Księżyc: Różnice pomiędzy wersjami
(→Zobacz też) |
|||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | (łac. luna) | + | ==Księżyc== |
+ | (łac. luna) | ||
+ | |||
+ | Motyw wywodzący się z kultury antycznej i przyjęty w symbolice chrześcijańskiej; w sztuce przedstawiany zazwyczaj jako kobieca personifikacja z towarzyszącym półksiężycem lub jako sam półksiężyc. Wraz ze słońcem (łac. sol) ukazywany w scenach Ukrzyżowania Chrystusa na wczesnośredniowiecznych złotniczych oprawach (np. Ewangeliarz Anastazji, ok. 1170, Biblioteka Narodowa w Warszawie). Na oprawach gotyckich XIV-pocz. XVI w. wyciskany przeważnie z okrągłych tłoków prezentujących półksiężyc z wyłaniającym się z niego męskim profilem; w takiej wersji ikonograficznej przetrwał na oprawach renesansowych, zestawiany z innymi drobnymi motywami np. w listwach między ramami radełkowymi. W późniejszych epokach stosowany sporadycznie, również jako okrągła tarcza z ludzkimi rysami. | ||
==Zobacz też== | ==Zobacz też== |
Wersja z 23:27, 1 sty 2021
Spis treści
Księżyc
(łac. luna)
Motyw wywodzący się z kultury antycznej i przyjęty w symbolice chrześcijańskiej; w sztuce przedstawiany zazwyczaj jako kobieca personifikacja z towarzyszącym półksiężycem lub jako sam półksiężyc. Wraz ze słońcem (łac. sol) ukazywany w scenach Ukrzyżowania Chrystusa na wczesnośredniowiecznych złotniczych oprawach (np. Ewangeliarz Anastazji, ok. 1170, Biblioteka Narodowa w Warszawie). Na oprawach gotyckich XIV-pocz. XVI w. wyciskany przeważnie z okrągłych tłoków prezentujących półksiężyc z wyłaniającym się z niego męskim profilem; w takiej wersji ikonograficznej przetrwał na oprawach renesansowych, zestawiany z innymi drobnymi motywami np. w listwach między ramami radełkowymi. W późniejszych epokach stosowany sporadycznie, również jako okrągła tarcza z ludzkimi rysami.
Zobacz też
Indeks alfabetyczny
Ewangeliarza Anastazji oprawa
Słońce
Złotnicze oprawy
Grafika
Przypisy
Autor: A.W.