Pies: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Utworzono nową stronę "===Pies=== Motyw o wieloznacznej symbolice religijnej i świeckiej. W zdobnictwie opraw najczęściej pojawiał się w średniowieczu. Trudne do identyfikacji motywy p....")
 
Linia 1: Linia 1:
===Pies===
+
==Pies==
  
 
Motyw o wieloznacznej symbolice religijnej i świeckiej. W zdobnictwie opraw najczęściej pojawiał się w średniowieczu. Trudne do identyfikacji motywy p. lub wilka (biegnącego lub odpoczywającego) widnieją na czworobocznych tłokach romańskich. Na oprawach gotyckich ukazywany na tłokach jako samodzielny motyw, niekiedy zestawiany z motywem zwierzyny łownej i myśliwego (na osobnych tłokach). Jako p. gończy był popularnym elementem kompozycji z łowami na jelenia, dzika, zająca itp. (z myśliwym lub bez), widniejącymi na radełkach od 3-4 ćw. XV w. aż do 2 poł. XVII w. Dla renesansowych opraw bolońskich 1 poł. XVI w. typowy jest motyw profilowo ujętej głowy p. z rozwartymi szczękami i długim językiem. W późniejszych stuleciach rzadszy, zazwyczaj jak element heraldyczny.  
 
Motyw o wieloznacznej symbolice religijnej i świeckiej. W zdobnictwie opraw najczęściej pojawiał się w średniowieczu. Trudne do identyfikacji motywy p. lub wilka (biegnącego lub odpoczywającego) widnieją na czworobocznych tłokach romańskich. Na oprawach gotyckich ukazywany na tłokach jako samodzielny motyw, niekiedy zestawiany z motywem zwierzyny łownej i myśliwego (na osobnych tłokach). Jako p. gończy był popularnym elementem kompozycji z łowami na jelenia, dzika, zająca itp. (z myśliwym lub bez), widniejącymi na radełkach od 3-4 ćw. XV w. aż do 2 poł. XVII w. Dla renesansowych opraw bolońskich 1 poł. XVI w. typowy jest motyw profilowo ujętej głowy p. z rozwartymi szczękami i długim językiem. W późniejszych stuleciach rzadszy, zazwyczaj jak element heraldyczny.  

Wersja z 19:25, 14 lut 2021

Pies

Motyw o wieloznacznej symbolice religijnej i świeckiej. W zdobnictwie opraw najczęściej pojawiał się w średniowieczu. Trudne do identyfikacji motywy p. lub wilka (biegnącego lub odpoczywającego) widnieją na czworobocznych tłokach romańskich. Na oprawach gotyckich ukazywany na tłokach jako samodzielny motyw, niekiedy zestawiany z motywem zwierzyny łownej i myśliwego (na osobnych tłokach). Jako p. gończy był popularnym elementem kompozycji z łowami na jelenia, dzika, zająca itp. (z myśliwym lub bez), widniejącymi na radełkach od 3-4 ćw. XV w. aż do 2 poł. XVII w. Dla renesansowych opraw bolońskich 1 poł. XVI w. typowy jest motyw profilowo ujętej głowy p. z rozwartymi szczękami i długim językiem. W późniejszych stuleciach rzadszy, zazwyczaj jak element heraldyczny.

Zobacz też

Indeks alfabetyczny
Łowieckie motywy
Zoomorficzne motywy

Grafika

Przypisy

  1. Goldschmidt 1967, t. 2, tabl. XXXII;
  2. Schwenke, Schunke 1979, tabl. 143-147;
  3. Carvin 1988, nr kat./il. A.1803, AV.335, M.112;
  4. Hobson, Quaquarelli 1998, il. 9, 12, 17-18;
  5. Karpp-Jacottet, von Rabenau 2000, s. 13;
  6. Tondel 2007, il. na s. 167.

Autor: A.W.