Okucia centralne
Okucia centralne (ang. boss; fr. ombilic; niem. Mittelbeschlag; wł. ombelico, umbone) Okucia centralne na niezmiernie rzadko występują na oprawach kodeksów same, zazwyczaj z okuciami narożnymi i są z nimi kompatybilne. Ich funkcją jest ochrona skórzanego obleczenia przed ścieraniem w centralnej części okładzin oraz zapobieganie deformowaniu się dużych i ciężkich drewnianych okładzin w centralnej części. Ze względu na niewielką grubość samych okuć często występowały wraz z guzami, co pozwalało na zwiększenie odległości kodeksu od powierzchni blatu. Generalnie dzielą się na okucie bezguzowe i z guzami.
Spis treści
Rodzaje okuć centralnych
- Okucia centralne bezguzowe
- płaskie - forma całkowicie płaska, powierzchnia może być tłoczona, grawerowana lub wytłaczana. Wykonywane były zwykle z żelaza, mosiądzu lub srebra. Kształt okrągły, kwadrantowy, rombowy lub herbowy. Popularne w okresie od XII - XIX wieku. (il. 1)
- reliefowe - forma reliefowa, co pozwalało na uzyskanie większej odległości powierzchni obleczenia od powierzchni blatu. Obróbkę plastyczną przechodziły w czasie odlewu lub tłoczono je. Wykonywane zwykle z mosiądzu, brązu i srebra. Kształt okrągły, owalny lub kwadratowy. Zdarzało się, że wbijano w nie także guzy. Spotykane są na kodeksach z okresu XVII-XIX wiek. (il. 2)
Okucie centralne z wbitym pustym garbem Okucie te przybierały początkowo okrągły kształt, potem również kwadratowy. Zdobione je motywami kwiatowymi grawerowanymi lub tłoczonymi, także tekstem (modlitwy, inwokacje). Wykonywano je głównie z mosiądzu, czasami również z srebra. Spotykane na kodeksach z okresu XIV-XVI wiek, w całej Europie Środkowej. Garb wybijano anką lub kulą w miękkim materiale i przytwierdzano do okucia.
Okucie centralne z formowanym guzem Okucia tego typu przyjmowały kształt okrągły, kwiatu, gwiazdy i prostokąta. Posiadały również dekoracje: kwiaty (lilie), liście, symbolikę zwierząt i teksty. Wykonywane były z brązu, mosiądzu i srebra. Guzy odlewane były wraz z okuciem. Spotykane na kodeksach z XIV-XVI wieku.
Okucie środkowe z przymocowanym guzem W tym typie okucia centralnego guz jest umieszczany na odlewanej lub tłoczonej płytce podstawy stanowiącej okucie centralne. Najczęściej spotykaną formą guza był guz kapeluszowy.
Zarys historii
Technika wykonania
W przypadku elementów metalowych były one głównie odlewane ze stopów mosiądzu ale także sporadycznie srebra i złota. Do zdobienia stosowano głównie techniki grawerowania, ażuru lub cyzelowania. Płaskim formom nadawano relief, stylizowano w formy wypukłe, u których podstawy umieszczano najczęściej guz. Ażury wypełniano poprzez umieszczenie pod nimi ozdobnych tkanin, papierów, pergaminów (il. 1,2).
Charakterystyczne zniszczenia
Funkcja ochronna była przez okucia spełniana niezależnie od tego, z jakich materiałów były one wykonane. Jednak z biegiem czasu niektóre z nich utraciły swoją pierwotną funkcję, co związane było przede wszystkim ze zmiana sposobu przechowywania kodeksów. W związku z tym często pozbywano się tych elementów. Innym charakterystycznym zniszczeniem jest powstawanie produktów korozji i patyny, które powodowały zniszczenia zarówno opraw, jak i w blokach książek.
Zobacz też
- Guzy
- Okucia
Przypisy
- Adler G., Handbuch Buchverschluss und Buchbeschlag, Wiesbaden, 2010,
- Ciesielczyk M., Metalowe zapinki w książkach. Historia i technika, Praca magisterska [promotor: dr H. Rosa], Toruń UMK, 1999, maszynopis.
- Dürrfeld E. B., Mit Haken und Osen. Zur Typenbestimmung von Buchschlieβen des 15. bis 17. [w:] „Restauro”, 1993, nr 6, s. 425 - 429
- Encyklopedia wiedzy o książce [red. A. Birkenmajer, B. Kocowski, J. Trzynadlowski], Wrocław, 1971.
- Kurpik W, Uwagi o niektórych elementach oprawy i ich roli w ochronie książki, Ochrona Zabytków, 1982, Tom 35 , Numer 3-4 (138-139).
- Luers H., Das Fachwissen des Buchbinders, Stuttgart 1941.
- Macchi F., Dizionario Illustrato Della Legature, Milano 2002.
- Scholla A.B., Libri sine asseribus. Zur Einbandtechnik, Formund Inhalt mitteleuropeischer Koperte des 8. bis 14. Jahrhunderts, Braunschweig 1970.
- Szirmai J.A., *The Archeology of Medieval Bookbinding*. London -New York 1999.Przypis 1
- Zamrzycka J., Introligatorzy toruńscy od XV do XVI/XVII wieku . Typologia cech warsztatowych, praca magisterska UMK, ZKPiS (promotor: dr Małgorzaty Pronobis-Gajdzis), Toruń 2012.
Autor: MPG