Okno z parapetem: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Utworzono nową stronę "==Okno z parapetem== rozpowszechniony w zdobnictwie renesansowym XVI w. motyw dekoracyjnej framugi otwartego okna nakrytego półkolistym łukiem i zaopatrzonego w zazwy...")
 
(Okno z parapetem)
Linia 1: Linia 1:
 
==Okno z parapetem==
 
==Okno z parapetem==
rozpowszechniony w zdobnictwie renesansowym XVI w. motyw dekoracyjnej framugi otwartego okna nakrytego półkolistym łukiem i zaopatrzonego w zazwyczaj szeroki parapet, pod którym często widnieje tabliczka z inskrypcją. W renesansowych oprawach motyw ten występował powszechnie jako obramienie popiersiowych wizerunków imaginacyjnych postaci, świętych pańskich, personifikacji oraz portretów władców. Stosowano go zwłaszcza w dekoracjach radełkowych (np. →radełka jagiellońskie) oraz na plakietach wyciskanych w centrum okładzin. Ze względu na często zacierające się granice między o. z p. oraz renesansową →arkadą, w praktyce naukowej i bibliotecznej motywy te bywają mylone.     
+
rozpowszechniony w zdobnictwie renesansowym XVI w. motyw dekoracyjnej framugi otwartego okna nakrytego półkolistym łukiem i zaopatrzonego w zazwyczaj szeroki parapet, pod którym często widnieje tabliczka z inskrypcją. W renesansowych oprawach motyw ten występował powszechnie jako obramienie popiersiowych wizerunków imaginacyjnych postaci, świętych pańskich, personifikacji oraz portretów władców. Stosowano go zwłaszcza w dekoracjach radełkowych (np. →radełka jagiellońskie) oraz na plakietach wyciskanych w centrum okładzin. Ze względu na często zacierające się granice między o. z p. oraz renesansową →arkadą oraz →edikulą, w praktyce naukowej i bibliotecznej motywy te bywają mylone.     
 
----
 
----
 
Autor: '''A.W.'''
 
Autor: '''A.W.'''
 +
 +
 +
==Grafika==
 +
<gallery>
 +
Plik:Okno 1.jpg
 +
Plik:Okno 2.jpg

Wersja z 18:54, 14 lis 2019

Okno z parapetem

rozpowszechniony w zdobnictwie renesansowym XVI w. motyw dekoracyjnej framugi otwartego okna nakrytego półkolistym łukiem i zaopatrzonego w zazwyczaj szeroki parapet, pod którym często widnieje tabliczka z inskrypcją. W renesansowych oprawach motyw ten występował powszechnie jako obramienie popiersiowych wizerunków imaginacyjnych postaci, świętych pańskich, personifikacji oraz portretów władców. Stosowano go zwłaszcza w dekoracjach radełkowych (np. →radełka jagiellońskie) oraz na plakietach wyciskanych w centrum okładzin. Ze względu na często zacierające się granice między o. z p. oraz renesansową →arkadą oraz →edikulą, w praktyce naukowej i bibliotecznej motywy te bywają mylone.


Autor: A.W.


Grafika