Papier marmurkowy włoski: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Przypisy)
Linia 2: Linia 2:
 
(papier marmurkowy żyłkowy, wąskożylny) (ang. Italian marble, fr. papier marbre moucheté)
 
(papier marmurkowy żyłkowy, wąskożylny) (ang. Italian marble, fr. papier marbre moucheté)
  
Rodzaj papieru dekoracyjnego wykonanego w technice marmurkowania.
+
Rodzaj papieru dekoracyjnego wykonanego w technice marmurkowania charakteryzujący się barwnymi żyłkami na białym tle. Istotą wykonania tego marmurka jest zróżnicowany procent żółci wołowej w każdej z farb, kolejno nakładane kolory muszą mieć jej więcej tak, aby rozepchnąć siebie nawzajem. Na końcu nakrapiana jest biała farba lub woda z bardzo dużą ilością żółci wołowej, co powoduje, że wcześnie nakropione farby zbijają się w żyłki.
  
==Technika wykonania==
+
==Zobacz też==
Do wykonania marmurka włoskiego potrzebnych jest pięć słoików i pięć pędzli. W czterech słoikach umieszcza się czerwoną, żółtą, zieloną i niebieską farbę, a w piątym białą farbę lub wodę pomieszaną z żółcią wołową. Do każdej z farb dodaje się różne ilość żółci wołowej, kolejno nakładane kolory muszą mieć jej więcej tak, aby rozepchnąć siebie nawzajem. Biała farba lub woda z ostatniego słoika musi zawierać bardzo dużą ilość żółci wołowej, tak aby z pozostałych kolorów powstały żyłki. Na polach A, B, C, D (il. 1) przedstawiono sposób, w który należy narzucić na grunt kolory. Pole E przedstawia efekt końcowy – po narzuceniu na grunt żółci wołowej, lub białej farby z jej dodatkiem.
+
  
 +
[[Indeks alfabetyczny ]] <br>
 +
[[Papiery marmurkowe ]] <br>
  
 
==Grafika==
 
==Grafika==
Linia 21: Linia 22:
  
 
----
 
----
Autor: '''M.P.B.'''
+
Autor: '''M.P.B., E.P.'''

Wersja z 22:03, 18 mar 2022

Papier marmurkowy włoski

(papier marmurkowy żyłkowy, wąskożylny) (ang. Italian marble, fr. papier marbre moucheté)

Rodzaj papieru dekoracyjnego wykonanego w technice marmurkowania charakteryzujący się barwnymi żyłkami na białym tle. Istotą wykonania tego marmurka jest zróżnicowany procent żółci wołowej w każdej z farb, kolejno nakładane kolory muszą mieć jej więcej tak, aby rozepchnąć siebie nawzajem. Na końcu nakrapiana jest biała farba lub woda z bardzo dużą ilością żółci wołowej, co powoduje, że wcześnie nakropione farby zbijają się w żyłki.

Zobacz też

Indeks alfabetyczny
Papiery marmurkowe

Grafika

Przypisy

  1. E. Siemieniako, Praca magisterska teoretyczno-badawcza: Dekoracyjne papiery ręcznie wykonywane stosowane w oprawach książek od XV do XVIII w. Katalog zbiorów papierów dekoracyjnych w oprawach książek Biblioteki Kórnickiej PAN, wydruk komputerowy,(promotor: M. Pronobis-Gajdzis), UMK, Toruń 2018, s. 98.
  2. C. Woolnough, The Whole Art of Marbling as Applied to Paper, Book Edges, etc., Londyn, 1881, s. 46.

Autor: M.P.B., E.P.