
Historyzujące oprawy
Klasycystyczne oprawy
Rosaces alternées

Grafika

Przypisy

  1. Kyriss 1956, tabl. 234;
  2. Kyriss 1958, tabl. 312;
  3. Devauchelle 1995, s. 153-155;
  4. Kozakiewicz 1996, s. 125;
  5. Marks 1998, il. 2e-f, 4e, 6;
  6. Quarg 2002, nr kat./tabl. 66;
  7. Wagner 2020, nr kat./il. 175.



Autor: A.W.