Daszek

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj

Daszek

(kapturek, czapeczka, kapitałka ze skóry) (ang. cap, pulled-over cap, headcap, fr. coiffe, niem. Häubchen, wł. cuffia)

Zawinięcie materiału obleczeniowego, zazwyczaj skóry, na dole (stopa) i górze (główka) grzbietu oprawy. Daszki nachodzą na kapitałki, a gdy książka nie jest zaopatrzona w ten element, daszki zawinięte są nad górną i dolną krawędzią grzbietu.

Daszki były tworzone na wiele różnych sposobów. Zaciąganie skóry nad kapitałkami w celu utworzenia nad nimi jakby ochronnego daszku było techniką wprowadzoną na początku XVI w. Chociaż naciąganie skóry nad kapitałkę odnotowano już na pocz. XV w., to jednak uformowanie w wyraźny kształt daszku odnotowuje się dopiero w XVI w. Najczęściej w podwinięcie skóry wprowadzany był sznurek lub inny materiał, np. skóra, rzadziej tektura. W przypadku kodeksów powstałych w 1 poł. XVI w. celem „pogrubienia” daszka mogło być optyczne zmniejszenie różnicy pomiędzy grubymi drewnianymi okładzinami a cienkim obleczeniem grzbietu. W 2 poł. XVIII w., gdy kapitałki praktycznie zaniknęły, pogrubione i często zdobione tłoczeniem daszki spełniały jedną z przypisywanych kapitałkom funkcji, tj. maskowały konstrukcję grzbietu książki od strony górnej i dolnej krawędzi. Dla opraw z XIX-XX w. charakterystyczne były daszki cienkie, będące jedynie fałdą skóry, leżące płasko nad kapitałkami.

Daszek lioński

Daszek lioński (coiffe lyonaise) stanowi specyficzny rodzaj daszku, będący formą przejściową pomiędzy daszkiem a kapitałką. Jest zsunięty w głąb zawinięcia materiału, ulokowany bezpośrednio nad blokiem, w miejscu kapitałki.

Zobacz też

Indeks alfabetyczny
Główka (budowa)
Stopa

Grafika

Przypisy

  1. Roberts M.T., Etherington D., A Dictionary of Descriptive Terminology, http://cool.conservation-us.org/don/ (data dostępu 11.07.2018)
  2. Language of Bindings, http://www.ligatus.org.uk/lob/concept/1240 9data dostępu 11.07. 2018)
  3. Zjawiński Z., Introligatorstwo. Warszawa 1967, s. 195.
  4. M. Wolf-Lefranc, Ch. Vermuyse, La reliure, Paris 1957, s. 301.

Autor: M.P.B., E.P.