Okno z parapetem: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Zobacz też)
Linia 1: Linia 1:
 
rozpowszechniony w zdobnictwie renesansowym XVI w. motyw dekoracyjnej framugi otwartego okna nakrytego półkolistym łukiem i zaopatrzonego w zazwyczaj szeroki parapet, pod którym często widnieje tabliczka z inskrypcją. W renesansowych oprawach motyw ten występował powszechnie jako obramienie popiersiowych wizerunków imaginacyjnych postaci, świętych pańskich, personifikacji oraz portretów władców. Stosowano go zwłaszcza w dekoracjach radełkowych (np. radełka jagiellońskie) oraz na plakietach wyciskanych w centrum okładzin. Ze względu na często zacierające się granice między o. z p. oraz renesansową arkadą oraz edikulą, w praktyce naukowej i bibliotecznej motywy te bywają mylone.     
 
rozpowszechniony w zdobnictwie renesansowym XVI w. motyw dekoracyjnej framugi otwartego okna nakrytego półkolistym łukiem i zaopatrzonego w zazwyczaj szeroki parapet, pod którym często widnieje tabliczka z inskrypcją. W renesansowych oprawach motyw ten występował powszechnie jako obramienie popiersiowych wizerunków imaginacyjnych postaci, świętych pańskich, personifikacji oraz portretów władców. Stosowano go zwłaszcza w dekoracjach radełkowych (np. radełka jagiellońskie) oraz na plakietach wyciskanych w centrum okładzin. Ze względu na często zacierające się granice między o. z p. oraz renesansową arkadą oraz edikulą, w praktyce naukowej i bibliotecznej motywy te bywają mylone.     
 
==Zobacz też==
 
==Zobacz też==
[[Arkada] <br>
+
[[Arkada]] <br>
[Edikula]] <br>
+
[[Edikula]] <br>
 
[[Radełka jagiellońskie ]] <br>
 
[[Radełka jagiellońskie ]] <br>
  

Wersja z 22:50, 15 lis 2020

rozpowszechniony w zdobnictwie renesansowym XVI w. motyw dekoracyjnej framugi otwartego okna nakrytego półkolistym łukiem i zaopatrzonego w zazwyczaj szeroki parapet, pod którym często widnieje tabliczka z inskrypcją. W renesansowych oprawach motyw ten występował powszechnie jako obramienie popiersiowych wizerunków imaginacyjnych postaci, świętych pańskich, personifikacji oraz portretów władców. Stosowano go zwłaszcza w dekoracjach radełkowych (np. radełka jagiellońskie) oraz na plakietach wyciskanych w centrum okładzin. Ze względu na często zacierające się granice między o. z p. oraz renesansową arkadą oraz edikulą, w praktyce naukowej i bibliotecznej motywy te bywają mylone.

Zobacz też

Arkada
Edikula
Radełka jagiellońskie

Grafika

Przypisy


Autor: A.W.