Multiplikacja: Różnice pomiędzy wersjami
Z Leksykon oprawoznawczy
(Utworzono nową stronę "==Multiplikacja== (zwielokrotnienie, powtórzenie) W zdobnictwie introligatorskim pojęcie stosowane w odniesieniu do ornamentów oraz pojedynczych motywów dekoracyjny...") |
|||
Linia 1: | Linia 1: | ||
==Multiplikacja== | ==Multiplikacja== | ||
(zwielokrotnienie, powtórzenie) | (zwielokrotnienie, powtórzenie) | ||
− | |||
− | |||
(fr. multiplication) | (fr. multiplication) | ||
− | |||
− | + | W zdobnictwie introligatorskim: | |
+ | * 1) paro- lub wielokrotne (nawet kilkusetkrotne) powtórzenie tego samego motywu dekoracyjnego na oprawie, najczęściej w ramie otaczającej zwierciadło, w polu zwierciadła bądź kompartymentach grzbietu. Od średniowiecza jest to powszechna formuła organizacji motywów dekoracyjnych w zdobnictwie introligatorskim, apogeum osiągnęła w à semé oprawach. | ||
+ | |||
+ | * 2) sposób zakomponowania dekoracji okładzin lub grzbietu, polegający na zwielokrotnieniu określonego ornamentu. Praktykowany od średniowiecza, zwłaszcza na oprawach romańskich: 3-4 rzędy ornamentów powstałych z kilkunastu-kilkudziesięciu sąsiadujących wycisków tego samego tłoka. Jego rozpowszechnienie nastąpiło w renesansie: radełkowe oprawy, w których multiplikowano ramy otaczające zwierciadło, ujmujące je od góry i dołu, a nawet wypełniające je kilkoma pionowymi pasami tego samego ornamentu. W późniejszych epokach rzadszy – zwykle w historyzujących oprawach. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
==Zobacz też== | ==Zobacz też== | ||
[[Indeks alfabetyczny]] <br> | [[Indeks alfabetyczny]] <br> | ||
+ | [[Radełkowe oprawy]] <br> | ||
+ | [[À semé oprawy]] <br> | ||
[[System dekoracyjny]] <br> | [[System dekoracyjny]] <br> | ||
Linia 21: | Linia 26: | ||
==Przypisy== | ==Przypisy== | ||
− | # | + | # Burnatowa 1964, s. 7. |
---- | ---- | ||
Autor: '''A.W.''' | Autor: '''A.W.''' |
Wersja z 23:07, 24 sty 2021
Spis treści
Multiplikacja
(zwielokrotnienie, powtórzenie)
(fr. multiplication)
W zdobnictwie introligatorskim:
- 1) paro- lub wielokrotne (nawet kilkusetkrotne) powtórzenie tego samego motywu dekoracyjnego na oprawie, najczęściej w ramie otaczającej zwierciadło, w polu zwierciadła bądź kompartymentach grzbietu. Od średniowiecza jest to powszechna formuła organizacji motywów dekoracyjnych w zdobnictwie introligatorskim, apogeum osiągnęła w à semé oprawach.
- 2) sposób zakomponowania dekoracji okładzin lub grzbietu, polegający na zwielokrotnieniu określonego ornamentu. Praktykowany od średniowiecza, zwłaszcza na oprawach romańskich: 3-4 rzędy ornamentów powstałych z kilkunastu-kilkudziesięciu sąsiadujących wycisków tego samego tłoka. Jego rozpowszechnienie nastąpiło w renesansie: radełkowe oprawy, w których multiplikowano ramy otaczające zwierciadło, ujmujące je od góry i dołu, a nawet wypełniające je kilkoma pionowymi pasami tego samego ornamentu. W późniejszych epokach rzadszy – zwykle w historyzujących oprawach.
Zobacz też
Indeks alfabetyczny
Radełkowe oprawy
À semé oprawy
System dekoracyjny
Grafika
Przypisy
- Burnatowa 1964, s. 7.
Autor: A.W.