Antytetyczny układ dekoracyjny

Z Leksykon oprawoznawczy
Wersja z dnia 19:30, 1 paź 2021 autorstwa Vagnerus (dyskusja | edycje) (Przypisy)

(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Skocz do: nawigacja, szukaj

Antytetyczny układ dekoracyjny

Sposób rozmieszczenia motywów dekoracyjnych (figuralnych, zoomorficznych lub innych) naprzeciwko siebie wraz z oddzielającym je elementem centralnym, bądź bez niego; może występować pojedynczo lub jako powtarzalny składnik ornamentu. Stosowany już w dekoracji opraw bizantyńskich i romańskich (pojedyncze tłoki lub pary tłoków z naprzeciwlegle zakomponowanymi motywami np. wojowników, stworów fantastycznych, często wkomponowanych w plecionkę); na oprawach XVI-XVIII w. stosowany głównie w przedstawieniach herbów z tzw. trzymaczami herbowymi po bokach tarczy lub kartusza, w wizerunkach aniołków, puttów itp. podtrzymujących koronę nad herbem oraz w obrębie dekoracji wypełniającej całe zwierciadła lub medaliony w centrum okładzin; popularny w klasycystycznych dekoracjach radełkowych z wizerunkami sfinksów, lwów, rogów obfitości itp. ujmujących palmetę bądź inny motyw. W późniejszym czasie niekiedy stosowany w dekoracjach historyzujących.

Zobacz też

Indeks alfabetyczny

Grafika

Przypisy

  1. Goldschmidt 1967, t. 2, tabl. CV.il. 165;
  2. Schmidt-Künsemüller 1985, s. 224-225, 228, 230-231;
  3. Federici, Houlis 1988, s. 50;
  4. Kozakiewicz 1996, s. 16.

Autor: A.W.