Papier marmurkowy włoski: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Przypisy)
Linia 17: Linia 17:
  
 
==Przypisy==
 
==Przypisy==
# E. Siemieniako, Praca magisterska teoretyczno-badawcza: Dekoracyjne papiery ręcznie wykonywane stosowane w oprawach książek od XV do XVIII w. Katalog zbiorów papierów dekoracyjnych w oprawach książek Biblioteki Kórnickiej PAN, wydruk komputerowy,(promotor: M. Pronobis-Gajdzis), UMK, Toruń 2018.
+
# E. Siemieniako, Praca magisterska teoretyczno-badawcza: Dekoracyjne papiery ręcznie wykonywane stosowane w oprawach książek od XV do XVIII w. Katalog zbiorów papierów dekoracyjnych w oprawach książek Biblioteki Kórnickiej PAN, wydruk komputerowy,(promotor: M. Pronobis-Gajdzis), UMK, Toruń 2018, s. 98.
# C. Woolnough, The Whole Art of Marbling as Applied to Paper, Book Edges, etc., Londyn, 1881.
+
# C. Woolnough, The Whole Art of Marbling as Applied to Paper, Book Edges, etc., Londyn, 1881, s. 46.
  
 
----
 
----
Autor: '''MPG'''
+
Autor: '''M.P.B.'''

Wersja z 19:47, 17 wrz 2021

Papier marmurkowy włoski

(papier marmurkowy żyłkowy, wąskożylny) (ang. Italian marble, fr. papier marbre moucheté)

Rodzaj papieru dekoracyjnego wykonanego w technice marmurkowania.

Technika wykonania

Do wykonania marmurka włoskiego potrzebnych jest pięć słoików i pięć pędzli. W czterech słoikach umieszcza się czerwoną, żółtą, zieloną i niebieską farbę, a w piątym białą farbę lub wodę pomieszaną z żółcią wołową. Do każdej z farb dodaje się różne ilość żółci wołowej, kolejno nakładane kolory muszą mieć jej więcej tak, aby rozepchnąć siebie nawzajem. Biała farba lub woda z ostatniego słoika musi zawierać bardzo dużą ilość żółci wołowej, tak aby z pozostałych kolorów powstały żyłki. Na polach A, B, C, D (il. 1) przedstawiono sposób, w który należy narzucić na grunt kolory. Pole E przedstawia efekt końcowy – po narzuceniu na grunt żółci wołowej, lub białej farby z jej dodatkiem.


Grafika

Przypisy

  1. E. Siemieniako, Praca magisterska teoretyczno-badawcza: Dekoracyjne papiery ręcznie wykonywane stosowane w oprawach książek od XV do XVIII w. Katalog zbiorów papierów dekoracyjnych w oprawach książek Biblioteki Kórnickiej PAN, wydruk komputerowy,(promotor: M. Pronobis-Gajdzis), UMK, Toruń 2018, s. 98.
  2. C. Woolnough, The Whole Art of Marbling as Applied to Paper, Book Edges, etc., Londyn, 1881, s. 46.

Autor: M.P.B.