Modelowane oprawy: Różnice pomiędzy wersjami
Linia 6: | Linia 6: | ||
Moda na przestrzenną dekorację opraw w XIX w. spowodowała opracowanie techniki reliefu (relievo) realizowanej maszynowo, zwykle do opraw seryjnych. W przeciwieństwie do niej, modelowanie wykonywano ręcznie, dla pojedynczych egzemplarzy, a prace mają charakter unikatów. | Moda na przestrzenną dekorację opraw w XIX w. spowodowała opracowanie techniki reliefu (relievo) realizowanej maszynowo, zwykle do opraw seryjnych. W przeciwieństwie do niej, modelowanie wykonywano ręcznie, dla pojedynczych egzemplarzy, a prace mają charakter unikatów. | ||
− | W końcu XIX w. przypomniano średniowieczną technikę modelowania i nacinania (ledersznytu) w dekoracji skór, stosowaną w meblarstwie oraz introligatorstwie. Technika była szczególnie modna we Francji (Victor Prouvé, Camille Martin, René Wiener i in.) oraz w Niemczech (Georg Hulbe). Na ziemie polskie znajomość techniki modelowania skóry przywieźli introligatorzy-artyści, kształcący się we Francji: Ewa Lorentowiczowa oraz Jan Recmanik. Ewa Lorentowiczowa wykonała szereg opraw modelowanych, prezentowała je na wystawie w warszawskiej Zachęcie w 1910-1912. W "Tygodniku Mód i Powieści" (1912) opublikowała szereg artykułów instruktażowych. Jan Recmanik wykorzystywał technikę modelowania w dekoracji wyrobów galanteryjnych: okładek albumów, ramek do fotografii, pudełek. | + | W końcu XIX w. przypomniano średniowieczną technikę modelowania i nacinania ([[Ledersznyt|ledersznytu]] <br>) w dekoracji skór, stosowaną w meblarstwie oraz introligatorstwie. Technika była szczególnie modna we Francji (Victor Prouvé, Camille Martin, René Wiener i in.) oraz w Niemczech (Georg Hulbe). Na ziemie polskie znajomość techniki modelowania skóry przywieźli introligatorzy-artyści, kształcący się we Francji: Ewa Lorentowiczowa oraz Jan Recmanik. Ewa Lorentowiczowa wykonała szereg opraw modelowanych, prezentowała je na wystawie w warszawskiej Zachęcie w 1910-1912. W "Tygodniku Mód i Powieści" (1912) opublikowała szereg artykułów instruktażowych. Jan Recmanik wykorzystywał technikę modelowania w dekoracji wyrobów galanteryjnych: okładek albumów, ramek do fotografii, pudełek. |
==Zobacz też== | ==Zobacz też== |
Wersja z 11:07, 29 cze 2018
Spis treści
Modelowane oprawy
Oprawy skórzane z dekoracją opracowaną techniką skóroplastyki (ang. modeled-leather covers, fr. cuirs modelés, ciselés). Dekoracja, zwykle wypukła, była formowana na wilgotnej skórze, od wewnętrznej strony przez wygniatanie, wybijanie, młotkowanie. Na stronie zewnętrznej rysunek podkreślano nacinaniem (rycowaniem), puncowaniem
tła, niekiedy także barwieniem. Modelowaną dekorację można zaobserwować na książkach średniowiecznych, np. na pochodzącym z VII w. Ewangeliarzu św. Kutberta (Stonyhurst Gospel), oraz na oprawach koptyjskich z tego okresu. Później technika nie była używana aż do schyłku XIX w.
Artystyczne oprawy modelowane XIX/XX w.
Moda na przestrzenną dekorację opraw w XIX w. spowodowała opracowanie techniki reliefu (relievo) realizowanej maszynowo, zwykle do opraw seryjnych. W przeciwieństwie do niej, modelowanie wykonywano ręcznie, dla pojedynczych egzemplarzy, a prace mają charakter unikatów.
W końcu XIX w. przypomniano średniowieczną technikę modelowania i nacinania (ledersznytu
) w dekoracji skór, stosowaną w meblarstwie oraz introligatorstwie. Technika była szczególnie modna we Francji (Victor Prouvé, Camille Martin, René Wiener i in.) oraz w Niemczech (Georg Hulbe). Na ziemie polskie znajomość techniki modelowania skóry przywieźli introligatorzy-artyści, kształcący się we Francji: Ewa Lorentowiczowa oraz Jan Recmanik. Ewa Lorentowiczowa wykonała szereg opraw modelowanych, prezentowała je na wystawie w warszawskiej Zachęcie w 1910-1912. W "Tygodniku Mód i Powieści" (1912) opublikowała szereg artykułów instruktażowych. Jan Recmanik wykorzystywał technikę modelowania w dekoracji wyrobów galanteryjnych: okładek albumów, ramek do fotografii, pudełek.
Zobacz też
Indeks alfabetyczny
Reliefowe oprawy
Grafika
Przypisy
- Modeled-leather covers, w: Matt Roberts, Don Etherington, Bookbinding and the conservation of books: a dictionary of descriptive terminology, Washington 1982, http://cool.conservation-us.org/don/dt/dt2253.html
- Ewa Lorentowicz, Zdobnictwo skóry, „Nasz Dom. Tygodnik Mód i Powieści”, 1913, nr 3, 13, 14, 18, 21, 23, 24.
Autor: E.P.