Księżyc: Różnice pomiędzy wersjami
(→Księżyc) |
(→Księżyc) |
||
Linia 2: | Linia 2: | ||
(łac. luna) | (łac. luna) | ||
− | Motyw wywodzący się z kultury antycznej i przyjęty w symbolice chrześcijańskiej; w sztuce przedstawiany zazwyczaj jako kobieca personifikacja z towarzyszącym półksiężycem lub jako sam półksiężyc. Wraz ze słońcem (łac. sol) ukazywany w scenach Ukrzyżowania Chrystusa na wczesnośredniowiecznych złotniczych oprawach (np. Ewangeliarz Anastazji, ok. 1170, Biblioteka Narodowa w Warszawie). Na oprawach gotyckich XIV-pocz. XVI w. wyciskany przeważnie z okrągłych tłoków prezentujących półksiężyc z wyłaniającym się z niego męskim profilem; w takiej wersji ikonograficznej przetrwał na oprawach renesansowych, zestawiany z innymi drobnymi motywami np. w listwach między ramami radełkowymi. Kobiecą personifikację k., w ujęciu wzorowanym na rycinie Hansa Sebalda Behama, ukazywano na prostokątnych plakietach renesansowych. W późniejszych epokach | + | Motyw wywodzący się z kultury antycznej i przyjęty w symbolice chrześcijańskiej; w sztuce przedstawiany zazwyczaj jako kobieca personifikacja z towarzyszącym półksiężycem lub jako sam półksiężyc. Wraz ze słońcem (łac. sol) ukazywany w scenach Ukrzyżowania Chrystusa na wczesnośredniowiecznych złotniczych oprawach (np. Ewangeliarz Anastazji, ok. 1170, Biblioteka Narodowa w Warszawie). Na oprawach gotyckich XIV-pocz. XVI w. wyciskany przeważnie z okrągłych tłoków prezentujących półksiężyc z wyłaniającym się z niego męskim profilem; w takiej wersji ikonograficznej przetrwał na oprawach renesansowych, zestawiany z innymi drobnymi motywami np. w listwach między ramami radełkowymi. Kobiecą personifikację k., w ujęciu wzorowanym na rycinie Hansa Sebalda Behama, ukazywano na prostokątnych plakietach renesansowych. W późniejszych epokach motyw przedstawiany na oprawach rzadko, również jako okrągła tarcza z ludzkimi rysami. |
==Zobacz też== | ==Zobacz też== |
Wersja z 00:20, 17 sty 2021
Spis treści
Księżyc
(łac. luna)
Motyw wywodzący się z kultury antycznej i przyjęty w symbolice chrześcijańskiej; w sztuce przedstawiany zazwyczaj jako kobieca personifikacja z towarzyszącym półksiężycem lub jako sam półksiężyc. Wraz ze słońcem (łac. sol) ukazywany w scenach Ukrzyżowania Chrystusa na wczesnośredniowiecznych złotniczych oprawach (np. Ewangeliarz Anastazji, ok. 1170, Biblioteka Narodowa w Warszawie). Na oprawach gotyckich XIV-pocz. XVI w. wyciskany przeważnie z okrągłych tłoków prezentujących półksiężyc z wyłaniającym się z niego męskim profilem; w takiej wersji ikonograficznej przetrwał na oprawach renesansowych, zestawiany z innymi drobnymi motywami np. w listwach między ramami radełkowymi. Kobiecą personifikację k., w ujęciu wzorowanym na rycinie Hansa Sebalda Behama, ukazywano na prostokątnych plakietach renesansowych. W późniejszych epokach motyw przedstawiany na oprawach rzadko, również jako okrągła tarcza z ludzkimi rysami.
Zobacz też
Indeks alfabetyczny
Ewangeliarza Anastazji oprawa
Słońce
Złotnicze oprawy
Grafika
Przypisy
Autor: A.W.