Papiery klajstrowe
papier klajstrowy ang. paste paper, niem. das Kleisterpapier, fr. papier à la colle
Historia
Papiery te zaliczane są do jednych z najwcześniejszych europejskich papierów dekoracyjnych. W europejskich zbiorach nie ma przykładów datowanych wcześniej niż na 1650 r., jednak wiadomo, że były one znane i wytwarzane w Niemczech już od 1600 r. Początkowo papiery te używano do ozdabiania rewersów kart do gry, a także wyklejano nimi szuflady, kufry i skrzynie. W introligatorstwie papiery te znalazły zastosowanie dopiero w 2. poł XVII w., były tańszą alternatywą dla papierów marmurkowych, drzeworytniczych i metalicznych. Dzięki łatwej technice wykonania, nie wymagającej skomplikowanych i drogich narzędzi i urządzeń, introligatorzy mogli je wytwarzać samodzielnie w swoich warsztatach. We wczesnym okresie najbardziej popularne były w Niemczech, jednak w niedługim czasie spopularyzowane zostały w innych krajach europejskich. O bogactwie form i dekoracji świadczy znaczna ilość przykładowych wzorów w próbniku augsburskiego wytwórcy papierów Christopha Stoy‟a z ok. 1730 r. Znane są również przykłady wykonania dekoracji klajstrowej na krawędziach książek, ten rodzaj zdobienia zdobył popularność zwłaszcza w Szwecji, Danii, Holandii i Czechach
Technika wykonania
Sposób wykonania papierów klajstrowych jest niezwykle prosty i polega na nanoszeniu na powierzchnię papieru mieszaniny pigmentu lub gotowej farby wodnej z klejem z mąki pszennej czyli klajstrem. Zdobienie tą metodą polega na modyfikowaniu powierzchni mokrego jeszcze klajstru naniesionego na papier, przy użyciu różnych narzędzi, np. grzebieni, widelców, gąbeczek, stempelków, a nawet palców.
Rodzaje papierów klajstrowych
Papiery klajstrowe, ze względu na technikę nanoszenia farby i wykonania dekoracji dzieli się na następujące rodzaje:
- Papiery klajstrowe odciągane (ang. pulled paste paper, veined paste paper, niem. geädertes Kleisterpapier, fr. papier tiré)
- Papiery klajstrowe pędzlowe, narzędziowe i stemplowe (ang. brushed paste paper, niem. das Kleisterpapier mit Pinseldekor)
- Papiery klajstrowe tapowane
- Papiery klajstrowe stemplowe
W literaturze można spotkać podział na typy, ze względu na:
- technikę wykonania dekoracji: pędzlem, patyczkami, grzebieniami, specjalnymi pędzelkami do odbijania ornamentów w formie kwiatów (chabrów, bławatków, chryzantem), nakrapiane farbą spirytusową tworzącą efekt rozmycia (Haremza)
- rodzaj motywu zdobniczego: „wzór chryzantemowy”, „motywy róży”, „motyw kwiatowy” oraz „fantazje pędzlem" (Semkowicz)
Grafika
Przypisy
- Haemmerle A. von, Buntpapiere: Herrkomen, Geshichte, Techniken, Beziehungenzur Kunst, Monachium, 1961.
- Haremza St., Marmurkowanie papierów, w: „Polska Gazeta Introligatorska”, 1931, R. 4, nr 2, s. 23.
- Loring R., Decorated Book Papers, Cambridge, 1973.
- Marks P. J. M., An Anthology of decorated papers: a Sourcebook for designers, Londyn, 2015.
- Semkowicz A., Introligatorstwo: z krótkim zarysem historii zdobnictwa opraw i 89 rycinami w tekście, Kraków, 1948.
- Tomaszewski J., Dudek K., Ręcznie zdobione papiery introligatorskie , Kraków 2002.
- Windyka T., Papiery wzorzyste. Katalog zbiorów Muzeum Papiernictwa w Dusznikach Zdroju, Duszniki Zdrój, 2002.
- Wolfe R. J., Marbled Papers: Its History, Techniques and Patterns, Filadelfia, 1990.
Autor: M.P.G. E.S.