Chorałowych ksiąg oprawy: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Grafika)
Linia 1: Linia 1:
 
==Chorałowych ksiąg oprawy==
 
==Chorałowych ksiąg oprawy==
 +
typowe dla średniowiecza aż po oraz XVI-XVII w. oprawy antyfonarzy i graduałów, odznaczających się dużymi rozmiarami (sięgającymi ok. 1 m. wys.) i ciężarem (nierzadko kilkadziesiąt kilogramów). Specyfika funkcji wielkoformatowych ksiąg chorałowych pociągała za sobą konieczność specjalnego –  wzmocnionego – sposobu szycia bloku i wzmocnienia struktury oprawy wraz z solidnymi zapięciami i okuciami. Z tych względów c.k.o. wykonywano z desek najczęściej dębowych lub bukowych o sporej grubości (ok. 1-3 cm) i ciężarze, pozwalającym – zwłaszcza po zapięciu woluminu – na „sprasowanie” wielkich kart pergaminu bądź papieru. Takie okładziny oblekano przeważnie grubą skórą, wytrzymałą na silne naprężenia zwłaszcza w przegubach grzbietu. Okucia niemal zawsze mają pokaźne rozmiary i grubość; wykonywano je z brązu, mosiądzu lub z żelaza, najczęściej stosując techniki odlewu, kucia, wycinania ażurów, rytowania, a rzadziej inne techniki, jak emaliowanie. Przeważnie mają one wydatne guzy, pełniące funkcje ochronne i dekoracyjne. Zapięcia najczęściej składają się z grubych, skórzanych pasków i metalowych zaczepów o wytrzymałej budowie. Najczęściej zachodzą na ok. połowę szerokości górnej okładziny (co ułatwia ściśnięcie woluminu i redukcję naprężenia okładziny) i są mocowane na bolcach. Oprócz tego spotyka się metalowe ramki i stabilizatory oraz nóżki ochronne, przydatne podczas umieszczania ksiąg na pulpitach. Dekoracja obleczeń zasadniczo nie odbiega pod względem technicznym i formalno-stylowym od dekoracji mniejszych opraw. Jednakże z racji obszerności powierzchni okładzin zazwyczaj radykalnie powiększano pola zwierciadeł lub zwielokrotniano ramy ornamentalne, w czym wykorzystywano analogiczne narzędzia zdobnicze (tłoki, radełka) jak w mniejszych oprawach. Na oprawach XV-XVII w., fundowanych przez hierarchów kościelnych, chętnie ukazywano ich superekslibrisy herbowe lub/i napisowe. Narażenie struktury bloku oraz oprawy (zwłaszcza w partii grzbietowej) na naprężenia i uszkodzenia powodowały, że koniczne były ich częste reparacje lub całkowite przeoprawienia. Częstą praktyką było wówczas pozostawianie pierwotnych okuć i zapięć, tworzących dysonans stylowy z późniejszą dekoracją okładzin. Znane jest również ukazywanie superekslibrisu osoby finansującej jedynie przeoprawienie, a nie fundatora księgi. Okoliczności te zmuszają do ostrożnego datowania całych opraw i ich poszczególnych elementów.
 +
 +
==Zobacz też==
 +
[[liturgicznych ksiąg oprawy ]] <br>
 +
  
 
==Grafika==
 
==Grafika==
 
<gallery>
 
<gallery>
 
Plik:Ksiąg chorałowych oprawy 1.jpg
 
Plik:Ksiąg chorałowych oprawy 1.jpg
 +
 +
</gallery>
 +
 +
==Przypisy==
 +
 +
#
 +
 +
----
 +
Autor: '''A.W.'''

Wersja z 17:25, 15 lis 2020

Chorałowych ksiąg oprawy

typowe dla średniowiecza aż po oraz XVI-XVII w. oprawy antyfonarzy i graduałów, odznaczających się dużymi rozmiarami (sięgającymi ok. 1 m. wys.) i ciężarem (nierzadko kilkadziesiąt kilogramów). Specyfika funkcji wielkoformatowych ksiąg chorałowych pociągała za sobą konieczność specjalnego – wzmocnionego – sposobu szycia bloku i wzmocnienia struktury oprawy wraz z solidnymi zapięciami i okuciami. Z tych względów c.k.o. wykonywano z desek najczęściej dębowych lub bukowych o sporej grubości (ok. 1-3 cm) i ciężarze, pozwalającym – zwłaszcza po zapięciu woluminu – na „sprasowanie” wielkich kart pergaminu bądź papieru. Takie okładziny oblekano przeważnie grubą skórą, wytrzymałą na silne naprężenia zwłaszcza w przegubach grzbietu. Okucia niemal zawsze mają pokaźne rozmiary i grubość; wykonywano je z brązu, mosiądzu lub z żelaza, najczęściej stosując techniki odlewu, kucia, wycinania ażurów, rytowania, a rzadziej inne techniki, jak emaliowanie. Przeważnie mają one wydatne guzy, pełniące funkcje ochronne i dekoracyjne. Zapięcia najczęściej składają się z grubych, skórzanych pasków i metalowych zaczepów o wytrzymałej budowie. Najczęściej zachodzą na ok. połowę szerokości górnej okładziny (co ułatwia ściśnięcie woluminu i redukcję naprężenia okładziny) i są mocowane na bolcach. Oprócz tego spotyka się metalowe ramki i stabilizatory oraz nóżki ochronne, przydatne podczas umieszczania ksiąg na pulpitach. Dekoracja obleczeń zasadniczo nie odbiega pod względem technicznym i formalno-stylowym od dekoracji mniejszych opraw. Jednakże z racji obszerności powierzchni okładzin zazwyczaj radykalnie powiększano pola zwierciadeł lub zwielokrotniano ramy ornamentalne, w czym wykorzystywano analogiczne narzędzia zdobnicze (tłoki, radełka) jak w mniejszych oprawach. Na oprawach XV-XVII w., fundowanych przez hierarchów kościelnych, chętnie ukazywano ich superekslibrisy herbowe lub/i napisowe. Narażenie struktury bloku oraz oprawy (zwłaszcza w partii grzbietowej) na naprężenia i uszkodzenia powodowały, że koniczne były ich częste reparacje lub całkowite przeoprawienia. Częstą praktyką było wówczas pozostawianie pierwotnych okuć i zapięć, tworzących dysonans stylowy z późniejszą dekoracją okładzin. Znane jest również ukazywanie superekslibrisu osoby finansującej jedynie przeoprawienie, a nie fundatora księgi. Okoliczności te zmuszają do ostrożnego datowania całych opraw i ich poszczególnych elementów.

Zobacz też

liturgicznych ksiąg oprawy


Grafika

Przypisy


Autor: A.W.