Ażurowa dekoracja: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Ażurowa dekoracja)
(Ażurowa dekoracja)
 
(Nie pokazano 18 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 2: Linia 2:
 
(fr. décor ajouré)
 
(fr. décor ajouré)
  
Dekoracja oparta na jednej z najprostszych złotniczych technik zdobniczych, polegających na wycinaniu z blachy (srebrnej, miedzianej itp.) niektórych elementów rytowanej kompozycji (najczęściej tła lub detali ornamentalnych). W takiej postaci blachę montowano na tle z tkaniny (aksamitnej, jedwabnej itp.), której faktura i barwa kontrastowały z metalem.  
+
Dekoracja składająca się z płaszczyzny bądź plastycznej struktury z otworami o ozdobnym kształcie, przez które prześwituje tło (płaszczyznowe lub przestrzenne). W przypadku złotniczych opraw oraz wszelkich metalowych elementów opraw a. d. polega na wycinaniu z blachy (srebrnej, miedzianej itp.) niektórych elementów kompozycji. W takiej postaci blachę montuje się na tle z tkaniny (aksamitnej, jedwabnej itp.), metalu bądź innego tworzywa, o kontrastującej fakturze i barwie. W najprostszej formie – płaska blacha z grawerowaną i ażurową dekoracją – technikę tę stosowano od wczesnego średniowiecza. Plastyczną i a. d. często zaś mają gotyckie okucia ksiąg luksusowych, powszechnie zaś spotykana jest na późnogotyckich, mosiężnych okuciach. W XVII-XVIII w. a. d. była jedną z najczęściej stosowanych na oprawach złotniczych z blachami płaskimi, repusowanymi itd., których bujne struktury osadzano na tle tkaniny, skóry, masy perłowej lub blachy o innej barwie. Szczególnie finezyjna i technicznie skomplikowana okazała się filigranowa d., której ażur tworzyły liczne srebrne druciki, poskręcane w formy ornamentalne. W XIX w. a. d. chętnie stosowano do pokaźnych, metalowych zapięć np. sztambuchów. W przypadku opraw skórzanych ażur należy do najstarszych, lecz nieczęstych, form dekoracji. Technikę wycinania zdobień w skórze lub pergaminie i osadzania jej na kontrastowym tle tkaniny znali już wczesnośredniowieczni introligatorzy koptyjscy. Do wyżyn artyzmu doprowadzono ją na oprawach z kręgu islamskiego. Od 2 poł. XV w. była stosowana we Włoszech, a od XVI w. także w innych krajach zaalpejskich, np. we Francji (oprawy z pracowni w Fontainebleau), Niemiec (grupa opraw erfurckich z kon. XVI w.) i Anglii (pocz. XVII w.). Od XVIII w. do dziś spotyka się dekoracje z malowaną lub graficzną kompozycją w świetle wyciętej skóry, tkaniny lub papieru pośrodku okładziny (np. kartonażowe oprawy).  
  
Wykorzystywano ją na oprawach złotniczych od wczesnego średniowiecza; niekiedy stosowana także w okresie nowożytnym (np. złotnicze ramki oprawy kodeksu bpa M. Drzewickiego, przed 1531, Muzeum Narodowe w Poznaniu). Plastyczną i ażurową formę chętnie nadawano gotyckim okuciom ksiąg luksusowych; częściowo ażurowe bywają też późnogotyckie, mosiężne okucia.  
+
===Współczesne dekoracje ażurowe===
 
+
We współczesnej sztuce introligatorskiej stosowane są różne modyfikacje techniczne. Jedną z nich sztancowanie lub wycinanie laserowego. Inną jest wycięcie otworów nie tylko w zewnętrznym materiale (metalu czy skórzanym obleczeniu), ale w całej okładce. W wyciętym otworze uwidaczniają się elementy umieszczone na wyklejce. W podobny sposób powstają oprawy wielowarstwowe, których wierzchnia warstwa ma wycięte otwory, przez które widać spodnią część dekoracji, także skórzaną lub z innego materiału. Jeszcze innym sposobem jest użycie na okładzinówkę plexi (szkła akrylowego). Otwór wycięty jest w obleczeniu, które jest naklejone na cienki karton, a brzegi są podwinięte. Tak przygotowane obleczenie jest sklejane z plexi, przez które uwidacznia się dekoracja. Aby widoczne były elementy znajdujące się na karcie ochronnej, otwór identyczny jak w obleczeniu musi być wykonany w wyklejce.
W XVII-XVII w. formułę dekoracji ażurowej zdominowały dekoracje o odlewanych i cyzelowanych strukturach reliefowych, składających się z elementów ornamentalnych i figuralnych, które osadzano na tle tkaniny, skóry, masy perłowej lub blachy o innej barwie. Szczególnie finezyjna i technicznie skomplikowana okazała się filigranowa dekoracja, której ażur tworzyły liczne srebrne druciki, poskręcane w formy floralne i inne. W XIX w. ażurowe dekoracje chętnie stosowano do pokaźnych, metalowych zapięć np. sztambuchów
+
  
 
==Zobacz też==
 
==Zobacz też==
Linia 16: Linia 15:
  
 
<gallery>
 
<gallery>
Plik:Ażurowa dekoracja 2.jpg
 
Plik:Ażurowa dekoracja 1.jpg
 
  
 +
Plik:Ażurowa dekoracja, Fragment oprawy koptyjskiej, IX. X w., z ażurową i nacinaną dekoracją, Pierpont Morgan Library.jpg | Fragment oprawy koptyjskiej, IX-X w., z ażurową (wycinaną w skórze) i nacinaną dekoracją, Pierpont Morgan Library, Nowy Jork
 +
 +
Plik:Ażurowa dekoracja 2.jpg | Ażurowe okucie brązowe na oprawie gotyckiej, płn. Włochy?, pocz. XV w., BUMK - Toruń, fot. A. Wagner
 +
Plik:Okucia 13.jpg | Ażurowe okucie centralne na oprawie późnogotyckiej, Gdańsk, 2 poł. XV w., PAN BG, fot. A. Wagner
 +
Plik:Okucia 6.jpg | Ażurowe, srebrne i złocone okucia narożne na oprawie późnogotyckiej, ok. 1500, Biblioteka Uniwersytecka w Toruniu, fot. P. Kurek
 +
Plik:Ażurowa - skórzana.jpg | Oprawa z ażurową dekoracją wyciętą w pergaminie na tle zielonej tkaniny, prawdopodobnie Erfurt, kon. XVI w., repr. wg: Voit 2020, nr kat. 43
 +
Plik:Ażurowa niem..jpg | Ażurowa dekoracja oprawy złotniczej, Niemcy, 2 ćw. XVII w., repr. wg: Heraldische Meisterwerke, 1882
 +
Plik:Ażurowa dekoracja, Ażurowa dekoracja portugalskiej oprawy złotniczej, XVII w., Biblioteca Nazionale Braidense, Mediolan.jpg | Ażurowa dekoracja portugalskiej oprawy złotniczej, XVII w., Biblioteca Nazionale Braidense, Mediolan
 +
Plik:Ażurowa dekoracja 1.jpg | Ażurowe okucie narożne na oprawie barokowej, Polska, XVII w., BWSD - Włocławek, fot. P. Kurek
 +
Plik:Ażurowa dekoracja, orientalizujące opr., biblia czeska z ks. K. Szydłow, opr. być może krakowska, kon. XV 1 ćw. XVI w., BN POLONA2.jpg | Ażurowa dekoracja na prawdopodobnie krakowskiej oprawie w typie włoskim, kon. XV - 1 ćw. XVI w., BN Warszawa, fot. wg: www.polona.pl
 +
Plik:Ażurowa dekoracja, Ażurowa dekoracja oprawy włoskiej z XVII w., Biblioteca Nazionale Braidense, Mediolan.jpg | Ażurowa dekoracja oprawy włoskiej z XVII w., Biblioteca Nazionale Braidense, Mediolan
 +
Plik:Janke.jpg|Ażurowa dekoracja w skórze, opr. Stefan Janke, 1929
 
</gallery>
 
</gallery>
  
Linia 28: Linia 37:
 
# Laffitte, Le Bars 1999, nr kat./il. 73.  
 
# Laffitte, Le Bars 1999, nr kat./il. 73.  
 
# Jäger 2002, nr kat./il. 65.  
 
# Jäger 2002, nr kat./il. 65.  
# Adler 2010.
+
# Adler 2010; il. 8/29-8/41, 8/43, 8/47 i in.
 
# Voit 2020, nr kat./il. 43.         
 
# Voit 2020, nr kat./il. 43.         
  
 
----
 
----
Autor: '''A.W.'''
+
Autor: '''A.W., E.P.'''

Aktualna wersja na dzień 13:53, 2 cze 2021

Ażurowa dekoracja

(fr. décor ajouré)

Dekoracja składająca się z płaszczyzny bądź plastycznej struktury z otworami o ozdobnym kształcie, przez które prześwituje tło (płaszczyznowe lub przestrzenne). W przypadku złotniczych opraw oraz wszelkich metalowych elementów opraw a. d. polega na wycinaniu z blachy (srebrnej, miedzianej itp.) niektórych elementów kompozycji. W takiej postaci blachę montuje się na tle z tkaniny (aksamitnej, jedwabnej itp.), metalu bądź innego tworzywa, o kontrastującej fakturze i barwie. W najprostszej formie – płaska blacha z grawerowaną i ażurową dekoracją – technikę tę stosowano od wczesnego średniowiecza. Plastyczną i a. d. często zaś mają gotyckie okucia ksiąg luksusowych, powszechnie zaś spotykana jest na późnogotyckich, mosiężnych okuciach. W XVII-XVIII w. a. d. była jedną z najczęściej stosowanych na oprawach złotniczych z blachami płaskimi, repusowanymi itd., których bujne struktury osadzano na tle tkaniny, skóry, masy perłowej lub blachy o innej barwie. Szczególnie finezyjna i technicznie skomplikowana okazała się filigranowa d., której ażur tworzyły liczne srebrne druciki, poskręcane w formy ornamentalne. W XIX w. a. d. chętnie stosowano do pokaźnych, metalowych zapięć np. sztambuchów. W przypadku opraw skórzanych ażur należy do najstarszych, lecz nieczęstych, form dekoracji. Technikę wycinania zdobień w skórze lub pergaminie i osadzania jej na kontrastowym tle tkaniny znali już wczesnośredniowieczni introligatorzy koptyjscy. Do wyżyn artyzmu doprowadzono ją na oprawach z kręgu islamskiego. Od 2 poł. XV w. była stosowana we Włoszech, a od XVI w. także w innych krajach zaalpejskich, np. we Francji (oprawy z pracowni w Fontainebleau), Niemiec (grupa opraw erfurckich z kon. XVI w.) i Anglii (pocz. XVII w.). Od XVIII w. do dziś spotyka się dekoracje z malowaną lub graficzną kompozycją w świetle wyciętej skóry, tkaniny lub papieru pośrodku okładziny (np. kartonażowe oprawy).

Współczesne dekoracje ażurowe

We współczesnej sztuce introligatorskiej stosowane są różne modyfikacje techniczne. Jedną z nich sztancowanie lub wycinanie laserowego. Inną jest wycięcie otworów nie tylko w zewnętrznym materiale (metalu czy skórzanym obleczeniu), ale w całej okładce. W wyciętym otworze uwidaczniają się elementy umieszczone na wyklejce. W podobny sposób powstają oprawy wielowarstwowe, których wierzchnia warstwa ma wycięte otwory, przez które widać spodnią część dekoracji, także skórzaną lub z innego materiału. Jeszcze innym sposobem jest użycie na okładzinówkę plexi (szkła akrylowego). Otwór wycięty jest w obleczeniu, które jest naklejone na cienki karton, a brzegi są podwinięte. Tak przygotowane obleczenie jest sklejane z plexi, przez które uwidacznia się dekoracja. Aby widoczne były elementy znajdujące się na karcie ochronnej, otwór identyczny jak w obleczeniu musi być wykonany w wyklejce.

Zobacz też

Indeks alfabetyczny
Filigranowa dekoracja

Grafika

Przypisy

  1. Steenbock 1965, nr kat. 34, 39, 98 i in.
  2. von Arnim 1992, nr kat./tabl. 5, 95, 103 i in.
  3. Coron, Lafèvre 1995, nr kat./il. 65, 71, 79 i in.
  4. Laffitte, Le Bars 1999, nr kat./il. 73.
  5. Jäger 2002, nr kat./il. 65.
  6. Adler 2010; il. 8/29-8/41, 8/43, 8/47 i in.
  7. Voit 2020, nr kat./il. 43.

Autor: A.W., E.P.