Cottage styl: Różnice pomiędzy wersjami
(→Przypisy) |
(→Cottage styl) |
||
Linia 2: | Linia 2: | ||
(ang. cottage roof style, 'cottage' style, fr. fr. à la chaumière) | (ang. cottage roof style, 'cottage' style, fr. fr. à la chaumière) | ||
− | Styl w barokowym introligatorstwie angielskim wykreowany przez Samuela Mearne'a (1624-1683) ok. 1660, najczęściej uprawiany w latach 1660- | + | Styl w barokowym introligatorstwie angielskim wykreowany przez Samuela Mearne'a (1624-1683) ok. 1660, najczęściej uprawiany w latach 1660-172o, ale spotykany także na oprawach późniejszych, przez cały XVIII wiek. |
Początkowo była to kompozycja ramowa, bogato wypełniona motywami roślinnymi. Z czasem forma ramy ewoluowała, jej poziome belki przyjmowały kształt spadzistego dachu, a cała rama miała kształt podwojonego wiejskiego domu. W oprawach wykorzystywano kontrastowe barwy, wprowadzone przez barwne intarsje. Kompozycję uzupełniały złocenia tłoków filigranowych z wzorem ulistnionych gałązek i kwiatów, a także innych drobnych motywów: kropek, kółek, łuków, rybich łusek. | Początkowo była to kompozycja ramowa, bogato wypełniona motywami roślinnymi. Z czasem forma ramy ewoluowała, jej poziome belki przyjmowały kształt spadzistego dachu, a cała rama miała kształt podwojonego wiejskiego domu. W oprawach wykorzystywano kontrastowe barwy, wprowadzone przez barwne intarsje. Kompozycję uzupełniały złocenia tłoków filigranowych z wzorem ulistnionych gałązek i kwiatów, a także innych drobnych motywów: kropek, kółek, łuków, rybich łusek. |
Wersja z 22:31, 1 paź 2021
Spis treści
Cottage styl
(ang. cottage roof style, 'cottage' style, fr. fr. à la chaumière)
Styl w barokowym introligatorstwie angielskim wykreowany przez Samuela Mearne'a (1624-1683) ok. 1660, najczęściej uprawiany w latach 1660-172o, ale spotykany także na oprawach późniejszych, przez cały XVIII wiek.
Początkowo była to kompozycja ramowa, bogato wypełniona motywami roślinnymi. Z czasem forma ramy ewoluowała, jej poziome belki przyjmowały kształt spadzistego dachu, a cała rama miała kształt podwojonego wiejskiego domu. W oprawach wykorzystywano kontrastowe barwy, wprowadzone przez barwne intarsje. Kompozycję uzupełniały złocenia tłoków filigranowych z wzorem ulistnionych gałązek i kwiatów, a także innych drobnych motywów: kropek, kółek, łuków, rybich łusek.
Zobacz też
Grafika
Przypisy
- Pearson D., English bookbinding styles, 1450-1800 : a handbook,London, New Castle 2005, s. 73-74, 76, 78, 181
- Samuel Mearne and Restoration Copyright, American Bookbinders Museum, https://bookbindersmuseum.org/samuel-mearne-and-restoration-copyright/
- Mazal O., Einbandkunde. Die Geschichte des Bucheinbandes, Wiesbaden 1997, s. 234.
- Diehl E., Bookbinding: its background and technique, New York 2014, s. 119.
Autor: E.P.