Papiery z Herrnhut: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
Linia 35: Linia 35:
 
# Cloonan M. V. Early bindings in Paper a Brief History of Hand-Made Paper-Covered Books with Multilingual Glossary, 1990.
 
# Cloonan M. V. Early bindings in Paper a Brief History of Hand-Made Paper-Covered Books with Multilingual Glossary, 1990.
 
# Schmoller T., To Brighten Things Up: the Schmoller Collection of Decorated Papers, Manchester, 2008.
 
# Schmoller T., To Brighten Things Up: the Schmoller Collection of Decorated Papers, Manchester, 2008.
 +
# Siemieniako E., Praca magisterska teoretyczno-badawcza: Dekoracyjne papiery ręcznie wykonywane stosowane w oprawach książek od XV do XVIII w. Katalog zbiorów papierów dekoracyjnych w oprawach książek Biblioteki Kórnickiej PAN, wydruk komputerowy,(promotor: M. Pronobis-Gajdzis), UMK, Toruń 2018.
 
# Sutter S., Wrapped in Color: A Survey of Paste Paper Bookbindings, Chicago, 1994.
 
# Sutter S., Wrapped in Color: A Survey of Paste Paper Bookbindings, Chicago, 1994.
 
# Wolfe R. J., Marbled Papers: Its History, Techniques and Patterns, Filadelfia, 1990.
 
# Wolfe R. J., Marbled Papers: Its History, Techniques and Patterns, Filadelfia, 1990.
Linia 40: Linia 41:
  
 
----
 
----
Autor: '''MPG E.S.'''
+
Autor: '''MPG'''

Wersja z 20:14, 30 paź 2019

papier z Herrnhut, ang. Herrnhut paper, niem. Herrnhuter Kleisterpapier, Herrenhüter Papier

Papiery dekoracyjne zaliczane do rodzaju papierów klajstrowych narzędziowych.

Historia

W 1765 roku grupa sióstr należąca do wspólnoty religijnej Braci Morawskich w Herrnhut (Saksonia) utworzyła manufakturę wytwarzającą papiery dekoracyjne w technice klajstrowej. Przypuszcza się, że inicjatorem założenia manufaktury był introligator David Hans, który dołączył do wspólnoty w 1731 roku. Siostry stworzyły tak charakterystyczny indywidualny styl, że nie sposób pomylić tych papierów z innymi. Charakterystyczna była nie tylko ich kolorystyka (kompozycje barwne na bazie błękitu pruskiego, jasnego i ciemnego karminu oraz oliwkowej zieleni) ale także wzornictwo uzyskane przy pomocy specjalnych grzebieni (il. 1). Początkowo papiery z Herrnhut zyskały dużą popularność we wschodnich i centralnych Niemczech, z czasem rozprzestrzeniły się na terenie całej Europy. Od 1766 r. manufaktura, za sprawą brata Andreasa Schloezera, została przeniesiona do Fulneck w Wielkiej Brytanii. W statucie założenia manufaktury istniał zapis zobowiązujący do zachowania tajemnicy wytwarzania tych papierów. Przez pierwsze trzy lata istnienia manufaktury papiery z Fulneck (il. 2) mogły być sprzedawane jedynie w sklepie należącym do zgromadzenia, potem były eksportowane do wielu innych miejsc na terenie Wielkiej Brytanii. Około 1780 produkcja papierów w Fulneck znacznie zmalała, a w 1799 roku całkowicie zaniechano tam ich wytwarzania. Natomiast wraz z emigrującymi do USA Braćmi Morawskimi powstały manufaktury przy wspólnotach w Pensylwanii i Karolinie Północnej.

Technika wykonania

Na papier nakłada się jedną po drugiej warstwę "czystego" i następnie zabarwionego klajstru. Następnie wybrane narzędzie, tj. grzebień, wałek, matrycę, gąbeczki przeciąga się po powierzchni papieru tak, aby uzyskać zaplanowany wzór. W ten sposób kolorowa warstwa klajstru zostaje zdjęta i ukazuje się biały wzór: wijący się, ząbkowany lub w kratkę. W przestrzeniach między liniami można odbić drewniane stemple, które "zabiorą" kolorowy klajster lub można posmarować je klajstrem w innym kolorze.

Lista

  • Punkt 1
  • Punkt 2
    • Punkt 2.1
    • Punkt 2.2
  • Punkt 2

Zobacz też

Indeks alfabetyczny

Grafika

Przypisy

  1. Cloonan M. V. Early bindings in Paper a Brief History of Hand-Made Paper-Covered Books with Multilingual Glossary, 1990.
  2. Schmoller T., To Brighten Things Up: the Schmoller Collection of Decorated Papers, Manchester, 2008.
  3. Siemieniako E., Praca magisterska teoretyczno-badawcza: Dekoracyjne papiery ręcznie wykonywane stosowane w oprawach książek od XV do XVIII w. Katalog zbiorów papierów dekoracyjnych w oprawach książek Biblioteki Kórnickiej PAN, wydruk komputerowy,(promotor: M. Pronobis-Gajdzis), UMK, Toruń 2018.
  4. Sutter S., Wrapped in Color: A Survey of Paste Paper Bookbindings, Chicago, 1994.
  5. Wolfe R. J., Marbled Papers: Its History, Techniques and Patterns, Filadelfia, 1990.



Autor: MPG