Ażurowa dekoracja: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Ażurowa dekoracja)
Linia 2: Linia 2:
 
(fr. décor ajouré)
 
(fr. décor ajouré)
  
Dekoracja oparta na jednej z najprostszych złotniczych technik zdobniczych, polegających na wycinaniu z blachy (srebrnej, miedzianej itp.) niektórych elementów rytowanej kompozycji (najczęściej tła lub detali ornamentalnych). W takiej postaci blachę montowano na tle z tkaniny (aksamitnej, jedwabnej itp.), której faktura i barwa kontrastowały z metalem.  
+
Dekoracja składająca się z płaszczyzny bądź plastycznej struktury z otworami o ozdobnym kształcie, przez które prześwituje tło (płaszczyznowe lub przestrzenne). W przypadku →złotniczych opraw oraz wszelkich metalowych elementów opraw a. d. polega na wycinaniu z blachy (srebrnej, miedzianej itp.) niektórych elementów kompozycji. W takiej postaci blachę montuje się na tle z tkaniny (aksamitnej, jedwabnej itp.), metalu bądź innego tworzywa, o kontrastującej fakturze i barwie. W najprostszej formie – płaska blacha z grawerowaną i ażurową dekoracją – technikę tę stosowano od wczesnego średniowiecza. Plastyczną i a. d. często zaś mają gotyckie okucia ksiąg luksusowych, powszechnie zaś spotykana jest na późnogotyckich, mosiężnych okuciach. W XVII-XVIII w. a. d. była jedną z najczęściej stosowanych na oprawach złotniczych z blachami płaskimi, repusowanymi itd., których bujne struktury osadzano na tle tkaniny, skóry, masy perłowej lub blachy o innej barwie. Szczególnie finezyjna i technicznie skomplikowana okazała się →filigranowa d., której ażur tworzyły liczne srebrne druciki, poskręcane w formy ornamentalne. W XIX w. a. d. chętnie stosowano do pokaźnych, metalowych zapięć np. sztambuchów. W przypadku opraw skórzanych ażur należy do najstarszych, lecz rzadko stosowanych, form dekoracji. Pojawiły się już na →koptyjskich oprawach. Ornamenty wycinane w skórze lub pergaminie i osadzane na kontrastowym tle tkaniny znane są m.in. z nowożytnej Francji (oprawy z pracowni w Fontainebleau dla króla Henryka II, XVI w.), Niemiec (grupa opraw erfurckich z kon. XVI w.) i Anglii (pocz. XVII w.). Od XVIII w. do dziś spotyka się dekoracje z malowaną lub graficzną kompozycją w świetle wyciętej skóry lub tkaniny pośrodku okładziny (np. →kartonażowe oprawy).
 
+
Wykorzystywano ją na oprawach złotniczych od wczesnego średniowiecza; niekiedy stosowana także w okresie nowożytnym (np. złotnicze ramki oprawy kodeksu bpa M. Drzewickiego, przed 1531, Muzeum Narodowe w Poznaniu). Plastyczną i ażurową formę chętnie nadawano gotyckim okuciom ksiąg luksusowych; częściowo ażurowe bywają też późnogotyckie, mosiężne okucia.  
+
 
+
W XVII-XVII w. formułę dekoracji ażurowej zdominowały dekoracje o odlewanych i cyzelowanych strukturach reliefowych, składających się z elementów ornamentalnych i figuralnych, które osadzano na tle tkaniny, skóry, masy perłowej lub blachy o innej barwie. Szczególnie finezyjna i technicznie skomplikowana okazała się filigranowa dekoracja, której ażur tworzyły liczne srebrne druciki, poskręcane w formy floralne i inne. W XIX w. ażurowe dekoracje chętnie stosowano do pokaźnych, metalowych zapięć np. sztambuchów
+
  
 
==Zobacz też==
 
==Zobacz też==
Linia 18: Linia 14:
 
Plik:Ażurowa dekoracja 2.jpg
 
Plik:Ażurowa dekoracja 2.jpg
 
Plik:Ażurowa dekoracja 1.jpg
 
Plik:Ażurowa dekoracja 1.jpg
 +
Plik:Ażurowa - skórzana.jpg | Oprawa z ażurową dekoracją wyciętą w pergaminie na tle zielonej tkaniny, prawdopodobnie Erfurt, kon. XVI w., repr. wg: Voit 2020, nr kat. 43
  
 
</gallery>
 
</gallery>

Wersja z 22:05, 28 gru 2020

Ażurowa dekoracja

(fr. décor ajouré)

Dekoracja składająca się z płaszczyzny bądź plastycznej struktury z otworami o ozdobnym kształcie, przez które prześwituje tło (płaszczyznowe lub przestrzenne). W przypadku →złotniczych opraw oraz wszelkich metalowych elementów opraw a. d. polega na wycinaniu z blachy (srebrnej, miedzianej itp.) niektórych elementów kompozycji. W takiej postaci blachę montuje się na tle z tkaniny (aksamitnej, jedwabnej itp.), metalu bądź innego tworzywa, o kontrastującej fakturze i barwie. W najprostszej formie – płaska blacha z grawerowaną i ażurową dekoracją – technikę tę stosowano od wczesnego średniowiecza. Plastyczną i a. d. często zaś mają gotyckie okucia ksiąg luksusowych, powszechnie zaś spotykana jest na późnogotyckich, mosiężnych okuciach. W XVII-XVIII w. a. d. była jedną z najczęściej stosowanych na oprawach złotniczych z blachami płaskimi, repusowanymi itd., których bujne struktury osadzano na tle tkaniny, skóry, masy perłowej lub blachy o innej barwie. Szczególnie finezyjna i technicznie skomplikowana okazała się →filigranowa d., której ażur tworzyły liczne srebrne druciki, poskręcane w formy ornamentalne. W XIX w. a. d. chętnie stosowano do pokaźnych, metalowych zapięć np. sztambuchów. W przypadku opraw skórzanych ażur należy do najstarszych, lecz rzadko stosowanych, form dekoracji. Pojawiły się już na →koptyjskich oprawach. Ornamenty wycinane w skórze lub pergaminie i osadzane na kontrastowym tle tkaniny znane są m.in. z nowożytnej Francji (oprawy z pracowni w Fontainebleau dla króla Henryka II, XVI w.), Niemiec (grupa opraw erfurckich z kon. XVI w.) i Anglii (pocz. XVII w.). Od XVIII w. do dziś spotyka się dekoracje z malowaną lub graficzną kompozycją w świetle wyciętej skóry lub tkaniny pośrodku okładziny (np. →kartonażowe oprawy).

Zobacz też

Indeks alfabetyczny
Filigranowa dekoracja

Grafika

Przypisy

  1. Steenbock 1965, nr kat. 34, 39, 98 i in.
  2. von Arnim 1992, nr kat./tabl. 5, 95, 103 i in.
  3. Coron, Lafèvre 1995, nr kat./il. 65, 71, 79 i in.
  4. Laffitte, Le Bars 1999, nr kat./il. 73.
  5. Jäger 2002, nr kat./il. 65.
  6. Adler 2010.
  7. Voit 2020, nr kat./il. 43.

Autor: A.W.