All-over styl: Różnice pomiędzy wersjami
(→Przypisy) |
|||
Linia 1: | Linia 1: | ||
==All-over styl== | ==All-over styl== | ||
− | + | Pojęcie stworzone przez angielskiego księgoznawcę Grahama Pollarda na taki rodzaj opraw, w których dekoracją była pokryta cała powierzchnia okładki, a nie tylko ramy, narożniki czy centrum zwierciadła. Dekoracja składała się z wielu powtórzeń małych tłoczków w uporządkowanym geometrycznym układzie. | |
+ | |||
+ | Design ulegał z czasem pewnym zmianom. Początkowo zwierciadła były gęsto wypełniane ślepymi odciskami drobnych, kwadratowych tłoków, a do dekoracji używano niewielkiej ilości narzędzi. Później zwierciadło dzielono linią na romboidalne pola, w których odciskano floralne tłoki oraz stosowano wzorzyste radełka. | ||
+ | |||
+ | Koncepcja pokrywania dekoracją całych powierzchni okładek powstała w wieku XV i była kontynuowana przez kolejne stulecia. Pokrewne stylowi all-over są zdaniem Pollarda późniejsze oprawy w stylu à la fanfare, cottage roof czy drawer handle. | ||
==Zobacz też== | ==Zobacz też== | ||
Linia 14: | Linia 18: | ||
==Przypisy== | ==Przypisy== | ||
− | + | # Pearson D., English bookbinding styles, 1450-1800 : a handbook,London, New Castle 2005, s. 42-44, 73, 178 | |
# Mazal O., Einbandkunde. Die Geschichte des Bucheinbandes, Wiesbaden 1997, s. 234. | # Mazal O., Einbandkunde. Die Geschichte des Bucheinbandes, Wiesbaden 1997, s. 234. | ||
# Matt T. Roberts and Don Etherington, Bookbinding and the Conservation of Books. A Dictionary of Descriptive Terminology, https://cool.culturalheritage.org/don/dt/dt0086.html | # Matt T. Roberts and Don Etherington, Bookbinding and the Conservation of Books. A Dictionary of Descriptive Terminology, https://cool.culturalheritage.org/don/dt/dt0086.html | ||
− | |||
---- | ---- | ||
Autor: '''E.P.''' | Autor: '''E.P.''' |
Wersja z 12:40, 8 lip 2020
Spis treści
All-over styl
Pojęcie stworzone przez angielskiego księgoznawcę Grahama Pollarda na taki rodzaj opraw, w których dekoracją była pokryta cała powierzchnia okładki, a nie tylko ramy, narożniki czy centrum zwierciadła. Dekoracja składała się z wielu powtórzeń małych tłoczków w uporządkowanym geometrycznym układzie.
Design ulegał z czasem pewnym zmianom. Początkowo zwierciadła były gęsto wypełniane ślepymi odciskami drobnych, kwadratowych tłoków, a do dekoracji używano niewielkiej ilości narzędzi. Później zwierciadło dzielono linią na romboidalne pola, w których odciskano floralne tłoki oraz stosowano wzorzyste radełka.
Koncepcja pokrywania dekoracją całych powierzchni okładek powstała w wieku XV i była kontynuowana przez kolejne stulecia. Pokrewne stylowi all-over są zdaniem Pollarda późniejsze oprawy w stylu à la fanfare, cottage roof czy drawer handle.
Zobacz też
Grafika
Przypisy
- Pearson D., English bookbinding styles, 1450-1800 : a handbook,London, New Castle 2005, s. 42-44, 73, 178
- Mazal O., Einbandkunde. Die Geschichte des Bucheinbandes, Wiesbaden 1997, s. 234.
- Matt T. Roberts and Don Etherington, Bookbinding and the Conservation of Books. A Dictionary of Descriptive Terminology, https://cool.culturalheritage.org/don/dt/dt0086.html
Autor: E.P.