Awangardowe oprawy: Różnice pomiędzy wersjami
Linia 1: | Linia 1: | ||
==Awangardowe oprawy== | ==Awangardowe oprawy== | ||
− | + | W szerokim ujęciu: oprawy o nowatorskiej, przełamującej tradycję, formie; w wąskim znaczeniu: oprawy, których dekoracja nawiązuje do charakterystycznego języka formalnego artystów awangardowych w Rosji i – w mniejszym stopniu – zachodniej Europy od końca I wojny światowej do około połowy lat 20. XX w. Eksperymentów z formami typowymi dla sztuki konstruktywistycznej podejmował się jeden z najwybitniejszych introligatorów XX w., Paul Bonard (np. oprawy klasyków literatury rosyjskiej z 1929 r., o czarnych okładzinach z dynamicznymi układami linii, kół, odcinków łuków i zwielokrotnionych punktowań). Do kategorii a. o. mogą być zaliczone również dzieła introligatorskie z kręgu włoskich futurystów, np. z metalowymi okładzinami i masywnymi śrubami, ściskającymi blok przy grzbiecie. Wpływ abstrakcjonizmu geometrycznego ujawnia się w ukształtowanych liniami i różnobarwnymi figurami geometrycznymi (nierzadko utworzonymi z osobliwych materiałów) art déco oprawach m.in. znakomitej introligatorki Rose Adler i wielu innych twórców z lat 20-30 XX w. W oprawach z okresu międzywojennego spotyka się też nawiązania do malarstwa surrealistycznego. Niekiedy pojęcie a. o. stosuje się względem dzieł zaprojektowanych przez słynnych artystów a. (np. dadaista i surrealista Man Ray), niezależnie od faktycznej – nowatorskiej bądź tradycyjnej – formy ich realizacji. Prace tego rodzaju sytuują się na pograniczu świata książki w artystycznej oprawie i tzw. książek malarzy, należących do specyficznych wytworów art book. Generalnie, nurt a. wywarł nieporównanie słabszy wpływ na introligatorstwo artystyczne aniżeli na typografię okładek czasopism, broszur i książek wydawanych przez środowiska twórców a. (np. publikacje dadaistów, konstruktywistów, suprematystów itp.). | |
==Zobacz też== | ==Zobacz też== | ||
− | [[ | + | [[Indeks alfabetyczny ]] <br> |
+ | [[Art déco oprawy ]] <br> | ||
==Grafika= | ==Grafika= |
Wersja z 20:14, 19 gru 2020
Spis treści
Awangardowe oprawy
W szerokim ujęciu: oprawy o nowatorskiej, przełamującej tradycję, formie; w wąskim znaczeniu: oprawy, których dekoracja nawiązuje do charakterystycznego języka formalnego artystów awangardowych w Rosji i – w mniejszym stopniu – zachodniej Europy od końca I wojny światowej do około połowy lat 20. XX w. Eksperymentów z formami typowymi dla sztuki konstruktywistycznej podejmował się jeden z najwybitniejszych introligatorów XX w., Paul Bonard (np. oprawy klasyków literatury rosyjskiej z 1929 r., o czarnych okładzinach z dynamicznymi układami linii, kół, odcinków łuków i zwielokrotnionych punktowań). Do kategorii a. o. mogą być zaliczone również dzieła introligatorskie z kręgu włoskich futurystów, np. z metalowymi okładzinami i masywnymi śrubami, ściskającymi blok przy grzbiecie. Wpływ abstrakcjonizmu geometrycznego ujawnia się w ukształtowanych liniami i różnobarwnymi figurami geometrycznymi (nierzadko utworzonymi z osobliwych materiałów) art déco oprawach m.in. znakomitej introligatorki Rose Adler i wielu innych twórców z lat 20-30 XX w. W oprawach z okresu międzywojennego spotyka się też nawiązania do malarstwa surrealistycznego. Niekiedy pojęcie a. o. stosuje się względem dzieł zaprojektowanych przez słynnych artystów a. (np. dadaista i surrealista Man Ray), niezależnie od faktycznej – nowatorskiej bądź tradycyjnej – formy ich realizacji. Prace tego rodzaju sytuują się na pograniczu świata książki w artystycznej oprawie i tzw. książek malarzy, należących do specyficznych wytworów art book. Generalnie, nurt a. wywarł nieporównanie słabszy wpływ na introligatorstwo artystyczne aniżeli na typografię okładek czasopism, broszur i książek wydawanych przez środowiska twórców a. (np. publikacje dadaistów, konstruktywistów, suprematystów itp.).
Zobacz też
Indeks alfabetyczny
Art déco oprawy
=Grafika
Przypisy
- Wittock 2008, s. 132-143, 157-180 i in.
- Rypson 2011, s. 38-47, 132-160 i in.
- Macchi, Popel Pozzo 2012, s. 89-90.
Autor: A.W.