Kapitałka z uchem: Różnice pomiędzy wersjami
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | == | + | ==Kapitałka z uchem== |
− | + | (ang. tab endband, niem. verlängertes Kapital, das Zopf Kapital, fr. tranchefile á l’oreille/á patte, tranchefile monastique, hol. tongkapitaal, cz. kapitálek s uchem) | |
− | + | ||
Kapitałka ze skórzanym elementem wystającym nad grzbiet. Element ten, tzw. ucho (ang. tab) zwykle nie jest częścią obleczenia. Rozwiązanie to często spotykane jest w kodeksach karolińskich i romańskich i z tego względu kapitałki te czasem nazywane są karolińskimi lub romańskimi. W literaturze obcojęzycznej częściej stosowanym terminem jest jednak ogólne określenie „kapitałki z uchem” (ang. tab endbands). Należy zaznaczyć, że ucha mogą towarzyszyć także innym typom kapitałek, np. niektórym islamskim i pochodzącym z okresu gotyku, jednak są to przypadki sporadyczne. | Kapitałka ze skórzanym elementem wystającym nad grzbiet. Element ten, tzw. ucho (ang. tab) zwykle nie jest częścią obleczenia. Rozwiązanie to często spotykane jest w kodeksach karolińskich i romańskich i z tego względu kapitałki te czasem nazywane są karolińskimi lub romańskimi. W literaturze obcojęzycznej częściej stosowanym terminem jest jednak ogólne określenie „kapitałki z uchem” (ang. tab endbands). Należy zaznaczyć, że ucha mogą towarzyszyć także innym typom kapitałek, np. niektórym islamskim i pochodzącym z okresu gotyku, jednak są to przypadki sporadyczne. | ||
− | |||
− | |||
− | |||
==Przypisy== | ==Przypisy== | ||
Linia 19: | Linia 16: | ||
# Greenfield Jane, Hille Jenny, Headbands: How to Work Them, New Castle 1991. | # Greenfield Jane, Hille Jenny, Headbands: How to Work Them, New Castle 1991. | ||
# Hille Jenny, Merian Sylvie L., The Armenian Endband: History and Technique (3-Article), „The New Bookbinder”, 2011, t. 31.Szirmai J. A., 1999, s. 121. | # Hille Jenny, Merian Sylvie L., The Armenian Endband: History and Technique (3-Article), „The New Bookbinder”, 2011, t. 31.Szirmai J. A., 1999, s. 121. | ||
− | |||
---- | ---- | ||
− | Autor: '''M.P. | + | Autor: '''M.P.B.''' |
Aktualna wersja na dzień 12:00, 31 sie 2021
Kapitałka z uchem
(ang. tab endband, niem. verlängertes Kapital, das Zopf Kapital, fr. tranchefile á l’oreille/á patte, tranchefile monastique, hol. tongkapitaal, cz. kapitálek s uchem)
Kapitałka ze skórzanym elementem wystającym nad grzbiet. Element ten, tzw. ucho (ang. tab) zwykle nie jest częścią obleczenia. Rozwiązanie to często spotykane jest w kodeksach karolińskich i romańskich i z tego względu kapitałki te czasem nazywane są karolińskimi lub romańskimi. W literaturze obcojęzycznej częściej stosowanym terminem jest jednak ogólne określenie „kapitałki z uchem” (ang. tab endbands). Należy zaznaczyć, że ucha mogą towarzyszyć także innym typom kapitałek, np. niektórym islamskim i pochodzącym z okresu gotyku, jednak są to przypadki sporadyczne.
Przypisy
- Dorębska Magdalena, Praca magisterska teoretyczno-badawcza: Kapitałka-historia, rodzaje, terminologia, (promotor: M. Pronobis-Gajdzis), UMK, Toruń 2018.
- Petersen Heinz, Bucheinbände, 2 wyd., 1991.
- Szirmai John A., The Archeology of medieval bookbinding, Hants 1999.
- Kneep en Binding een terminologie voor de beschrijving van de constructies can oude boekbanden, pod red. Gnirrep W. K., Gumbert J. P., Szirmai J. A., Haga 1992.
- Cermanova T., Kapitalek, dulezity prvek knizni vazby a jeho funkce, praca licencjacka, Univerzita Pardubice, Pardubice 2008.
- Bibliothéque nationale de France (red.), 1989.
- Jäckel Karl, Vom Stechen alter Handschriftenkapitale, „Allgemeiner Anzeiger für Buchbindereien“, 1961, nr 74.
- Jäckel Karl, Alte Techniken des Buchbinderhandwerks in der modernen Schriftgutrestaurierung, 2: Das Kapital, „Bibliotheksforum Bayern“, 1975, t. 3.
- Säuberlich Lothar, Mittelalterliche Kapitalformen im sächsischen Raum an Hand des Bestandes der Universitätsbibliothek der Karl-Marx-Universität Leipzig (Fachschulabschlussarbeit), maszynopis, Berlin 1979.
- Greenfield Jane, Hille Jenny, Headbands: How to Work Them, New Castle 1991.
- Hille Jenny, Merian Sylvie L., The Armenian Endband: History and Technique (3-Article), „The New Bookbinder”, 2011, t. 31.Szirmai J. A., 1999, s. 121.
Autor: M.P.B.