Okno z parapetem: Różnice pomiędzy wersjami
Z Leksykon oprawoznawczy
(→Zobacz też) |
|||
Linia 1: | Linia 1: | ||
rozpowszechniony w zdobnictwie renesansowym XVI w. motyw dekoracyjnej framugi otwartego okna nakrytego półkolistym łukiem i zaopatrzonego w zazwyczaj szeroki parapet, pod którym często widnieje tabliczka z inskrypcją. W renesansowych oprawach motyw ten występował powszechnie jako obramienie popiersiowych wizerunków imaginacyjnych postaci, świętych pańskich, personifikacji oraz portretów władców. Stosowano go zwłaszcza w dekoracjach radełkowych (np. radełka jagiellońskie) oraz na plakietach wyciskanych w centrum okładzin. Ze względu na często zacierające się granice między o. z p. oraz renesansową arkadą oraz edikulą, w praktyce naukowej i bibliotecznej motywy te bywają mylone. | rozpowszechniony w zdobnictwie renesansowym XVI w. motyw dekoracyjnej framugi otwartego okna nakrytego półkolistym łukiem i zaopatrzonego w zazwyczaj szeroki parapet, pod którym często widnieje tabliczka z inskrypcją. W renesansowych oprawach motyw ten występował powszechnie jako obramienie popiersiowych wizerunków imaginacyjnych postaci, świętych pańskich, personifikacji oraz portretów władców. Stosowano go zwłaszcza w dekoracjach radełkowych (np. radełka jagiellońskie) oraz na plakietach wyciskanych w centrum okładzin. Ze względu na często zacierające się granice między o. z p. oraz renesansową arkadą oraz edikulą, w praktyce naukowej i bibliotecznej motywy te bywają mylone. | ||
==Zobacz też== | ==Zobacz też== | ||
− | [[Arkada] <br> | + | [[Arkada]] <br> |
− | [Edikula]] <br> | + | [[Edikula]] <br> |
[[Radełka jagiellońskie ]] <br> | [[Radełka jagiellońskie ]] <br> | ||
Wersja z 22:50, 15 lis 2020
rozpowszechniony w zdobnictwie renesansowym XVI w. motyw dekoracyjnej framugi otwartego okna nakrytego półkolistym łukiem i zaopatrzonego w zazwyczaj szeroki parapet, pod którym często widnieje tabliczka z inskrypcją. W renesansowych oprawach motyw ten występował powszechnie jako obramienie popiersiowych wizerunków imaginacyjnych postaci, świętych pańskich, personifikacji oraz portretów władców. Stosowano go zwłaszcza w dekoracjach radełkowych (np. radełka jagiellońskie) oraz na plakietach wyciskanych w centrum okładzin. Ze względu na często zacierające się granice między o. z p. oraz renesansową arkadą oraz edikulą, w praktyce naukowej i bibliotecznej motywy te bywają mylone.
Zobacz też
Arkada
Edikula
Radełka jagiellońskie
Grafika
Przypisy
Autor: A.W.