Szycie z wiązaniem: Różnice pomiędzy wersjami
(→Zobacz też) |
(→Przypisy) |
||
Linia 28: | Linia 28: | ||
==Przypisy== | ==Przypisy== | ||
− | + | # Middleton B.C., A History of English Craft Bookbinding Technique, Londyn, 1978, s. 9, 14-15. | |
− | + | # Miller J., Books will speak plain. A handbook for identifying and describing historical bindings, 2014, s. 25, 126, 128, 292, 494. | |
− | + | # Szirmai J.A., The archeology of medieval bookbinding, New York, 2017, s. 7-8, 115, 290, 305. | |
− | + | # Wachnik B., Systemy szycia zabytkowych kodeksów - terminologia, historia, systematyka, zagadnienia konserwatorskie, część teoretyczno-badawcza pracy dyplomowej magisterskiej, promotor: dr hab. M. Pronobis-Gajdzis, prof. UMK, Toruń UMK 2020, s. 11, 20, 42-44, 85, 97-98. | |
− | # Middleton B.C., A History of English Craft Bookbinding Technique, Londyn, 1978. | + | |
− | # Miller J., Books will speak plain. A handbook for identifying and describing historical bindings, 2014, s. | + | |
− | + | ||
− | + | ||
− | # Szirmai J.A., The archeology of medieval bookbinding, New York, 2017. | + | |
− | # Wachnik | + | |
− | + | ||
---- | ---- | ||
Autor: '''M.P.B.''' | Autor: '''M.P.B.''' |
Wersja z 14:21, 19 wrz 2021
Spis treści
Szycie z wiązaniem
(ang. tacketing, niem. Langstichband, wł. legatura con cucitura, esterna sul dorso)
Bezzwięzowy system szycia kodeksów (np. szycie ściegiem łańcuszkowym, podłużnym) z jednoczesnym połączeniem bloków z okładką (wiązanie). Najprostsze wiązanie składek z obleczeniem to przeprowadzenie nici/sznurka/rzemienia przez dwa otwory w grzbiecie składki i obleczeniu i następnie związanie jego końców.
Historia
Wiązanie składek z obleczeniem stosowane było w kodeksach koptyjskich już w IV w. Zastosowano je do połączenia bloków i okładek jednoskładkowych kodeksów z Nadż Hammadi, pochodzących z poł. IV w. Do wiązań wykorzystywano rzemienie, sznurki, nici, rzadziej pergaminowe paski. Ten sposób konstrukcji kodeksów, tj. szycia i wiązania był popularny w całym średniowieczu, aż do 1 poł. XVIII w., szczególnie w miękkich oprawach pergaminowych. W różnych odmianach, zdobył największą popularność we Włoszech, Hiszpanii, Niemczech i Holandii.
Rodzaje szyć z wiązaniem
Szycia z wiązaniem dzielą się przede wszystkim na pierwotne (ang. primary) i wtórne (ang. secondary). Szycie z wiązaniem pierwotne łączy pojedyncze składki kodeksu z obleczeniem. Wtórne szycie z wiązaniem natomiast, łączy uszyty już blok z obleczeniem.
- 1. Szycie z wiązaniem pierwotne - nić przeprowadzano przez dwa otwory w grzbiecie składki i okładki, a końce związywano, przy czym przed związaniem nici były często owijane wokół siebie, tak że nić wychodząca z prawego otworu ostatecznie zawiązywany była po lewej stronie i na odwrót. (il. 1)
- 2. Szycie z wiązaniem wtórne - łączenie składek w blok może być wykonane różnymi systemami szycia (np. ściegiem łańcuszkowym, podłużnym). Szycie wykonywano często przez kościane, metalowe, drewniane płytki, tzw. wzmocnienia. Stanowiły one wewnętrzną podporę konstrukcji. Przez te wzmocnienia przewlekano w różny sposób sznurki, bądź rzemienie, które następnie przewlekano przez otwory w obleczeniu(il. 2). Na zewnątrz okładki miejsca wiązań (stacje) były wzmacniane ochraniaczami (ang. overband, wł. copri nervi). Były to najczęściej 3 paski ze skóry lub pergaminu umieszczone w poprzek grzbietu i przedłużone na okładki (il. 3).
Zobacz też
Indeks alfabetyczny
System szycia
Szycie na pierścień
Szycie ściegiem łańcuszkowym
Grafika
Przypisy
- Middleton B.C., A History of English Craft Bookbinding Technique, Londyn, 1978, s. 9, 14-15.
- Miller J., Books will speak plain. A handbook for identifying and describing historical bindings, 2014, s. 25, 126, 128, 292, 494.
- Szirmai J.A., The archeology of medieval bookbinding, New York, 2017, s. 7-8, 115, 290, 305.
- Wachnik B., Systemy szycia zabytkowych kodeksów - terminologia, historia, systematyka, zagadnienia konserwatorskie, część teoretyczno-badawcza pracy dyplomowej magisterskiej, promotor: dr hab. M. Pronobis-Gajdzis, prof. UMK, Toruń UMK 2020, s. 11, 20, 42-44, 85, 97-98.
Autor: M.P.B.