Irradiante: Różnice pomiędzy wersjami
Z Leksykon oprawoznawczy
(→Zobacz też) |
|||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | (franc.: napromieniowujące) | + | (franc.: napromieniowujące) |
+ | |||
+ | Charakterystyczna forma dekoracji wykonywanej filetą w technice złocenia; przestawia zmultiplikowane i zagęszczone „promienie” o zagiętej lub falującej linii, najczęściej tworzące koncentryczne pierścienie o promieniach rozchodzących się ku krawędziom okładzin, a niekiedy też przenikającym na grzbiet. Wywodzi się z linearnych, falujących i pierścieniowych, elementów dekoracji dzieł Pierre Legraina (między 1917 a 1929); najdoskonalsze, iluzjonistyczne formy osiągnęła na oprawach Paula Boneta w latach 40. XX w. Koncepcję dekoracji i. rozwinęła w latach 50. XX w. Thérèse Moncey, tworząc rozbudowane układy spiralne (reliure à la spirale). | ||
==Zobacz też== | ==Zobacz też== |
Aktualna wersja na dzień 10:21, 17 kwi 2022
(franc.: napromieniowujące)
Charakterystyczna forma dekoracji wykonywanej filetą w technice złocenia; przestawia zmultiplikowane i zagęszczone „promienie” o zagiętej lub falującej linii, najczęściej tworzące koncentryczne pierścienie o promieniach rozchodzących się ku krawędziom okładzin, a niekiedy też przenikającym na grzbiet. Wywodzi się z linearnych, falujących i pierścieniowych, elementów dekoracji dzieł Pierre Legraina (między 1917 a 1929); najdoskonalsze, iluzjonistyczne formy osiągnęła na oprawach Paula Boneta w latach 40. XX w. Koncepcję dekoracji i. rozwinęła w latach 50. XX w. Thérèse Moncey, tworząc rozbudowane układy spiralne (reliure à la spirale).
Zobacz też
Indeks alfabetyczny
Art déco oprawy
Awangardowe oprawy
Grafika
Przypisy
- Devaux 1977, s. 312-313, il. nienum;
- von Arnim 1992, s. 215, tabl. nienum;
- Devauchelle 1995, s. 297, il nienum;
- Macchi F.i L. 2002, s. 237, il. nienum.
Autor: A.W.