All-over styl: Różnice pomiędzy wersjami
(Proponuję zrezygnować z anglicyzmu "design" i zastąpić go słowem: "forma", np: "Z czasem forma tego typu opraw zmieniała się".) |
(propozycja zastąpienia anglicyzmu "desingn", zmiany składniowe) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
==All-over styl== | ==All-over styl== | ||
− | Pojęcie stworzone przez angielskiego księgoznawcę, Grahama Pollarda oznaczające taki rodzaj opraw, w których | + | Pojęcie stworzone przez angielskiego księgoznawcę, Grahama Pollarda oznaczające taki rodzaj opraw, w których dekoracja pokrywa całą powierzchnię okładki, a nie tylko ramy, narożniki czy centrum zwierciadła. Dekoracja składa się z wielu powtórzeń małych tłoczków w uporządkowanym układzie geometrycznym. |
− | + | Forma tego typu opraw z czasem zmieniała się. Początkowo zwierciadła były gęsto wypełniane ślepymi odciskami drobnych, kwadratowych tłoków, a do dekoracji używano niewielkiej ilości narzędzi. Później zwierciadło dzielono linią na romboidalne pola, w których odciskano floralne tłoki oraz stosowano wzorzyste radełka. | |
− | Koncepcja pokrywania dekoracją całych powierzchni okładek powstała w wieku XV i była kontynuowana przez kolejne stulecia. Pokrewne stylowi all-over są zdaniem Pollarda, późniejsze oprawy w stylu à la fanfare, cottage roof czy drawer handle. | + | Koncepcja pokrywania dekoracją całych powierzchni okładek powstała w wieku XV i była kontynuowana przez kolejne stulecia. Pokrewne stylowi all-over są, zdaniem Pollarda, późniejsze oprawy w stylu à la fanfare, cottage roof czy drawer handle. |
==Zobacz też== | ==Zobacz też== |
Wersja z 18:22, 1 wrz 2020
Spis treści
All-over styl
Pojęcie stworzone przez angielskiego księgoznawcę, Grahama Pollarda oznaczające taki rodzaj opraw, w których dekoracja pokrywa całą powierzchnię okładki, a nie tylko ramy, narożniki czy centrum zwierciadła. Dekoracja składa się z wielu powtórzeń małych tłoczków w uporządkowanym układzie geometrycznym.
Forma tego typu opraw z czasem zmieniała się. Początkowo zwierciadła były gęsto wypełniane ślepymi odciskami drobnych, kwadratowych tłoków, a do dekoracji używano niewielkiej ilości narzędzi. Później zwierciadło dzielono linią na romboidalne pola, w których odciskano floralne tłoki oraz stosowano wzorzyste radełka.
Koncepcja pokrywania dekoracją całych powierzchni okładek powstała w wieku XV i była kontynuowana przez kolejne stulecia. Pokrewne stylowi all-over są, zdaniem Pollarda, późniejsze oprawy w stylu à la fanfare, cottage roof czy drawer handle.
Zobacz też
Grafika
Przypisy
- Pearson D., English bookbinding styles, 1450-1800 : a handbook,London, New Castle 2005, s. 42-44, 73, 178
- Mazal O., Einbandkunde. Die Geschichte des Bucheinbandes, Wiesbaden 1997, s. 234.
- Matt T. Roberts and Don Etherington, Bookbinding and the Conservation of Books. A Dictionary of Descriptive Terminology, https://cool.culturalheritage.org/don/dt/dt0086.html
Autor: E.P.