Kurtynowa dekoracja: Różnice pomiędzy wersjami
(Utworzono nową stronę "(hiszp. „decoración de cortina”), rodzaj dekoracji opraw klasycystycznych i empirowych w Hiszpanii za rządów króla Ferdynanda VII, szczególnie w latach 1812-183...") |
|||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | (hiszp. „decoración de cortina”) | + | ===Kurtynowa dekoracja=== |
+ | (hiszp. „decoración de cortina”) | ||
+ | |||
+ | Rodzaj dekoracji opraw klasycystycznych i empirowych w Hiszpanii za rządów króla Ferdynanda VII, szczególnie w latach 1812-1830, niekiedy naśladowanej w innych krajach zachodnioeuropejskich (głównie w Anglii). Jej istotą jest motyw k. o wyraźnie zaznaczonych, wachlarzowych fałdowaniach wychodzących z jednego punktu i przeważnie zakończonych frędzlami. Najefektowniejsze k. ukazywano w zwierciadłach, w technice różnobarwnych intarsji z cieniowaniami i złoceniami wraz ze złoconym obramieniem o klasycyzującej ornamentyce; rzadziej k. wkomponowywano w ramę zwierciadła jako pojedynczy motyw lub ornament o cieniowanych fałdowaniach; skromniejsze k. ukazywano jako złocone wyciski na jednobarwnej skórze w zwierciadle lub jego obramieniu, a niekiedy też w kompartymentach grzbietu. Za pierwszego wybitnego twórcę opraw z tą dekoracją uważa się hiszpańskiego introligatora Antonio Suareza. | ||
==Zobacz też== | ==Zobacz też== | ||
+ | [[Indeks alfabetyczny]] <br> | ||
[[Empirowe oprawy]] <br> | [[Empirowe oprawy]] <br> | ||
[[Klasycystyczne oprawy]] <br> | [[Klasycystyczne oprawy]] <br> | ||
Linia 8: | Linia 12: | ||
<gallery> | <gallery> | ||
− | + | ||
</gallery> | </gallery> |
Wersja z 00:23, 17 sty 2021
Spis treści
Kurtynowa dekoracja
(hiszp. „decoración de cortina”)
Rodzaj dekoracji opraw klasycystycznych i empirowych w Hiszpanii za rządów króla Ferdynanda VII, szczególnie w latach 1812-1830, niekiedy naśladowanej w innych krajach zachodnioeuropejskich (głównie w Anglii). Jej istotą jest motyw k. o wyraźnie zaznaczonych, wachlarzowych fałdowaniach wychodzących z jednego punktu i przeważnie zakończonych frędzlami. Najefektowniejsze k. ukazywano w zwierciadłach, w technice różnobarwnych intarsji z cieniowaniami i złoceniami wraz ze złoconym obramieniem o klasycyzującej ornamentyce; rzadziej k. wkomponowywano w ramę zwierciadła jako pojedynczy motyw lub ornament o cieniowanych fałdowaniach; skromniejsze k. ukazywano jako złocone wyciski na jednobarwnej skórze w zwierciadle lub jego obramieniu, a niekiedy też w kompartymentach grzbietu. Za pierwszego wybitnego twórcę opraw z tą dekoracją uważa się hiszpańskiego introligatora Antonio Suareza.
Zobacz też
Indeks alfabetyczny
Empirowe oprawy
Klasycystyczne oprawy
Grafika
Przypisy
Autor: A.W.