Arkada: Różnice pomiędzy wersjami
(→Zobacz też) |
|||
Linia 9: | Linia 9: | ||
[[Fryz arkadkowy]] <br> | [[Fryz arkadkowy]] <br> | ||
[[Portal ]] <br> | [[Portal ]] <br> | ||
− | + | [[Okno z parapetem]] <br> | |
+ | [[ | ||
+ | |||
==Grafika== | ==Grafika== | ||
Wersja z 19:57, 19 gru 2020
Arkada
(fr. arcade)
Element budowli złożony z dwóch podpór tektonicznych (kolumn, filarów, słupów) i wspartego na nich łuku. W introligatorstwie motyw a. zdobył ogromną popularność w renesansie, głównie jako element radełkowań z wizerunkami całopostaciowymi, pod którym często znajdują się tabliczki z napisami; powszechnie ukazywana na prostokątnych plakietach jako dekoracyjne obramienie przedstawień personifikacji (np. Sprawiedliwości), portretów (np. Lutra, Melanchtona, elektorów niemieckich, cesarzy z dynastii Habsburskiej), herbów (zwłaszcza w superekslibrisach) oraz scen i wizerunków postaci biblijnych. Na oprawach XVII-XVIII motyw ten niemal zupełnie zanikł, by odrodzić się w XIX w. na oprawach a la cathedrale. Ze względu na częstą silną stylizację lub uproszczenie, często zaciera się granica między przedstawieniem a. oraz renesansowego →okna z parapetem bądź edikuli, nakrytych łukiem. Odnosi się to zwłaszcza do niezwykle częstych, renesansowych radełkowań oraz plakiet z popiersiami (np. personifikacji, postaci biblijnych, władców m.in. na →jagiellońskich radełkach);
Zobacz też
Indeks alfabetyczny
Fryz arkadkowy
Portal
Okno z parapetem
[[
Grafika
Autor: A.W.