Vernis sans odeur oprawy

Z Leksykon oprawoznawczy
Wersja z dnia 09:05, 29 lip 2021 autorstwa Vagnerus (dyskusja | edycje) (Utworzono nową stronę "===''Vernis sans odeur'' oprawy=== (także: ''vernis Martin'' oprawy; ''vernis Bertin'' oprawy; fr.: werniks bez zapachu) Charakterystyczna i rzadka grupa lakowanych...")

(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Skocz do: nawigacja, szukaj

Vernis sans odeur oprawy

(także: vernis Martin oprawy; vernis Bertin oprawy; fr.: werniks bez zapachu)

Charakterystyczna i rzadka grupa lakowanych opraw małego formatu (12° i 18°), z kartonowymi okładzinami i grzbietem zagruntowanymi farbą (np. żółtą, czerwoną) oraz pokrytymi lakierem, spod którego przebijają dekoracje malowane, tłoczone lub graficzne. Technikę tę, inspirowaną chińską laką, opatentowali w 1730 r. bracia Martin we Francji. Bardziej znane są jednak przykłady jej zastosowania na oprawach z pocz. XIX w., szczególnie z pracowni Théodore-Pierre Bertina (lata 1811-1812), ozdobionych klasycystycznymi motywami figuralnymi i ornamentami floralnymi. Używano jej także na skromniejszych oprawach – z dekoracją jedynie na grzbiecie.


Zobacz też

Indeks alfabetyczny
Lakowane oprawy
Klasycystyczne oprawy

Grafika

Przypisy

  1. Ehrman 1965, s. 523-527;
  2. von Arnim 1992, kat. 160;
  3. Culot 2000, s. 184-192;
  4. Macchi F. i L. 2002, s. 482-484;
  5. Wittock 2009, kat. 61

Autor: A.W.