Papier marmurkowy włoski: Różnice pomiędzy wersjami
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | papier marmurkowy włoski | + | papier marmurkowy włoski (ang. Italian marble, fr. papier marbre moucheté) - rodzaj papieru dekoracyjnego wykonanego w technice marmurkowania. |
− | ang. Italian marble | + | |
− | + | ||
− | fr. papier marbre moucheté | + | |
− | + | ||
− | + | ||
− | == | + | ==Technika wykonania== |
− | + | Do wykonania marmurka włoskiego potrzebnych jest pięć słoików i pięć pędzli. W czterech słoikach umieszcza się czerwoną, żółtą, zieloną i niebieską farbę, a w piątym białą farbę lub wodę pomieszaną z żółcią wołową. Do każdej z farb dodaje się różne ilość żółci wołowej, kolejno nakładane kolory muszą mieć jej więcej tak, aby rozepchnąć siebie nawzajem. Biała farba lub woda z ostatniego słoika musi zawierać bardzo dużą ilość żółci wołowej, tak aby z pozostałych kolorów powstały żyłki. Na polach A, B, C, D (il. 1) przedstawiono sposób, w który należy narzucić na grunt kolory. Pole E przedstawia efekt końcowy – po narzuceniu na grunt żółci wołowej, lub białej farby z jej dodatkiem. | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
==Grafika== | ==Grafika== | ||
<gallery> | <gallery> | ||
− | File:Bookbinders_2.jpg| | + | File:Bookbinders_2.jpg|il. 1. Etapy wykonania marmurka włoskiego (Woolnough, 1881, s. 46). |
− | + | ||
</gallery> | </gallery> | ||
Linia 31: | Linia 15: | ||
==Przypisy== | ==Przypisy== | ||
− | # | + | # Woolnough C., The Whole Art of Marbling as Applied to Paper, Book Edges, etc., Londyn, 1881. |
− | + | ||
---- | ---- | ||
− | Autor: '''E. | + | Autor: '''MPG, E.S.''' |
Wersja z 15:21, 8 kwi 2019
papier marmurkowy włoski (ang. Italian marble, fr. papier marbre moucheté) - rodzaj papieru dekoracyjnego wykonanego w technice marmurkowania.
Technika wykonania
Do wykonania marmurka włoskiego potrzebnych jest pięć słoików i pięć pędzli. W czterech słoikach umieszcza się czerwoną, żółtą, zieloną i niebieską farbę, a w piątym białą farbę lub wodę pomieszaną z żółcią wołową. Do każdej z farb dodaje się różne ilość żółci wołowej, kolejno nakładane kolory muszą mieć jej więcej tak, aby rozepchnąć siebie nawzajem. Biała farba lub woda z ostatniego słoika musi zawierać bardzo dużą ilość żółci wołowej, tak aby z pozostałych kolorów powstały żyłki. Na polach A, B, C, D (il. 1) przedstawiono sposób, w który należy narzucić na grunt kolory. Pole E przedstawia efekt końcowy – po narzuceniu na grunt żółci wołowej, lub białej farby z jej dodatkiem.
Grafika
Przypisy
- Woolnough C., The Whole Art of Marbling as Applied to Paper, Book Edges, etc., Londyn, 1881.
Autor: MPG, E.S.