Arkada: Różnice pomiędzy wersjami
m (→Arkada: uzupełn. term. ang.) |
(→Grafika) |
||
Linia 16: | Linia 16: | ||
<gallery> | <gallery> | ||
+ | Plik:Arkada, Wizerunki świętych w arkadach na francuskiej oprawie plakietowej z pocz. XVI w. Pierpont Morgan Library.jpg | Wizerunki świętych w arkadach na francuskiej oprawie plakietowej z pocz. XVI w., Pierpont Morgan Library, Nowy Jork | ||
Plik:Plakieta 13.jpg | Wizerunek świętej stojącej w arkadzie, plakieta z 1 ćw. XVI w. | Plik:Plakieta 13.jpg | Wizerunek świętej stojącej w arkadzie, plakieta z 1 ćw. XVI w. | ||
Plik:Arkada 1.jpg | Wizerunek Chrystusa Salwatora stojącego w arkadzie, na radełku renesansowym, XVI w. | Plik:Arkada 1.jpg | Wizerunek Chrystusa Salwatora stojącego w arkadzie, na radełku renesansowym, XVI w. |
Wersja z 23:35, 15 sty 2021
Arkada
(ang. arcade; fr. arcade)
Element budowli złożony z dwóch podpór tektonicznych (kolumn, filarów, słupów) i wspartego na nich łuku. W introligatorstwie motyw a. zdobył ogromną popularność w renesansie, głównie jako element radełkowań z wizerunkami całopostaciowymi, pod którym często znajdują się tabliczki z napisami; powszechnie ukazywana na prostokątnych plakietach jako dekoracyjne obramienie przedstawień personifikacji (np. Sprawiedliwości), portretów (np. Lutra, Melanchtona, elektorów niemieckich, cesarzy z dynastii Habsburskiej), herbów (zwłaszcza w superekslibrisach) oraz scen i wizerunków postaci biblijnych. Na oprawach XVII-XVIII motyw ten niemal zupełnie zanikł, by odrodzić się w XIX w. na oprawach à la cathédrale. Ze względu na częstą silną stylizację lub uproszczenie, często zaciera się granica między przedstawieniem a. oraz renesansowego okna z parapetem bądź ediculi, nakrytych łukiem. Odnosi się to zwłaszcza do niezwykle częstych, renesansowych radełkowań oraz plakiet z popiersiami (np. personifikacji, postaci biblijnych, władców m.in. na radełkach jagiellońskich).
Zobacz też
Indeks alfabetyczny
Fryz arkadkowy
Portal
Okno z parapetem
Radełko jagiellońskie
A la cathedrale oprawy
Grafika
Autor: A.W.