Król: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Król)
Linia 1: Linia 1:
 
===Król===
 
===Król===
 
(fr. roi)
 
(fr. roi)
 
 
 
Termin odnoszący się do grupy czworobocznych tłoków romańskich głównie z 2 poł. XII w., ukazujących:  
 
Termin odnoszący się do grupy czworobocznych tłoków romańskich głównie z 2 poł. XII w., ukazujących:  
  
Linia 11: Linia 9:
 
c) ukoronowanego władcę siedzącego na tronie w obramieniu architektonicznym.  
 
c) ukoronowanego władcę siedzącego na tronie w obramieniu architektonicznym.  
  
Pokrewne obu grupom ikonograficznym są nieliczne wyobrażenia k. (prawdopodobnie tożsamego z →Dawidem) siedzącego wewnątrz stylizowanego Drzewa Jessego. Wizerunek niedookreślonego k. (identyfikowanego też jako Karol Wielki lub Bóg Ojciec) widnieje na jednej z francuskich plakiet gotyckich z pocz. XVI w. W XVI w. popularne były plakiety (prostokątne lub medalionowe, w tym kameowe) z portretem władcy danego kraju (m.in. Zygmunt August). Na oprawach śląskich i polskich w XVI w. rozpowszechnione są radełka z portretami władców, w tym królów (m.in. z dynastii jagiellońskiej). Odtąd portret lub imaginacyjny wizerunek k. stanowi stały, choć nieczęsty, element w dekoracji opraw nowożytnych aż po XIX w.      
+
Pokrewne obu grupom ikonograficznym są nieliczne wyobrażenia k. (prawdopodobnie tożsamego z →Dawidem) siedzącego wewnątrz stylizowanego Drzewa Jessego. Wizerunek niedookreślonego k. (identyfikowanego też jako Karol Wielki lub Bóg Ojciec) widnieje na jednej z francuskich plakiet gotyckich z pocz. XVI w. W XVI w. popularne były plakiety (prostokątne lub medalionowe, w tym kameowe) z portretem władcy danego kraju (m.in. Zygmunt August). Na oprawach śląskich i polskich w XVI w. rozpowszechnione są radełka z portretami władców, w tym królów (m.in. z dynastii jagiellońskiej). Odtąd portret lub imaginacyjny wizerunek k. stanowi stały, choć nieczęsty, element w dekoracji opraw nowożytnych aż po XIX w.
  
 
==Zobacz też==
 
==Zobacz też==

Wersja z 00:13, 17 sty 2021

Król

(fr. roi) Termin odnoszący się do grupy czworobocznych tłoków romańskich głównie z 2 poł. XII w., ukazujących:

a) niewiadomą postać władcy (być może jednego z 24 apokaliptycznych starców) przyklękującego na jedną nogę, z koroną na głowie i płaszczem na plecach, trzymającego w jednej ręce krzyż, lub palmę, a w drugiej naczynię (kielich?);

b) ukoronowanego władcę na koniu, z berłem, lancą lub gałązką palmową w ręce;

c) ukoronowanego władcę siedzącego na tronie w obramieniu architektonicznym.

Pokrewne obu grupom ikonograficznym są nieliczne wyobrażenia k. (prawdopodobnie tożsamego z →Dawidem) siedzącego wewnątrz stylizowanego Drzewa Jessego. Wizerunek niedookreślonego k. (identyfikowanego też jako Karol Wielki lub Bóg Ojciec) widnieje na jednej z francuskich plakiet gotyckich z pocz. XVI w. W XVI w. popularne były plakiety (prostokątne lub medalionowe, w tym kameowe) z portretem władcy danego kraju (m.in. Zygmunt August). Na oprawach śląskich i polskich w XVI w. rozpowszechnione są radełka z portretami władców, w tym królów (m.in. z dynastii jagiellońskiej). Odtąd portret lub imaginacyjny wizerunek k. stanowi stały, choć nieczęsty, element w dekoracji opraw nowożytnych aż po XIX w.

Zobacz też

Indeks alfabetyczny
Dawid
Portret
Radełka jagiellońskie
Romańskie oprawy

Grafika

Przypisy

  1. Komornicki 1925, tabl. XXVI/il. 18;
  2. Schmidt-Künsemüller 1985, s. 213-214.

Autor: A.W.