Ciastowa technika: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Ciastowa technika)
 
(Nie pokazano 1 pośredniej wersji utworzonej przez tego samego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
 
==Ciastowa technika==
 
==Ciastowa technika==
(niem. Teigdruck, fr. empreintes en pâte)  
+
(niem. Teigdruck)  
  
 
Specyficzna technika graficzna (określana też jako „plastografia”) krótkotrwale stosowana w kręgu niemieckim (lata 60.-80. XV w.). Polegała na powleczeniu papieru klejem oraz cienką warstwą ciastowej masy plastycznej, na którą nakładano folię cynową z warstwą złotawo-czerwonego pigmentu. W takim podłożu wyciskano dekorację (wizerunki świętych postaci bądź sceny religijne) za pomocą klocka drzeworytniczego lub płytki metalorytowej. Wobec faktu, iż odbitki takich dzieł przyklejone są przeważnie do wewnętrznych stron opraw przypuszcza się, że mogły one pełnić funkcję m.in. próbnych wycisków dekoracji introligatorskiej w skórze. Woluminy ozdobione w ten sposób są wielką rzadkością.
 
Specyficzna technika graficzna (określana też jako „plastografia”) krótkotrwale stosowana w kręgu niemieckim (lata 60.-80. XV w.). Polegała na powleczeniu papieru klejem oraz cienką warstwą ciastowej masy plastycznej, na którą nakładano folię cynową z warstwą złotawo-czerwonego pigmentu. W takim podłożu wyciskano dekorację (wizerunki świętych postaci bądź sceny religijne) za pomocą klocka drzeworytniczego lub płytki metalorytowej. Wobec faktu, iż odbitki takich dzieł przyklejone są przeważnie do wewnętrznych stron opraw przypuszcza się, że mogły one pełnić funkcję m.in. próbnych wycisków dekoracji introligatorskiej w skórze. Woluminy ozdobione w ten sposób są wielką rzadkością.
Linia 8: Linia 8:
 
[[Indeks alfabetyczny ]] <br>
 
[[Indeks alfabetyczny ]] <br>
 
[[Grafika w introligatorstwie ]] <br>
 
[[Grafika w introligatorstwie ]] <br>
[[Papier-mâché ]] <br>
 
  
 
==Grafika==
 
==Grafika==

Aktualna wersja na dzień 15:44, 2 kwi 2022

Ciastowa technika

(niem. Teigdruck)

Specyficzna technika graficzna (określana też jako „plastografia”) krótkotrwale stosowana w kręgu niemieckim (lata 60.-80. XV w.). Polegała na powleczeniu papieru klejem oraz cienką warstwą ciastowej masy plastycznej, na którą nakładano folię cynową z warstwą złotawo-czerwonego pigmentu. W takim podłożu wyciskano dekorację (wizerunki świętych postaci bądź sceny religijne) za pomocą klocka drzeworytniczego lub płytki metalorytowej. Wobec faktu, iż odbitki takich dzieł przyklejone są przeważnie do wewnętrznych stron opraw przypuszcza się, że mogły one pełnić funkcję m.in. próbnych wycisków dekoracji introligatorskiej w skórze. Woluminy ozdobione w ten sposób są wielką rzadkością.

Zobacz też

Indeks alfabetyczny
Grafika w introligatorstwie

Grafika

Przypisy

  1. Fleischmann 1998, s. 30, 33, 42 i in.

Autor: A.W.