Relief: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
Linia 6: Linia 6:
 
* '''b)''' r. jako technika – zob. reliefowe oprawy, płaskorzeźbiona dekoracja
 
* '''b)''' r. jako technika – zob. reliefowe oprawy, płaskorzeźbiona dekoracja
  
A.W.
+
=Grafika==
 +
 
 +
<gallery>
 +
Plik:Relief.jpg | Wyraźny relief wycisku tłoka (stempla) introligatorskiego w skórze na oprawie książkowej
 +
</gallery>
 +
 
 +
==Przypisy==
 +
 
 +
# de Morant 1981, s. 30;
 +
# Kozakiewicz 1996, s. 345.
 +
 
 +
----
 +
Autor: '''A.W.'''

Wersja z 23:48, 11 lut 2021

Relief

(fr. relief) pojęcie stosowane w tegumentologii jako przydatne w określaniu formy plastycznej oraz techniki wykonania dekoracji na oprawach wszelkiego typu;

  • a) r. jako efekt pracy introligatora lub innego rzemieślnika: kompozycja wydobyta z płaszczyzny tworzywa (np. skóry, metalu, kości słoniowej, papieru) z pozostawieniem w niej tła. W terminologii historyczno-artystycznej rozróżnia się m.in. r. płaski (płaskorzeźbę) i r. wypukły (wypukłorzeźbę), zależne od stopnia wypukłości kompozycji. W oprawach skórzanych, płóciennych oprawach nakładowych czy też okładkach z niektórych gatunków papieru dekoracyjnego głębokość (określana też jako wysokość) i wyrazistość reliefu uzyskanego tłokami, plakietami itp. narzędziami ma decydujące znaczenie dla wyrazu artystycznego i identyfikacji dzieła. Zależna jest m.in. od techniki pracy, rodzaju oraz stanu zachowania tworzywa, w którym dokonano reliefowania. Szczególnie efektowne, wypukłe r. spotyka się na oprawach złotniczych, na których osiągnięto je np. odlewaniem i repusowaniem;
  • b) r. jako technika – zob. reliefowe oprawy, płaskorzeźbiona dekoracja

Grafika=

Przypisy

  1. de Morant 1981, s. 30;
  2. Kozakiewicz 1996, s. 345.

Autor: A.W.