Zdobienie krawędzi: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Przypisy)
(Przypisy)
 
(Nie pokazano 32 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
 
==Zdobienie krawędzi==
 
==Zdobienie krawędzi==
Krawędzie bloku książki (brzegi bloku książki, obcięcia kart) trzy boki bloku poza grzbietową, bywały zdobione na wiele sposobów.
+
(ang. edge decoration, niem. Schnittverzierung)
  
W celu wykonania zdobionych krawędzi(ang. decorated edges), brzegi najpierw musiały zostać oszlifowane, co wykonywano ręcznie przy użyciu szkła lub specjalnego noża zwanego cykliną, a w ostatnich czasach papieru ściernego o drobnym ziarnie, a nawet za pomocą mechanicznych szlifierek.
+
Zdobienie krawędzi bloku książki, mające na celu podniesienie walorów estetycznych, było realizowane na wiele sposobów. Przygotowanie krawędzi obejmowalo ich →obcinanie oraz oszlifowanie, co wykonywano ręcznie przy użyciu szkła lub specjalnego noża zwanego cykliną, a współcześnie przy użyciu papieru ściernego oraz za pomocą mechanicznych szlifierek. Opracowanie krawędzi miało także znaczenie ochronne: gładko wypolerowany, zaklejony i nawoskowany brzeg, a tym bardziej pokryty metaliczną warstwą, lepiej broni się przed penetracją w głąb papieru tlenu i gazów kwasotwórczych, które powodują utlenianie i miejscowe zakwaszanie skutkujące degradacją i żółknięciem papieru. Chroni też przed osiadającym kurzem, który nie wczepia się w karty i łatwiej go usunąć. Z tego powodu na oprawach skromniejszych dokonywano złocenia lub barwienia przynajmniej na górnej krawędzi. Zdobienie tylko górnej krawędzi było popularną praktyką w angielskich oprawach bibliofilskich. W książkach średniowiecznych krawędzie kart pełniły funkcję nośnika informacji, na nich ręcznie wypisywano tytuły. Nawiązaniem do tej tradycji są informacyjne lub reklamowe napisy stemplowane na brzegach kart książek adresowych i telefonicznych.
Opracowanie krawędzi miało, obok walorów estetycznych, znaczenie ochronne. Gładko wypolerowany, zaklejony i nawoskowany brzeg, a tym bardziej pokryty metaliczną warstwą, lepiej broni się przed penetracją w głąb papieru tlenu i gazów kwasotwórczych, które powodują utlenianie i miejscowe zakwaszanie skutkujące degradacją i żółknięciem papieru. Chroni też przed osiadającym kurzem, który nie wczepia się w karty i łatwiej go usunąć. Z tego powodu na oprawach skromniejszych dokonywano złocenia lub barwienia przynajmniej na górnej krawędzi. Opracowanie tylko górnej krawędzi było popularną praktyką w angielskich oprawach bibliofilskich.
+
  
W bibliotekach średniowiecznych książki leżały poziomo na pulpitach albo były ustawione grzbietem do ściany w armariach (szafach). Funkcję nośnika informacji pełniły nie książkowe grzbiety lecz brzegi kart, na których ręcznie wypisywano tytuły. Nawiązaniem do średniowiecznej tradycji są informacyjne lub reklamowe napisy stemplowane na brzegach kart XIX- i XX-wiecznych książek adresowych i telefonicznych.
+
===Opis dekoracji krawędzi z XVIII wieku===
 
+
==Opis dekoracji krawędzi z XVIII wieku==
+
 
Najstarszy polski opis przygotowania brzegu i jego złocenia znajduje się w XVIII-wiecznym rękopisie Krzysztofa Różyckiego:  
 
Najstarszy polski opis przygotowania brzegu i jego złocenia znajduje się w XVIII-wiecznym rękopisie Krzysztofa Różyckiego:  
 
(Summariusz krotkiego opisania praw, przywilejów, wolności, swobód i praerogatyw od Nayaś. y Niezw. Monarchów Królów Pol. y całey Nay. Rzpltey Przesławney Akademiey Krak. Doktorom, magistrom, professorom, biblipolom, drukarzom nadanych, r. 1725-30. Biblioteka Jagiellońska rękopis nr 221).
 
(Summariusz krotkiego opisania praw, przywilejów, wolności, swobód i praerogatyw od Nayaś. y Niezw. Monarchów Królów Pol. y całey Nay. Rzpltey Przesławney Akademiey Krak. Doktorom, magistrom, professorom, biblipolom, drukarzom nadanych, r. 1725-30. Biblioteka Jagiellońska rękopis nr 221).
Linia 16: Linia 13:
  
 
===Złocenie===
 
===Złocenie===
(niem. Goldschnitt, fr. doré sur tranches)
+
(ang. edge gilding; niem. Goldschnitt; fr. doré sur tranches)
  
Wyszlifowany brzeg smarowano rozcieńczonym klajstrem, który wcierano ścinkami makulaturowymi; powodowało to zaklejenie porów papieru. Następnie gruntowano bolusem (glinka armeńska) utartym z białkiem, dzięki czemu złocenie przybierało ciepłego, czerwonawego odcienia. Wreszcie nadawano środek wiążący – białko rozrobione z wodą i octem i nakładano płatki złota. Przechylając prasę usuwano nadmiar białka spod złota, i pozostawiano do wysuszenia. W końcu polerowano agatem przez nawoskowany papier, co wzmacniało połączenie złota z papierem i dawało złotu błyszczący efekt.
+
Wyszlifowany brzeg →gruntowano rozcieńczonym klajstrem w celu zamknięcia porów papieru, a następnie bolusem (glinka armeńska) utartym z białkiem, nadającym złoceniu ciepłego, czerwonawego odcienia. Następnie nadawano środek wiążący – białko rozrobione z wodą i octem i nakładano płatki złota. Przechylając prasę usuwano nadmiar białka spod złota, i pozostawiano do wysuszenia. W końcu polerowano agatem przez nawoskowany papier, co wzmacniało połączenie złota z papierem i intensyfikowało połysk. Technika złocenia krawędzi prawdopodobnie rozwinęła się we Włoszech, najstarsze zachowane oprawy ze złoconymi krawędziami pochodzą z końca XIV w.  Złocone i cyzelowane krawędzie stanowiły jeden z elementów oprawy renesansowej w stylu włoskim.
 +
 +
===Metalizowanie===
 +
Obok złota używano innych metali kutych, podobnie jak złoto, na cienkie płatki. Używano srebra,  alumnium, sporadycznie platyny. W wieku XIX wynaleziono namiastkę złota – szlagmetal, które także było używane do dekoracji krawędzi. W XX w. skonstruowano maszyny oraz ręczne rolki do złocenia krawędzi na gorąco przy użyciu folii.
  
Złocenie krawędzi praktykowano już w XV wieku.  
+
===Cyzelowanie===
 +
(ang. gauffering)
  
W l. 50. XX w. skonstruowano maszyny do złocenia krawędzi przy użyciu folii (z prawdziwego złota lub z jego namiastek).
+
Zdobienie krawędzi uprzednio złoconych/metalizowanych polegające na nadaniu im reliefowego wzoru, kształtowanego przez wybijanie drobnych (gł. punktowych, rzadziej floraturowych) punc uderzeniami młotka. Technika stosowana do końca XVII w., później rzadziej, zastępowana przez wtłaczanie drobnych tłoczków introligatorskich.
  
===Metalizowanie===
+
===Moletowanie===
Obok złota  używano innych metali kutych, podobnie jak złoto, na cienkie płatki. Używano srebra, z tym że srebro oksydując z czasem czerniało. Nadto stosowano alumnium, a sporadycznie platynę. W wieku XIX wynaleziono namiastkę złota - szlagmetal, które także było używane do dekoracji krawędzi. W wieku XX wynaleziono folie do złocenia brzegów na gorąco.
+
(młotkowanie)
  
===Cyzelowanie===
+
Moletowanie w introligatorstwie polega na opukiwaniu krawędzi spiczastym końcem młotka dla uzyskania zagłębień. Dodatkowo stosowano narzędzia ostre (pilniki, piły), by krawędzie były bardziej poszarpane. Uzyskany w ten sposób brzeg miał imitować →czerpy papieru czerpanego. Moletowane krawędzie wykonywano głównie na wyrobach galanteryjnych: księgach pamiątkowych, albumach, a także oprawach bibliofilskich.
Złoconym brzegom często nadawano dodatkową dekorację poprzez cyzelowanie puncami. Wzór trasowano puncą punktową lub liniową, rzemieślnicy lepiej operujący techniką cyzelowania potrafili uzyskać zróżnicowaną fakturę dzięki wypełnieniu konturów rysunku puncą perłową. Do cyzelowania używano także punc o innych formach, np. floraturowych (rozetki, lilie), wydaje się też, że czasami introligatorzy zamiast punc używali tłoczków introligatorskich, przeznaczonych zasadniczo do tłoczenia dekoracji na okładkach. Wśród kompozycji dominują motywy roślinne, geometryczne, rzadziej heraldyczne lub figuralne.
+
 
+
===Młotkowanie===
+
Młotkowanie jest pokrewne cyzelowaniu, lecz znacznie bardziej uproszczone. Krawędzie opukiwano spiczastym końcem młotka uzyskując powierzchnię pełną zagłębień. Czasem stosowano także narzędzia ostre (pilniki, piły), by krawędzie były bardziej poszarpane. Uzyskany w ten sposób brzeg miał imitować czerpy papieru czerpanego. Dekorację taką nadawano głównie wyrobom galanteryjnym: księgom pamiątkowym, albumom itp.
+
  
 
===Nakrapianie===
 
===Nakrapianie===
Do barwienia brzegów stosowano te same techniki introligatorskie, które służyły do barwienia papierów przeznaczonych na wyklejki lub papier do oklejania okładek. Bardzo popularne było nakrapianie farbami, jedną lub kilkoma. Dla uzyskania niebanalnych wzorków nasypywano na barwioną powierzchnię pokruszoną kredę lub trociny, przysłonięte miejsca pozostawały niezabarwione, tworząc dodatkowe cętki. Z pigmentu zmieszanego z klajstrem tworzono wzory klajstrowe.
+
(ang. sprinkling; niem. Jaspisschnitt, Kreideschnitt)
  
===Marmoryzowanie===
+
Do barwienia brzegów stosowano te same techniki, które służyły wykonywania →papierów nakrapianych. Nakrapiano jedną lub kilkoma farbami. Dla uzyskania nieregularnych wzorów, przed nakrapianiem, nasypywano pokruszoną kredę lub trociny; przysłonięte miejsca pozostawały niezabarwione, tworząc dodatkowe cętki.
Brzegi poddawano także marmoryzowaniu, a więc barwieniu farbami pływającymi po powierzchni kleistego gruntu, układającymi się w fantazyjne fale. Na niektórych książkach obserwujemy przemyślaną, kompleksową kompozycję dekoracyjną polegającą na zabarwieniu brzegów kart w ten sam wzór, jaki występuje na zastosowanych w oprawie papierach wyklejkowych.
+
 
Klasyczne marmoryzowanie było dość kłopotliwe, wymagało specyficznych umiejętności i specjalnego warsztatu do marmurkowania. Istniejąca moda na wzory marmurkowe spowodowała powstanie erzatzu, jakim były gumowe wałki z wypukłym wzorem naśladującym wzór marmurkowy, najczęściej żyłkowy lub grzebieniowy.  
+
===Marmurkowanie===
 +
(ang. marbling)
 +
 
 +
Technika służąca do wykonywania →papierów marmurkowych, czyli przeniesienie na krawędzie wzoru ukształtowanego wcześniej pigmentami, barwnikami i różnego rodzaju farbami w kuwecie na gruncie klejowym. Na niektórych książkach występuje kompleksowa dekoracja polegająca na zabarwieniu brzegów kart w ten sam wzór, jaki występuje na zastosowanych w oprawie papierach wyklejkowych i obleczeniowych. Dla ułatwienia nanoszenia wzorów na brzegi Wilhelm Leo skonstruował gumowe wałki z wypukłym wzorem naśladującym wzór marmurkowy, najczęściej żyłkowy lub grzebieniowy.
  
 
===Barwienie===
 
===Barwienie===
Bardzo popularnym sposobem dekorowania brzegów było ich barwienie. W XVIII-wiecznym dziele Krzysztofa Różyckiego znajdują się informacje o stosowanych wówczas farbach: cynobrze, indygu, lace, jednak w zabytkowych księgozbiorach obserwujemy głównie książki o brzegach ceglasto-czerwonych i żółtych. Farby wykonywano z minerałów oraz roślin, w XIX wieku zaczęto produkować farby anilinowe, tanie, niekłopotliwe w przygotowaniu, dostępne w szerokiej gamie kolorów. Do barwienia brzegów stosowano różne kolory, choć najczęściej odcienie czerwieni i różu. Farby anilinowe rozpuszczone w spirytusie nie wymagały uprzedniego szlifowania obcięć i były bardzo dobrze wchłaniane przez papier. Brzegi nie przygotowane przez wygładzenie i zagruntowanie klajstrem wchłaniały zbyt dużo farby, na skrajach kart tworzyły się głębokie zacieki. Z kolei do barwienia brzegów kart na czarno używano grafit w postaci pudru, rozrobiony z białkiem jaja kurzego. Nałożony na brzeg grafit był mocno wcierany, dzięki czemu uzyskiwał metaliczny połysk.
+
(ang. staining, colouring/brush-colouring)
Sporadycznie na zabarwionych brzegach przy użyciu tłoczków wyzłacano lub stemplowano farbami drobne wzorki. „O ile na kolorowym brzegu ma nastąpić dekoracja w złocie należy farbie podkładowej dodać żelatyny jako środka wiążącego” (Polska Gazeta Introligatorska 1929 nr 9). Przy tego rodzaju dekoracji najpierw lekko odciskano stemple, tworząc na powierzchni brzegu niewielkie zagłębienia. Tam przykładano złoto i odciskano gorącymi tłoczkami. Wzory barwne tłoczono przy użyciu farb lakowych.
+
 +
Do najwcześniejszych i najpopularnych metod z. k. należy barwienie. Krawędzie barwiono najczęściej na kolor ceglastoczerwony i żółty, rzadziej niebieski, farby wykonywano z pigmentów pochodzenia mineralnego oraz organicznego. W XIX w. zaczęto produkować farby anilinowe, tanie, niekłopotliwe w przygotowaniu, były bardzo dobrze wchłaniane przez papier. Do barwienia brzegów stosowano głównie odcienie czerwieni i różu. Brzegi nie wymagały uprzedniego szlifowania i gruntowania, jednak wchłaniały zbyt dużo farby, na skrajach kart tworzyły się głębokie zacieki. Barwienie krawędzi galanterii papierniczej miało wymiar informacyjny: wyroby z papieru w linie miały brzegi zabarwione na kolor niebiesko-granatowy, z papieru w kratkę na czerwono, z papieru bez linii na zielono, zaś papier z liniaturą buchalteryjną był marmurkowany. Do barwienia krawędzi na czarno używano grafit w postaci pudru, rozrobiony z białkiem jaja kurzego. Nałożony na brzeg grafit był mocno wcierany, dzięki czemu uzyskiwał metaliczny połysk. Sporadycznie na zabarwionych brzegach przy użyciu drobnych →tłoków introligatorskich złocono wzorki, stosując żelatynę jako środek wiążący. Wzory barwne tłoczono przy użyciu farb lakowych.
  
 
===Malowanie===
 
===Malowanie===
Unikatowym sposobem ozdabiania brzegów kart było pokrywanie dekoracją malarską, choć należy podkreślić że technika ta należy do profesji malarskiej i wykracza poza ramy zawodu introligatorskiego. W podręcznikach introligatorskich nie ma informacji o technicznej stronie doboru i przygotowywania farb, gruntowania, utrwalania. Niektórzy bardziej utalentowani lub wykształceni plastycznie introligatorzy sami malowali wzory, jak np. cieszyńska introligatorka-artystka Helena Karpińska, ale zasadniczo do wykonania dekoracji bardziej rozbudowanych: ornamentalnych, figuralnych, pejzażowych, batalistycznych, alegorycznych czy scen rodzajowych zatrudniano malarzy miniaturzystów. W dawnych wiekach miniaturzyści sami sporządzali sobie farby mineralne lub roślinne, analogiczne do wykorzystywanych do malowania miniatur na papierze czy pergaminie, później używano akwareli, obecnie preferowane są farby akrylowe. Naniesioną dekorację polerowano nawoskowaną tkaniną, co dawało połysk i utrwalało przed ścieraniem.  
+
(ang. painting) 
Malowanie na brzegach było sporadycznie wykonywane na dawnych oprawach, najbardziej znanym zabytkiem jest XVI-wieczna włoska biblioteka Odorico Pillone, której egzemplarze uzyskały dekorację obcięć w formie przedstawień postaciowych namalowanych przez weneckiego malarza i grafika Cesario Vecellio.  
+
 
Znacznie częściej malowana dekoracja była uzupełnieniem cyzelowanego ornamentu na złoconym brzegu (płatki kwiatów, tarcze herbowe). Zachowało się wiele przykładów tak zdobionych opraw, począwszy od zabytków renesansowych, np. prac drezdeńskiego warsztatu Jakoba Krausego i jego ucznia Caspara Mausera, aż do XX -wiecznych, np. oprawy introligatora warszawskiego Franciszka Joachima Radziszewskiego. Powierzchnię do malowania uzyskiwano przez miejscowe usunięcie złocenia. W oprawach XIX-wiecznych tzw. „malowanie na złotym brzegu” osiągało czasem spore rozmiary, a miniatury prezentowały zróżnicowaną ikonografię.  
+
Artystyczny sposób zdobienia krawędzi przez pokrycie dekoracją malarską. Technika wykraczająca poza ramy zawodu introligatorskiego, choć niektórzy utalentowani lub wykształceni plastycznie introligatorzy sami malowali wzory (np. cieszyńska introligatorka-artystka Helena Karpińska). Zasadniczo jednak do wykonania dekoracji ornamentalnych, figuralnych, pejzażowych, batalistycznych, alegorycznych czy scen rodzajowych zatrudniano malarzy miniaturzystów. Początkowo używano farb sporządzanych z pigmentów pochodzenia mineralnego oraz organicznego, później używano akwareli, obecnie preferowane są farby akrylowe. Naniesioną dekorację polerowano nawoskowaną tkaniną, co dawało połysk i utrwalało przed ścieraniem. Najbardziej znanym zabytkiem jest XVI-wieczna włoska biblioteka Odorico Pillone, której egzemplarze uzyskały dekorację obcięć w formie przedstawień postaciowych namalowanych przez weneckiego malarza i grafika Cesario Vecellio. Znacznie częściej malowana dekoracja była uzupełnieniem złoconego brzegu, czasem dodatkowo zdobionego cyzelowaniem, tzw. „malowanie na złotym brzegu”. Zachowało się wiele przykładów tak zdobionych opraw, począwszy od renesansowych prac drezdeńskiego warsztatu Jakoba Krausego i jego ucznia Caspara Mausera, aż do XX -wiecznych opraw introligatora warszawskiego Franciszka Joachima Radziszewskiego.  
  
 
===Fore-edge painting===
 
===Fore-edge painting===
(niem. Untergoldschnittmalerei)
+
(ang. fore-edge painting; niem. Untergoldschnittmalerei, Verschobener Schnitt, Unterbemalten Goldschnitt)
 
+
Nanoszenie rysunku nie na sam brzeg bloku książki, lecz na płaszczyznę, która powstaje przy lekkim rozsunięciu kart. Warstwa malarska jest nanoszona w specyficznym ułożeniu książki: jest ona przegięta i w tej formie zaciśnięta w prasie. Rodzaj zdobienia stosowany przede wszystkim w oprawach angielskich XVIII/XIX wieku, choć współcześnie ma miejsce jego renesans. Dekoracje XIX-wieczne miały walor iluzjonistyczny – malowidła były ukryte pod złoconym brzegiem, ukazywały się niespodziewanie przy rozchylaniu kart, bowiem po wykonaniu dekoracji malarskiej introligator normalnym sposobem złocił krawędzie. Dlatego też metoda znana pod angielską nazwą fore-edge painting, w polskiej i niemieckiej literaturze fachowej zwana była „malowaniem pod złotym brzegiem”.
Najoryginalniejszym sposobem malowania było nanoszenie rysunku nie na sam brzeg bloku książki, lecz na płaszczyznę, która powstaje przy lekkim rozsunięciu kart. Warstwa malarska jest nanoszona w specyficznym ułożeniu książki: jest ona przegięta i w tej formie zaciśnięta w prasie. Taki rodzaj zdobienia stosowany był przede wszystkim w oprawach angielskich XVIII/XIX wieku, choć dziś obserwujemy jego renesans. Dekoracje XIX-wieczne miały walor iluzjonistyczny – malowidła były ukryte pod złoconym brzegiem, ukazywały się niespodziewanie przy rozchylaniu kart, bowiem po wykonaniu dekoracji malarskiej introligator normalnym sposobem złocił brzegi. Dlatego też metoda znana pod angielską nazwą fore-edge painting, w polskiej literaturze fachowej zwana była „malowaniem pod złotym brzegiem”.
+
  
 
===Inne metody===
 
===Inne metody===
Do dekoracji obcięć stosowano różne inne metody, takie jak druk fleksograficzny, fantazyjne tamponowanie. Na początku XX w. używano kalkomanię, zarówno w wytwarzaniu ksiąg handlowych jak i w pracach amatorskich: „w większych składach przyborów introligatorskich otrzymać można papier, stosowny do tego celu. Z jednej  strony tego papieru jest odpowiedni wzór nałożony, łatwo się usunąć dającą farbą. (…) Przykładamy ten papier suchy do książki, gąbka lub szmatką zmaczaną w zimnej wodzie, naciera się jego górną powierzchnię, przyciska ręką i papier odejmuje.” (Rajewska, 1924).  
+
Do dekoracji obcięć stosowano różne inne metody, takie jak druk fleksograficzny, fantazyjne tamponowanie. W kręgu introligatorstwa skandynawskiego krawędzie zdobiono wzorzyście  pigmentem zmieszanym z klajstrem. Na początku XX w. używano kalkomanię, zarówno w wytwarzaniu ksiąg handlowych jak i w pracach amatorskich. Współcześni artyści oprawy preferują abstrakcyjną dekorację brzegów, paletę technik tradycyjnych uzupełnia natryskiwanie farby przy pomocy aerografu. Realizacje powstają w drodze działań eksperymentalnych, ze skrzyżowania kilku technik. Dla zdobienia brzegów produkowane są specjalne folie o odpowiednich parametrach (temperatura, nacisk, skład środków wiążących), barwne, metaliczne, a także o rozmaitych efektach dekoracyjnych, np. wzorzyste, holograficzne. Na skalę przemysłową brzegi są barwione mechanicznie, przez nakładanie farby wałkami lub złocone na gorąco w specjalnych prasach.
 
+
Współcześni artyści oprawy preferują abstrakcyjną dekorację brzegów, paletę technik tradycyjnych uzupełniają nowe możliwości: natryskiwanie farby przy pomocy aerografu oraz tłoczenie na gorąco przy użyciu podgrzewanej elastycznej rolki. Realizacje powstają w drodze działań eksperymentalnych, ze skrzyżowania kilku technik. Na skalę przemysłową brzegi są barwione mechanicznie, przez nakładanie farby wałkami lub złocone na gorąco w specjalnych prasach. Dla zdobienia brzegów produkowane są specjalne folie o odpowiednich parametrach (temperatura, nacisk, skład środków wiążących), barwne, metaliczne, a także o rozmaitych efektach dekoracyjnych, np. wzorzyste, holograficzne.
+
  
 
==Zobacz też==
 
==Zobacz też==
Linia 64: Linia 62:
 
[[Krawędzie]] <br>
 
[[Krawędzie]] <br>
 
[[Obcinanie krawędzi]] <br />
 
[[Obcinanie krawędzi]] <br />
 +
[[Malowane oprawy]] <br />
 +
[[Czerpy]] <br />
  
 
==Grafika==
 
==Grafika==
Linia 72: Linia 72:
 
File:Krawędzie_barwione_i_stemplowane.JPG|Krawędzie barwione i stemplowane
 
File:Krawędzie_barwione_i_stemplowane.JPG|Krawędzie barwione i stemplowane
 
File:Veselio.jpg|Malowidła Cesaria Vecellio
 
File:Veselio.jpg|Malowidła Cesaria Vecellio
 +
File:Walek Leo.png|Aparat W. Leo do marmurkowania brzegów
 
</gallery>
 
</gallery>
  
Linia 82: Linia 83:
 
# Claus Maywald, der Buchschmitt: ein beitragzu seiner Terminologie, Systematik und Geschichte [w:] Librarium: Zeitschrifft der Schweizerischen Bibliophillen - Gesellschaf [...], Band 50 (2007), Heft 1.
 
# Claus Maywald, der Buchschmitt: ein beitragzu seiner Terminologie, Systematik und Geschichte [w:] Librarium: Zeitschrifft der Schweizerischen Bibliophillen - Gesellschaf [...], Band 50 (2007), Heft 1.
 
# Wanda Rajewska, Introligatorstwo w domu i w szkole, 1924.
 
# Wanda Rajewska, Introligatorstwo w domu i w szkole, 1924.
 +
# Kołakowski Tadeusz, Zarys towaroznawstwa papieru i materiałów piśmiennych, Warszawa 1950, s. 95.
 +
# Tomaszewski Jacek, Oprawa książkowa w Polsce 1450-1600. Studium tegumentologiczno-ikonograficzne, Warszawa 2018, s. 124.
 +
# Pachoński Jan, Zmierzch sławetnych. Z życia mieszczan w Krakowie w XVII i XVIII wieku, Kraków 1956, s. 216-217.
 +
# Różycki Krzysztof, Summariusz krotkiego opisania praw, przywilejów, wolności, swobód i praerogatyw od Nayaś. y Niezw. Monarchów Królów Pol. y całey Nay. Rzpltey Przesławney Akademiey Krak. Doktorom, magistrom, professorom, biblipolom, drukarzom nadanych, r. 1725-30. Biblioteka Jagiellońska rękopis nr 221.
 +
# Złoty brzeg, „Polska Gazeta Introligatorska”, 1, 1930, s, 2-3, 2, 1930, s. 18-20.
 
----
 
----
Autor: ''E.P.''
+
Autor: '''E.P.'''

Aktualna wersja na dzień 08:13, 17 maj 2022

Zdobienie krawędzi

(ang. edge decoration, niem. Schnittverzierung)

Zdobienie krawędzi bloku książki, mające na celu podniesienie walorów estetycznych, było realizowane na wiele sposobów. Przygotowanie krawędzi obejmowalo ich →obcinanie oraz oszlifowanie, co wykonywano ręcznie przy użyciu szkła lub specjalnego noża zwanego cykliną, a współcześnie przy użyciu papieru ściernego oraz za pomocą mechanicznych szlifierek. Opracowanie krawędzi miało także znaczenie ochronne: gładko wypolerowany, zaklejony i nawoskowany brzeg, a tym bardziej pokryty metaliczną warstwą, lepiej broni się przed penetracją w głąb papieru tlenu i gazów kwasotwórczych, które powodują utlenianie i miejscowe zakwaszanie skutkujące degradacją i żółknięciem papieru. Chroni też przed osiadającym kurzem, który nie wczepia się w karty i łatwiej go usunąć. Z tego powodu na oprawach skromniejszych dokonywano złocenia lub barwienia przynajmniej na górnej krawędzi. Zdobienie tylko górnej krawędzi było popularną praktyką w angielskich oprawach bibliofilskich. W książkach średniowiecznych krawędzie kart pełniły funkcję nośnika informacji, na nich ręcznie wypisywano tytuły. Nawiązaniem do tej tradycji są informacyjne lub reklamowe napisy stemplowane na brzegach kart książek adresowych i telefonicznych.

Opis dekoracji krawędzi z XVIII wieku

Najstarszy polski opis przygotowania brzegu i jego złocenia znajduje się w XVIII-wiecznym rękopisie Krzysztofa Różyckiego: (Summariusz krotkiego opisania praw, przywilejów, wolności, swobód i praerogatyw od Nayaś. y Niezw. Monarchów Królów Pol. y całey Nay. Rzpltey Przesławney Akademiey Krak. Doktorom, magistrom, professorom, biblipolom, drukarzom nadanych, r. 1725-30. Biblioteka Jagiellońska rękopis nr 221).

„Tandem margines gdy do złota wprzód wyskrobać nożem brzegi gładko, aby się świciło wygładzić, umbrą nazwaną to iest ciemną farbą rosprawiwszy ślinami nanieść, papierem obrzynkowym dobrze wytarszy, wypolerować clarum sporządzonym, umoczywszy gębką raz y drugi lekko, miarkując aby piiana nie zawiiała się, nanieść faingult uformowawszy, y cyrklem miarę wziąwszy z gładki polerowany deszczki spuści, z cieniu papieru zasłonieniem gdzie potrzeba za chuchaniem wilgotnym, mieysce nieuchwycone faingultem nanieść bawet powoli z wierzchu przyciskając papierem białym, gładkim polerowanym przyłożywszy z lekka równo zębem polerować, odiąwszy papier uważnie poler czynić, wolno zelazkami wybijać, y co chcieć rysować może margines adumbrować w marmur pod poler dać, nakrapiać cynobrem, indychem, laką etc.”

Techniki zdobienia

Złocenie

(ang. edge gilding; niem. Goldschnitt; fr. doré sur tranches)

Wyszlifowany brzeg →gruntowano rozcieńczonym klajstrem w celu zamknięcia porów papieru, a następnie bolusem (glinka armeńska) utartym z białkiem, nadającym złoceniu ciepłego, czerwonawego odcienia. Następnie nadawano środek wiążący – białko rozrobione z wodą i octem i nakładano płatki złota. Przechylając prasę usuwano nadmiar białka spod złota, i pozostawiano do wysuszenia. W końcu polerowano agatem przez nawoskowany papier, co wzmacniało połączenie złota z papierem i intensyfikowało połysk. Technika złocenia krawędzi prawdopodobnie rozwinęła się we Włoszech, najstarsze zachowane oprawy ze złoconymi krawędziami pochodzą z końca XIV w. Złocone i cyzelowane krawędzie stanowiły jeden z elementów oprawy renesansowej w stylu włoskim.

Metalizowanie

Obok złota używano innych metali kutych, podobnie jak złoto, na cienkie płatki. Używano srebra, alumnium, sporadycznie platyny. W wieku XIX wynaleziono namiastkę złota – szlagmetal, które także było używane do dekoracji krawędzi. W XX w. skonstruowano maszyny oraz ręczne rolki do złocenia krawędzi na gorąco przy użyciu folii.

Cyzelowanie

(ang. gauffering)

Zdobienie krawędzi uprzednio złoconych/metalizowanych polegające na nadaniu im reliefowego wzoru, kształtowanego przez wybijanie drobnych (gł. punktowych, rzadziej floraturowych) punc uderzeniami młotka. Technika stosowana do końca XVII w., później rzadziej, zastępowana przez wtłaczanie drobnych tłoczków introligatorskich.

Moletowanie

(młotkowanie)

Moletowanie w introligatorstwie polega na opukiwaniu krawędzi spiczastym końcem młotka dla uzyskania zagłębień. Dodatkowo stosowano narzędzia ostre (pilniki, piły), by krawędzie były bardziej poszarpane. Uzyskany w ten sposób brzeg miał imitować →czerpy papieru czerpanego. Moletowane krawędzie wykonywano głównie na wyrobach galanteryjnych: księgach pamiątkowych, albumach, a także oprawach bibliofilskich.

Nakrapianie

(ang. sprinkling; niem. Jaspisschnitt, Kreideschnitt)

Do barwienia brzegów stosowano te same techniki, które służyły wykonywania →papierów nakrapianych. Nakrapiano jedną lub kilkoma farbami. Dla uzyskania nieregularnych wzorów, przed nakrapianiem, nasypywano pokruszoną kredę lub trociny; przysłonięte miejsca pozostawały niezabarwione, tworząc dodatkowe cętki.

Marmurkowanie

(ang. marbling)

Technika służąca do wykonywania →papierów marmurkowych, czyli przeniesienie na krawędzie wzoru ukształtowanego wcześniej pigmentami, barwnikami i różnego rodzaju farbami w kuwecie na gruncie klejowym. Na niektórych książkach występuje kompleksowa dekoracja polegająca na zabarwieniu brzegów kart w ten sam wzór, jaki występuje na zastosowanych w oprawie papierach wyklejkowych i obleczeniowych. Dla ułatwienia nanoszenia wzorów na brzegi Wilhelm Leo skonstruował gumowe wałki z wypukłym wzorem naśladującym wzór marmurkowy, najczęściej żyłkowy lub grzebieniowy.

Barwienie

(ang. staining, colouring/brush-colouring)

Do najwcześniejszych i najpopularnych metod z. k. należy barwienie. Krawędzie barwiono najczęściej na kolor ceglastoczerwony i żółty, rzadziej niebieski, farby wykonywano z pigmentów pochodzenia mineralnego oraz organicznego. W XIX w. zaczęto produkować farby anilinowe, tanie, niekłopotliwe w przygotowaniu, były bardzo dobrze wchłaniane przez papier. Do barwienia brzegów stosowano głównie odcienie czerwieni i różu. Brzegi nie wymagały uprzedniego szlifowania i gruntowania, jednak wchłaniały zbyt dużo farby, na skrajach kart tworzyły się głębokie zacieki. Barwienie krawędzi galanterii papierniczej miało wymiar informacyjny: wyroby z papieru w linie miały brzegi zabarwione na kolor niebiesko-granatowy, z papieru w kratkę na czerwono, z papieru bez linii na zielono, zaś papier z liniaturą buchalteryjną był marmurkowany. Do barwienia krawędzi na czarno używano grafit w postaci pudru, rozrobiony z białkiem jaja kurzego. Nałożony na brzeg grafit był mocno wcierany, dzięki czemu uzyskiwał metaliczny połysk. Sporadycznie na zabarwionych brzegach przy użyciu drobnych →tłoków introligatorskich złocono wzorki, stosując żelatynę jako środek wiążący. Wzory barwne tłoczono przy użyciu farb lakowych.

Malowanie

(ang. painting)

Artystyczny sposób zdobienia krawędzi przez pokrycie dekoracją malarską. Technika wykraczająca poza ramy zawodu introligatorskiego, choć niektórzy utalentowani lub wykształceni plastycznie introligatorzy sami malowali wzory (np. cieszyńska introligatorka-artystka Helena Karpińska). Zasadniczo jednak do wykonania dekoracji ornamentalnych, figuralnych, pejzażowych, batalistycznych, alegorycznych czy scen rodzajowych zatrudniano malarzy miniaturzystów. Początkowo używano farb sporządzanych z pigmentów pochodzenia mineralnego oraz organicznego, później używano akwareli, obecnie preferowane są farby akrylowe. Naniesioną dekorację polerowano nawoskowaną tkaniną, co dawało połysk i utrwalało przed ścieraniem. Najbardziej znanym zabytkiem jest XVI-wieczna włoska biblioteka Odorico Pillone, której egzemplarze uzyskały dekorację obcięć w formie przedstawień postaciowych namalowanych przez weneckiego malarza i grafika Cesario Vecellio. Znacznie częściej malowana dekoracja była uzupełnieniem złoconego brzegu, czasem dodatkowo zdobionego cyzelowaniem, tzw. „malowanie na złotym brzegu”. Zachowało się wiele przykładów tak zdobionych opraw, począwszy od renesansowych prac drezdeńskiego warsztatu Jakoba Krausego i jego ucznia Caspara Mausera, aż do XX -wiecznych opraw introligatora warszawskiego Franciszka Joachima Radziszewskiego.

Fore-edge painting

(ang. fore-edge painting; niem. Untergoldschnittmalerei, Verschobener Schnitt, Unterbemalten Goldschnitt) Nanoszenie rysunku nie na sam brzeg bloku książki, lecz na płaszczyznę, która powstaje przy lekkim rozsunięciu kart. Warstwa malarska jest nanoszona w specyficznym ułożeniu książki: jest ona przegięta i w tej formie zaciśnięta w prasie. Rodzaj zdobienia stosowany przede wszystkim w oprawach angielskich XVIII/XIX wieku, choć współcześnie ma miejsce jego renesans. Dekoracje XIX-wieczne miały walor iluzjonistyczny – malowidła były ukryte pod złoconym brzegiem, ukazywały się niespodziewanie przy rozchylaniu kart, bowiem po wykonaniu dekoracji malarskiej introligator normalnym sposobem złocił krawędzie. Dlatego też metoda znana pod angielską nazwą fore-edge painting, w polskiej i niemieckiej literaturze fachowej zwana była „malowaniem pod złotym brzegiem”.

Inne metody

Do dekoracji obcięć stosowano różne inne metody, takie jak druk fleksograficzny, fantazyjne tamponowanie. W kręgu introligatorstwa skandynawskiego krawędzie zdobiono wzorzyście pigmentem zmieszanym z klajstrem. Na początku XX w. używano kalkomanię, zarówno w wytwarzaniu ksiąg handlowych jak i w pracach amatorskich. Współcześni artyści oprawy preferują abstrakcyjną dekorację brzegów, paletę technik tradycyjnych uzupełnia natryskiwanie farby przy pomocy aerografu. Realizacje powstają w drodze działań eksperymentalnych, ze skrzyżowania kilku technik. Dla zdobienia brzegów produkowane są specjalne folie o odpowiednich parametrach (temperatura, nacisk, skład środków wiążących), barwne, metaliczne, a także o rozmaitych efektach dekoracyjnych, np. wzorzyste, holograficzne. Na skalę przemysłową brzegi są barwione mechanicznie, przez nakładanie farby wałkami lub złocone na gorąco w specjalnych prasach.

Zobacz też

Indeks alfabetyczny
Krawędzie
Obcinanie krawędzi
Malowane oprawy
Czerpy

Grafika

Przypisy

  1. Fore-edge painting, w: Wikipedia, https://en.wikipedia.org/wiki/Fore-edge_painting
  2. Carl J. Weber, A Thousand and One Fore-edge Paintings, Waterville 1949.
  3. Carl J. Weber, Fore-edge painting. A historical survey of a courious art in book decoration, Harvey House 1966.
  4. Jeff Weber, Annotated dictonary of fore-edge painting. Artists and binders, Los Angeles 2010.
  5. Claus Maywald, der Buchschmitt: ein beitragzu seiner Terminologie, Systematik und Geschichte [w:] Librarium: Zeitschrifft der Schweizerischen Bibliophillen - Gesellschaf [...], Band 50 (2007), Heft 1.
  6. Wanda Rajewska, Introligatorstwo w domu i w szkole, 1924.
  7. Kołakowski Tadeusz, Zarys towaroznawstwa papieru i materiałów piśmiennych, Warszawa 1950, s. 95.
  8. Tomaszewski Jacek, Oprawa książkowa w Polsce 1450-1600. Studium tegumentologiczno-ikonograficzne, Warszawa 2018, s. 124.
  9. Pachoński Jan, Zmierzch sławetnych. Z życia mieszczan w Krakowie w XVII i XVIII wieku, Kraków 1956, s. 216-217.
  10. Różycki Krzysztof, Summariusz krotkiego opisania praw, przywilejów, wolności, swobód i praerogatyw od Nayaś. y Niezw. Monarchów Królów Pol. y całey Nay. Rzpltey Przesławney Akademiey Krak. Doktorom, magistrom, professorom, biblipolom, drukarzom nadanych, r. 1725-30. Biblioteka Jagiellońska rękopis nr 221.
  11. Złoty brzeg, „Polska Gazeta Introligatorska”, 1, 1930, s, 2-3, 2, 1930, s. 18-20.

Autor: E.P.