Astragal: Różnice pomiędzy wersjami
(→Przypisy) |
|||
(Nie pokazano 5 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | ==Astragal (perełkowanie) | + | ==Astragal== |
− | + | (perełkowanie) (fr. astragale; moulure, ornement) | |
+ | |||
+ | Ornament pasowy w formie okrągłych lub owalnych (niekiedy silnie wydłużonych w poziomie) perełek ukazanych naprzemiennie z pionowymi pałeczkami bądź rombami. Wywodzi się ze starożytnej Grecji, w której służył podkreślaniu linii podziału między elementami architektonicznymi. W introligatorstwie stosowany na niewielką skalę od schyłku XVIII do 1 ćw. XIX w., często jako różniący się od pierwowzorów m.in. zmultiplikowaniem perełek lub zastąpieniem pałeczek poziomymi owalami. Specyficznym ornamentem, łączącym cechy a. i antycznego fryzu (z naprzemiennymi metopami i tryglifami) jest rosaces alternées. W klasycznej formie ukazywany na wydawniczych oprawach XIX w., jako element większych kompozycji architektonicznych. | ||
==Zobacz też== | ==Zobacz też== | ||
− | [[ | + | [[Indeks alfabetyczny ]] <br> |
+ | [[Rosaces alternées ]] <br> | ||
==Grafika== | ==Grafika== | ||
<gallery> | <gallery> | ||
− | + | Plik:Astragal 1.jpg | Uproszczona forma astragalu jako obramienie zwierciadła oprawy z pocz. XIX w., repr. wg" von Arnim 1992, nr kat. 167 | |
− | + | Plik:Astragal 2.jpg | Astragal w obramieniu zwierciadła oprawy z pocz. XIX w., repr. wg: Checa Cremades 2003, il. 41 | |
+ | |||
+ | |||
</gallery> | </gallery> | ||
Linia 16: | Linia 21: | ||
==Przypisy== | ==Przypisy== | ||
− | # Michałowski 1975, s. 69. | + | # Encyklopedia sztuki starożytnej. Europa, Azja, Afryka, Ameryka, red. Kazimierz Michałowski i in., Warszawa 1975, s. 69. |
# Devaux 1977, s. 205, 263 | # Devaux 1977, s. 205, 263 | ||
# Culot 1979, tabl. III/24-25, XVII, XXIX-XXX. | # Culot 1979, tabl. III/24-25, XVII, XXIX-XXX. |
Aktualna wersja na dzień 19:11, 1 kwi 2022
Spis treści
Astragal
(perełkowanie) (fr. astragale; moulure, ornement)
Ornament pasowy w formie okrągłych lub owalnych (niekiedy silnie wydłużonych w poziomie) perełek ukazanych naprzemiennie z pionowymi pałeczkami bądź rombami. Wywodzi się ze starożytnej Grecji, w której służył podkreślaniu linii podziału między elementami architektonicznymi. W introligatorstwie stosowany na niewielką skalę od schyłku XVIII do 1 ćw. XIX w., często jako różniący się od pierwowzorów m.in. zmultiplikowaniem perełek lub zastąpieniem pałeczek poziomymi owalami. Specyficznym ornamentem, łączącym cechy a. i antycznego fryzu (z naprzemiennymi metopami i tryglifami) jest rosaces alternées. W klasycznej formie ukazywany na wydawniczych oprawach XIX w., jako element większych kompozycji architektonicznych.
Zobacz też
Indeks alfabetyczny
Rosaces alternées
Grafika
Przypisy
- Encyklopedia sztuki starożytnej. Europa, Azja, Afryka, Ameryka, red. Kazimierz Michałowski i in., Warszawa 1975, s. 69.
- Devaux 1977, s. 205, 263
- Culot 1979, tabl. III/24-25, XVII, XXIX-XXX.
- Nixon, Foot 1992, il. 93.
- Martín 1994, nr kat./il. 34.
Autor: A.W.