Cottage styl: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Grafika)
(Grafika)
Linia 13: Linia 13:
  
 
<gallery>
 
<gallery>
Plik:Cottage styl, Anglia, lata 60. XVII w.,Sothebys New York, November 1 1995, 2.jpg | Oprawa w stylu Cottage, Anglia, lata 60. XVII w.,repr. wg: Sotheby's New York, November 1, 1995
+
Plik:Cottage styl, Anglia, lata 60. XVII w.,Sothebys New York, November 1 1995, 2.jpg | Oprawa w stylu cottage (cottage roof), Anglia, lata 60. XVII w.,repr. wg: Sotheby's New York, November 1, 1995
Plik:Img393, Cottage styl, samuel Mearne, 1681, Sotheby.s New York June 14 19902.jpg | Oprawa w stylu Cottage, Samuel Mearne, 1681, repr. wg: Sotheby's New York, June 14, 1990
+
Plik:Img393, Cottage styl, samuel Mearne, 1681, Sotheby.s New York June 14 19902.jpg | Oprawa w stylu cottage (cottage roof), Samuel Mearne, 1681, repr. wg: Sotheby's New York, June 14, 1990
Plik:Cottage styl, Oprawa w st Cottage roof z sup. król ang Marii, żony Wilh III Orańskiego, Ang,po 1689, fot. B Elbl.jpg | Oprawa w stylu Cottage (Cottage roof) z superekslibrisem monogramowym królowej Anglii Marii, żony Wilhelma III Orańskiego, Anglia, po 1689 r., Biblioteka Elbląska, fot. wg: www.polona.pl  
+
Plik:Cottage styl, Oprawa w st Cottage roof z sup. król ang Marii, żony Wilh III Orańskiego, Ang,po 1689, fot. B Elbl.jpg | Oprawa w stylu cottage (cottage roof) z superekslibrisem monogramowym królowej Anglii Marii, żony Wilhelma III Orańskiego, Anglia, po 1689 r., Biblioteka Elbląska, fot. wg: www.polona.pl  
  
 
</gallery>
 
</gallery>

Wersja z 19:54, 29 lip 2021

Cottage styl

(ang. cottage roof style, 'cottage' style, fr. style cottage )

Styl w barokowym introligatorstwie angielskim wykreowany przez Samuela Mearne'a (1624-1683) ok. 1660, najczęściej uprawiany w latach 1660-172, ale spotykany także na oprawach późniejszych, przez cały XVIII wiek.

Początkowo była to kompozycja ramowa, bogato wypełniona motywami roślinnymi. Z czasem forma ramy ewoluowała, jej poziome belki przyjmowały kształt spadzistego dachu, a cała rama miała kształt podwojonego wiejskiego domu. W oprawach wykorzystywano kontrastowe barwy, wprowadzone przez barwne intarsje. Kompozycję uzupełniały złocenia tłoków filigranowych z wzorem ulistnionych gałązek i kwiatów, a także innych drobnych motywów: kropek, kółek, łuków, rybich łusek.

Zobacz też

Indeks alfabetyczny

Grafika

Przypisy

  1. Pearson D., English bookbinding styles, 1450-1800 : a handbook,London, New Castle 2005, s. 73-74, 76, 78, 181
  2. Samuel Mearne and Restoration Copyright, American Bookbinders Museum, https://bookbindersmuseum.org/samuel-mearne-and-restoration-copyright/
  3. Mazal O., Einbandkunde. Die Geschichte des Bucheinbandes, Wiesbaden 1997, s. 234.
  4. Diehl E., Bookbinding: its background and technique, Naw York 2014, s. 119.

Autor: E.P.