Pellegrino: Różnice pomiędzy wersjami
(→Grafika) |
|||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | ==Pellegrino== | + | ===Pellegrino=== |
+ | (właściwie: medaliony w typie Pellegrino) | ||
+ | |||
+ | Wyciskane z plakiet, owalne, rzadziej okrągłe lub wieloboczne, medaliony wym. od ok. 45 × 35 mm do ok. 80 × 65 mm, wypełnione maureską lub maureskowo-wstęgowym ornamentem. Niekiedy w centrum medalionu widnieje motyw kaboszonu, rautu, bądź małego pola z dodatkową dekoracją (np. wizerunek all’antica lub personifikacja). Całość zamyka linearna ramka lub stylizowany wieniec laurowy. | ||
+ | Geneza takich motywów wiąże się z wzornikiem graficznym, wydanym w Paryżu w 1530 r. przez Francesco de Pellegrino (od którego przyjęła się nazwa medalionów tego rodzaju). Około poł. XVI w. rozpowszechniły się one w zachodnioeuropejskim zdobnictwie introligatorskim i szybko przeniknęły do Polski, zwłaszcza na orientalizujące oprawy. Stosowane do 2 ćw. XVII w., obok licznych odmian i wariantów medalionów o orientalizującym kształcie i ornamentyce. | ||
+ | |||
+ | ==Zobacz też== | ||
+ | |||
+ | [[Indeks alfabetyczny ]] <br> | ||
+ | [[Centre and cornerpieces]] <br> | ||
+ | [[Ćwierćmedalion]] <br> | ||
+ | [[Maureska]] <br> | ||
+ | [[Maureskowo-wstęgowy ornament]] <br> | ||
+ | [[Orientalizujące oprawy]] <br> | ||
+ | [[Schamsa]] <br> | ||
+ | |||
==Grafika== | ==Grafika== | ||
Linia 10: | Linia 25: | ||
Plik:Pellegrino 1b.jpg | Plik:Pellegrino 1b.jpg | ||
Plik:Pellegrino 2b.jpg | Plik:Pellegrino 2b.jpg | ||
+ | |||
+ | </gallery> | ||
+ | |||
+ | ==Przypisy== | ||
+ | |||
+ | # Schunke 1954, s. 290-303; | ||
+ | # Laucevičius 1976, il. 126-127, 138-147, 149-154 i in.; | ||
+ | # Devaux 1977, s. 84-86; | ||
+ | # Hohl 1989, s. 324-329; | ||
+ | # Pearson 1994, s. 1-17; | ||
+ | # Hohl 2001, s. 12-14; | ||
+ | # Laffitte 2001, s. 40-41; | ||
+ | # Wagner 2016 II, s. 56-57. | ||
+ | |||
+ | ---- | ||
+ | Autor: '''A.W.''' |
Wersja z 20:39, 30 gru 2020
Spis treści
Pellegrino
(właściwie: medaliony w typie Pellegrino)
Wyciskane z plakiet, owalne, rzadziej okrągłe lub wieloboczne, medaliony wym. od ok. 45 × 35 mm do ok. 80 × 65 mm, wypełnione maureską lub maureskowo-wstęgowym ornamentem. Niekiedy w centrum medalionu widnieje motyw kaboszonu, rautu, bądź małego pola z dodatkową dekoracją (np. wizerunek all’antica lub personifikacja). Całość zamyka linearna ramka lub stylizowany wieniec laurowy. Geneza takich motywów wiąże się z wzornikiem graficznym, wydanym w Paryżu w 1530 r. przez Francesco de Pellegrino (od którego przyjęła się nazwa medalionów tego rodzaju). Około poł. XVI w. rozpowszechniły się one w zachodnioeuropejskim zdobnictwie introligatorskim i szybko przeniknęły do Polski, zwłaszcza na orientalizujące oprawy. Stosowane do 2 ćw. XVII w., obok licznych odmian i wariantów medalionów o orientalizującym kształcie i ornamentyce.
Zobacz też
Indeks alfabetyczny
Centre and cornerpieces
Ćwierćmedalion
Maureska
Maureskowo-wstęgowy ornament
Orientalizujące oprawy
Schamsa
Grafika
Przypisy
- Schunke 1954, s. 290-303;
- Laucevičius 1976, il. 126-127, 138-147, 149-154 i in.;
- Devaux 1977, s. 84-86;
- Hohl 1989, s. 324-329;
- Pearson 1994, s. 1-17;
- Hohl 2001, s. 12-14;
- Laffitte 2001, s. 40-41;
- Wagner 2016 II, s. 56-57.
Autor: A.W.