Arkada: Różnice pomiędzy wersjami
(→Grafika) |
(→Grafika) |
||
Linia 17: | Linia 17: | ||
<gallery> | <gallery> | ||
Plik:Plakieta 13.jpg | Wizerunek świętej stojącej w arkadzie, plakieta z 1 ćw. XVI w. | Plik:Plakieta 13.jpg | Wizerunek świętej stojącej w arkadzie, plakieta z 1 ćw. XVI w. | ||
− | Plik:Arkada 1.jpg | Wizerunek Chrystusa stojącego w arkadzie, na radełku renesansowym, XVI w. | + | Plik:Arkada 1.jpg | Wizerunek Chrystusa Salwatora stojącego w arkadzie, na radełku renesansowym, XVI w. |
− | Plik:Arkada4, wg Czapnik 2015, il. 3b.jpg | Wizerunek Chrystusa stojącego w arkadzie, na radełku renesansowym, XVI w., wg: Czapnik 2015, il. 3b | + | Plik:Arkada4, wg Czapnik 2015, il. 3b.jpg | Wizerunek Chrystusa Dobrego Pasterza stojącego w arkadzie, na radełku renesansowym, XVI w., wg: Czapnik 2015, il. 3b |
Plik:Biblijne sceny 11b.jpg | Scena Rzezi niewiniątek w arkadzie, na plakiecie renesansowej, XVI w. | Plik:Biblijne sceny 11b.jpg | Scena Rzezi niewiniątek w arkadzie, na plakiecie renesansowej, XVI w. | ||
Plik:Arkada2.jpg | Wizerunek Chrystusa Dobrego Pasterza w arkadzie, na plakiecie renesansowej, XVI w. | Plik:Arkada2.jpg | Wizerunek Chrystusa Dobrego Pasterza w arkadzie, na plakiecie renesansowej, XVI w. |
Wersja z 14:51, 10 sty 2021
Arkada
(fr. arcade)
Element budowli złożony z dwóch podpór tektonicznych (kolumn, filarów, słupów) i wspartego na nich łuku. W introligatorstwie motyw a. zdobył ogromną popularność w renesansie, głównie jako element radełkowań z wizerunkami całopostaciowymi, pod którym często znajdują się tabliczki z napisami; powszechnie ukazywana na prostokątnych plakietach jako dekoracyjne obramienie przedstawień personifikacji (np. Sprawiedliwości), portretów (np. Lutra, Melanchtona, elektorów niemieckich, cesarzy z dynastii Habsburskiej), herbów (zwłaszcza w superekslibrisach) oraz scen i wizerunków postaci biblijnych. Na oprawach XVII-XVIII motyw ten niemal zupełnie zanikł, by odrodzić się w XIX w. na oprawach à la cathédrale. Ze względu na częstą silną stylizację lub uproszczenie, często zaciera się granica między przedstawieniem a. oraz renesansowego okna z parapetem bądź ediculi, nakrytych łukiem. Odnosi się to zwłaszcza do niezwykle częstych, renesansowych radełkowań oraz plakiet z popiersiami (np. personifikacji, postaci biblijnych, władców m.in. na radełkach jagiellońskich).
Zobacz też
Indeks alfabetyczny
Fryz arkadkowy
Portal
Okno z parapetem
Radełko jagiellońskie
A la cathedrale oprawy
Grafika
Autor: A.W.