Okucia narożnikowe: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
m (korekta terminów angielskich)
Linia 1: Linia 1:
 
Okucia narożnikowe
 
Okucia narożnikowe
okucia narożne(ang. cornerpieces/corner pieces, fr. écoincon; niem. Eckbeschlag, Eckplatte, Eckstùck, wł. angolari)  
+
okucia narożne(ang. cornerpieces/corner pieces, fr. coin, cornière; niem. Eckbeschlag, Eckplatte, Eckstùck, wł. angolari)  
 
Okucia narożnikowe chronią narożniki oprawy i okładzinę przed uszkodzeniami mechanicznymi. Tworzą przestrzeń  pomiędzy oprawą kodeksu a powierzchnią blatu. Odległość ta może odpowiadać grubości samego okucia (gdy nie ma guza), może być również zwiększona przez dołączenie do okucia guza. Okucia narożne występują na wszystkich narożnikach kodeksu, zarówno na okładzinie przedniej jak i tylnej. Krawędź okucia narożnikowego może przybierać kilka form:
 
Okucia narożnikowe chronią narożniki oprawy i okładzinę przed uszkodzeniami mechanicznymi. Tworzą przestrzeń  pomiędzy oprawą kodeksu a powierzchnią blatu. Odległość ta może odpowiadać grubości samego okucia (gdy nie ma guza), może być również zwiększona przez dołączenie do okucia guza. Okucia narożne występują na wszystkich narożnikach kodeksu, zarówno na okładzinie przedniej jak i tylnej. Krawędź okucia narożnikowego może przybierać kilka form:
 
* krawędź okucia zakończona równo z zewnętrzną krawędzią okładziny (il. 1a)
 
* krawędź okucia zakończona równo z zewnętrzną krawędzią okładziny (il. 1a)

Wersja z 02:09, 18 sty 2021

Okucia narożnikowe okucia narożne(ang. cornerpieces/corner pieces, fr. coin, cornière; niem. Eckbeschlag, Eckplatte, Eckstùck, wł. angolari) Okucia narożnikowe chronią narożniki oprawy i okładzinę przed uszkodzeniami mechanicznymi. Tworzą przestrzeń pomiędzy oprawą kodeksu a powierzchnią blatu. Odległość ta może odpowiadać grubości samego okucia (gdy nie ma guza), może być również zwiększona przez dołączenie do okucia guza. Okucia narożne występują na wszystkich narożnikach kodeksu, zarówno na okładzinie przedniej jak i tylnej. Krawędź okucia narożnikowego może przybierać kilka form:

  • krawędź okucia zakończona równo z zewnętrzną krawędzią okładziny (il. 1a)
  • okucie zachodzące na kant okładziny (il. 1b)
  • okucie zachodzące na kant okładziny i częściowo na wewnętrzną powierzchnię okładziny (il. 1c)

Rodzaje okuć narożnikowych

Okucia narożnikowe bezguzowe

  • płaskie - forma całkowicie płaska. Kształt trójkąta, kwadratu, rombu. Powierzchnia zazwyczaj niedekorowana, ale także grawerowane. Ornament zwykle odpowiada okuciu centralnemu. Wykonywano je zwykle z mosiądzu, żelaza i srebra. Spotykane na kodeksach z XV-XIX wieku. (il. 2)
  • reliefowe - forma reliefowa, co pozwalało na uzyskanie większej odległości powierzchni obleczenia od powierzchni blatu. Obróbkę plastyczną przechodziły w czasie odlewu lub tłoczono je. Okucia tego typu przyjmują kształt trójkąta, kwadratu, rombu. Wykonywane zwykle z mosiądzu i srebra, spotykane na kodeksach z XIII-XVI wieku. (il. 3)

Okucia narożnikowe guzowe

  • jednoelementowe - guzy odlewano wraz z okuciem, przy czym mogły być w środku puste, wypełniano je wówczas np. cyną lub drewnianą formą, co chroniło je przed deformacją (il. 4). Przybierały kształt trójkąta, kwadratu, ćwiartki kwiatu, koła, stylizowanych zwierząt. Zazwyczaj ozdabiane motywami kwiatowymi. Spotykane na kodeksach z XV-XVI w. Okucia narożne z odlanym w masie guzem (il. 5) wykonywane były głównie z brązu i mosiądzu. Sam guz przyjmuje często formę 6-kąta. Przybierały podobne kształty i zdobienia. Znane z kodeksów z XIII-XV wieku.
  • dwuelementowe - okucia z dołączonym guzem. Na płycie podstawy w kształcie kwadratu, rombu lub kwadratu przybijano guz z mosiądzu. Najczęstszą formą guza był kapelusz kardynalski. Takie okucia narożnikowe znane są z kodeksów z XIII-XVI wieku oraz drugiej połowy XIX wieku. (il. 6)


Zobacz też

  • Guzy
  • Okucia

Przypisy

  1. Adler G., Handbuch Buchverschluss und Buchbeschlag, Wiesbaden, 2010.
  2. Banasiak M.,Okucia zabytkowych kodeksów – historia, systematyka, terminologia, zagadnienia konserwatorskie, praca magisterska [promotor: dr hab. M. Pronobis-Gajdzis, prof. UMK, Toruń, UMK 2020, wydruk komputerowy.
  3. Ciesielczyk M., Metalowe zapinki w książkach. Historia i technika, Praca magisterska [promotor: dr H. Rosa], Toruń UMK, 1999, maszynopis.
  4. Dürrfeld E. B., Mit Haken und Osen. Zur Typenbestimmung von Buchschlieβen des 15. bis 17. [w:] „Restauro”, 1993, nr 6, s. 425 - 429
  5. Encyklopedia wiedzy o książce [red. A. Birkenmajer, B. Kocowski, J. Trzynadlowski], Wrocław, 1971.
  6. Kurpik W, Uwagi o niektórych elementach oprawy i ich roli w ochronie książki, Ochrona Zabytków, 1982, Tom 35 , Numer 3-4 (138-139).
  7. Luers H., Das Fachwissen des Buchbinders, Stuttgart 1941.
  8. Macchi F., Dizionario Illustrato Della Legature, Milano 2002.
  9. Scholla A.B., Libri sine asseribus. Zur Einbandtechnik, Formund Inhalt mitteleuropeischer Koperte des 8. bis 14. Jahrhunderts, Braunschweig 1970.
  10. Szirmai J.A., *The Archeology of Medieval Bookbinding*. London -New York 1999.Przypis 1
  11. Zamrzycka J., Introligatorzy toruńscy od XV do XVI/XVII wieku . Typologia cech warsztatowych, praca magisterska UMK, ZKPiS (promotor: dr Małgorzata Pronobis-Gajdzis), Toruń UMK 2012.



Autor: MPG