Emblemat: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
m (Emblemat (emblem): uzupełn. term. ang.)
(Grafika)
Linia 15: Linia 15:
 
<gallery>
 
<gallery>
 
Plik:Emblemat1, oprawa wenecka z emblematami, XVI w., wg J. L. Checa Cremades 2003, il. 18.jpg | Oprawa wenecka z emblematami, XVI w., wg J. L. Checa Cremades 2003, il. 18
 
Plik:Emblemat1, oprawa wenecka z emblematami, XVI w., wg J. L. Checa Cremades 2003, il. 18.jpg | Oprawa wenecka z emblematami, XVI w., wg J. L. Checa Cremades 2003, il. 18
 +
Plik:Emblemat, Emblemat na prawdop. rzymskiej oprawie renesansowej, 1 poł. XVI w., Biblioteca Nazionale Braidense.jpg | Emblemat na prawdopodobnie rzymskiej oprawie renesansowej, 1 poł. XVI w., Biblioteca Nazionale Braidense, Mediolan
 
Plik:Emblemat2, superekslibris Marcina Gliciusa z Pilzna, 1562.jpg | Emblemat w superekslibrisie Marcina Gliciusa z Pilzna, 1562 r.
 
Plik:Emblemat2, superekslibris Marcina Gliciusa z Pilzna, 1562.jpg | Emblemat w superekslibrisie Marcina Gliciusa z Pilzna, 1562 r.
 
Plik:Emblemat3, superekslibris Jana Leopolity młodszego, 151557.jpg | Emblemat w superekslibrisie Jana Leopolity młodszego, 1557 r.
 
Plik:Emblemat3, superekslibris Jana Leopolity młodszego, 151557.jpg | Emblemat w superekslibrisie Jana Leopolity młodszego, 1557 r.

Wersja z 00:02, 16 sty 2021

Emblemat (emblem)

(ang. emblem)

Znak słowno-obrazowy składający się z sentencji (lemma, motto), obrazu (stemma, ikon, imago) i wierszowanego objaśnienia (epigram). E-y znane są od antyku, jednak upowszechnieniu uległy w renesansie i baroku jako elitarna w swym intelektualizmie dziedzina humanistyki. W jej ramach wytworzył się skomplikowany system kodów symbolicznych, stymulowany m.in. licznymi w XVI-XVII w., ilustrowanymi wydawnictwami emblematycznymi. Zawarte w nich motywy alegoryczno-symboliczne przeniknęły do sztuk plastycznych, w tym zdobnictwa opraw książkowych. Najczęściej jednak trójelementowa struktura e. ulegała w nim redukcji do samego obrazu lub obrazu z sentencją (impresa). Przykładów takich kompozycji, pełniące funkcje znaku własnościowego księgi, dostarcza renesansowe introligatorstwo Italii i krajów zaalpejskich. Na gruncie Polskim najbardziej znane przykłady adaptacji e. jako elementu superekslibrisu wiążą się z bibliofilami krakowskimi XVI-pocz. XVII w. (Jan Leopolita młodszy, Stanisław Marenius, Jan Muscenius, Jan Brożek i in.).

Zobacz też

Indeks alfabetyczny
Gmerk
Herb
Impresa

Grafika

Przypisy

  1. Piekarski 1927, s. 124-128;
  2. Fürstenberg, De Marinis 1966, s. 162-163;
  3. Kozakiewicz 1996, s. 101-102;
  4. Hobson 1999, s. 119-121, 123-125, 138 i in.;
  5. Wagner 2016, s. 222-224, 355-356;
  6. Czapnik 2017, s. 147-166.

Autor: A.W.