Okno z parapetem: Różnice pomiędzy wersjami
Z Leksykon oprawoznawczy
(→Grafika) |
|||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | + | rozpowszechniony w zdobnictwie renesansowym XVI w. motyw dekoracyjnej framugi otwartego okna nakrytego półkolistym łukiem i zaopatrzonego w zazwyczaj szeroki parapet, pod którym często widnieje tabliczka z inskrypcją. W renesansowych oprawach motyw ten występował powszechnie jako obramienie popiersiowych wizerunków imaginacyjnych postaci, świętych pańskich, personifikacji oraz portretów władców. Stosowano go zwłaszcza w dekoracjach radełkowych (np. radełka jagiellońskie) oraz na plakietach wyciskanych w centrum okładzin. Ze względu na często zacierające się granice między o. z p. oraz renesansową arkadą oraz edikulą, w praktyce naukowej i bibliotecznej motywy te bywają mylone. | |
− | rozpowszechniony w zdobnictwie renesansowym XVI w. motyw dekoracyjnej framugi otwartego okna nakrytego półkolistym łukiem i zaopatrzonego w zazwyczaj szeroki parapet, pod którym często widnieje tabliczka z inskrypcją. W renesansowych oprawach motyw ten występował powszechnie jako obramienie popiersiowych wizerunków imaginacyjnych postaci, świętych pańskich, personifikacji oraz portretów władców. Stosowano go zwłaszcza w dekoracjach radełkowych (np. | + | ==Zobacz też== |
− | + | [[Arkada] <br> | |
− | + | [Edikula]] <br> | |
− | + | [[Radełka jagiellońskie ]] <br> | |
==Grafika== | ==Grafika== | ||
Linia 10: | Linia 10: | ||
Plik:Okno 2.jpg | Plik:Okno 2.jpg | ||
Plik:Radełko jagiellońskie 8.jpg | Plik:Radełko jagiellońskie 8.jpg | ||
+ | |||
+ | </gallery> | ||
+ | |||
+ | ==Przypisy== | ||
+ | |||
+ | # | ||
+ | |||
+ | ---- | ||
+ | Autor: '''A.W.''' |
Wersja z 22:50, 15 lis 2020
rozpowszechniony w zdobnictwie renesansowym XVI w. motyw dekoracyjnej framugi otwartego okna nakrytego półkolistym łukiem i zaopatrzonego w zazwyczaj szeroki parapet, pod którym często widnieje tabliczka z inskrypcją. W renesansowych oprawach motyw ten występował powszechnie jako obramienie popiersiowych wizerunków imaginacyjnych postaci, świętych pańskich, personifikacji oraz portretów władców. Stosowano go zwłaszcza w dekoracjach radełkowych (np. radełka jagiellońskie) oraz na plakietach wyciskanych w centrum okładzin. Ze względu na często zacierające się granice między o. z p. oraz renesansową arkadą oraz edikulą, w praktyce naukowej i bibliotecznej motywy te bywają mylone.
Zobacz też
[[Arkada]
[Edikula]]
Radełka jagiellońskie
Grafika
Przypisy
Autor: A.W.