All-over styl
Spis treści
All-over styl
Pojęcie stworzone przez angielskiego księgoznawcę, Grahama Pollarda oznaczające taki rodzaj opraw, w których dekoracją pokryta była cała powierzchnia okładki, a nie tylko ramy, narożniki czy centrum zwierciadła. Dekoracja składała się z wielu powtórzeń małych tłoczków w uporządkowanym układzie geometrycznym.
Design ulegał z czasem pewnym zmianom. Początkowo zwierciadła były gęsto wypełniane ślepymi odciskami drobnych, kwadratowych tłoków, a do dekoracji używano niewielkiej ilości narzędzi. Później zwierciadło dzielono linią na romboidalne pola, w których odciskano floralne tłoki oraz stosowano wzorzyste radełka.
Koncepcja pokrywania dekoracją całych powierzchni okładek powstała w wieku XV i była kontynuowana przez kolejne stulecia. Pokrewne stylowi all-over są zdaniem Pollarda, późniejsze oprawy w stylu à la fanfare, cottage roof czy drawer handle.
Zobacz też
Grafika
Przypisy
- Pearson D., English bookbinding styles, 1450-1800 : a handbook,London, New Castle 2005, s. 42-44, 73, 178
- Mazal O., Einbandkunde. Die Geschichte des Bucheinbandes, Wiesbaden 1997, s. 234.
- Matt T. Roberts and Don Etherington, Bookbinding and the Conservation of Books. A Dictionary of Descriptive Terminology, https://cool.culturalheritage.org/don/dt/dt0086.html
Autor: E.P.