Pellegrino: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Grafika)
Linia 18: Linia 18:
 
==Grafika==
 
==Grafika==
 
<gallery>
 
<gallery>
Plik:Pellegrino 2.jpg
+
Plik:Pellegrino 2.jpg | Owalny medalion w typie Pellegrino, 2 poł. XVI w.
Plik:Pellegrino 1.jpg
+
Plik:Pellegrino 1.jpg | Owalny medalion w typie Pellegrino, 2 poł. XVI w.
Plik:Pellegrino 3.jpg
+
Plik:Pellegrino 3.jpg | Owalny medalion w typie Pellegrino, 2 poł. XVI w.
Plik:Pellegrino 4.jpg
+
Plik:Pellegrino 4.jpg | Owalny medalion w typie Pellegrino, 2 poł. XVI w.
Plik:Pellegrino 5.jpg
+
Plik:Pellegrino 5.jpg | Owalny medalion w typie Pellegrino, 2 poł. XVI w.
Plik:Pellegrino 1b.jpg
+
Plik:Pellegrino 1b.jpg | Owalny medalion w typie Pellegrino, 2 poł. XVI w.
Plik:Pellegrino 2b.jpg
+
Plik:Pellegrino 2b.jpg | Owalny medalion w typie Pellegrino, 2 poł. XVI w.
 +
Plik:Pellegrino3, 2 poł. XVI w. Polska.jpg | Owalny medalion w typie Pellegrino, 2 poł. XVI w.
 +
Plik:Pellegrino4, Polska 2 poł. XVI w..jpg | Owalny medalion w typie Pellegrino, 2 poł. XVI w.
 +
Plik:Pellegrino5, Niemcy, 2 poł. XVI w., von rabenau 1994, tabl. 50.jpg | Medalion w typie Pellegrino na niemieckiej oprawie orientalizującej, 2 poł. XVI w., repr. wg: von Rabenau 1994, tabl. 50
 +
Plik:Pellegrino6, Poznań, 2 poł. XVI w., Książnica.jpg | Medalion w typie Pellegrino na polskiej oprawie renesansowej z dekoracja radełkową, 2 poł. XVI w., WBP - Książnica Kopernikańska w Toruniu, fot. A. Wagner
 +
Plik:Pellegrino1, Włocławek.jpg | Medalion w typie Pellegrino na polskiej oprawie z dekoracją orientalizującą, 2 poł. XVI w., BWSD Włocławek, fot. P. Kurek
  
 
</gallery>
 
</gallery>

Wersja z 20:51, 30 gru 2020

Pellegrino

(właściwie: medaliony w typie Pellegrino)

Wyciskane z plakiet, owalne, rzadziej okrągłe lub wieloboczne, medaliony wym. od ok. 45 × 35 mm do ok. 80 × 65 mm, wypełnione maureską lub maureskowo-wstęgowym ornamentem. Niekiedy w centrum medalionu widnieje motyw kaboszonu, rautu, bądź małego pola z dodatkową dekoracją (np. wizerunek all’antica lub personifikacja). Całość zamyka linearna ramka lub stylizowany wieniec laurowy. Geneza takich motywów wiąże się z wzornikiem graficznym, wydanym w Paryżu w 1530 r. przez Francesco de Pellegrino (od którego przyjęła się nazwa medalionów tego rodzaju). Około poł. XVI w. rozpowszechniły się one w zachodnioeuropejskim zdobnictwie introligatorskim i szybko przeniknęły do Polski, zwłaszcza na orientalizujące oprawy. Stosowane do 2 ćw. XVII w., obok licznych odmian i wariantów medalionów o orientalizującym kształcie i ornamentyce.

Zobacz też

Indeks alfabetyczny
Centre and cornerpieces
Ćwierćmedalion
Maureska
Maureskowo-wstęgowy ornament
Orientalizujące oprawy
Schamsa


Grafika

Przypisy

  1. Schunke 1954, s. 290-303;
  2. Laucevičius 1976, il. 126-127, 138-147, 149-154 i in.;
  3. Devaux 1977, s. 84-86;
  4. Hohl 1989, s. 324-329;
  5. Pearson 1994, s. 1-17;
  6. Hohl 2001, s. 12-14;
  7. Laffitte 2001, s. 40-41;
  8. Wagner 2016 II, s. 56-57.

Autor: A.W.