All'antica wizerunki

Z Leksykon oprawoznawczy
Wersja z dnia 15:21, 28 gru 2020 autorstwa Vagnerus (dyskusja | edycje) (Grafika)

Skocz do: nawigacja, szukaj

All'antica wizerunki

Medalionowe, najczęściej profilowe, popiersia imaginacyjnych wojowników lub postaci historycznych ze sfery polityki i kultury, o formie naśladującej starożytne dzieła rzymskie. W introligatorstwie pierwsze przykłady u schyłku XV w. (medaliony portretowe króla Macieja Korwina na oprawach z jego księgozbioru). Na przełomie XV i XVI w. spopularyzowane na oprawach włoskich jako m.in. ślepo wyciskane lub złocone medaliony z popiersiem Juliusza Cezara oraz antycznych pisarzy, ukazywane pośrodku okładzin. Do ich rozpowszechnienia doszło w 2 ćw. XVI w. na oprawach z krajów zaalpejskich, w tym z Polski: radełkowania z naprzemiennymi medalionami a.a. i ornamentami floralnymi stały się jedną z najczęściej stosowanych dekoracji występujących w niezliczonych wariantach, dla których wzorce czerpano m.in. z grafiki książkowej i wzornikowej. W XVII-XVIII w. pojawiały się na oprawach rzemieślniczych o anachronicznej kompozycji ramowej z radełkowaniami, jednakże w zdobnictwie opraw barokowych i rokokowych praktycznie zanikły. Od XIX w. ukazywane niekiedy na dziełach historyzujących.

Zobacz też

Indeks alfabetyczny

Grafika

Przypisy

  1. Gombrich 1963, s. 31-41.
  2. Kowalczyk 1969, s. 121-137.
  3. Jarosławiecka-Gąsiorowska 1970, s. 328-336.
  4. Hobson 1989, s. 91-126.
  5. Mazal 1996, s. …
  6. Jaworski 2015, s. 221-247.
  7. Wagner 2015, s. 96-97.

Autor: A.W.