All-over styl: Różnice pomiędzy wersjami
(→All-over styl) |
|||
(Nie pokazano 7 wersji utworzonych przez 3 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
==All-over styl== | ==All-over styl== | ||
− | + | (ang. all-over style) | |
− | + | Pojęcie stworzone przez angielskiego księgoznawcę, Grahama Pollarda oznaczające taki rodzaj opraw, w których dekoracja pokrywa całą powierzchnię okładki, a nie tylko ramy, narożniki czy centrum zwierciadła. Dekoracja składa się z wielu powtórzeń małych tłoczków w uporządkowanym układzie geometrycznym. | |
− | + | Forma tego typu opraw z czasem zmieniała się. Początkowo zwierciadła były gęsto wypełniane ślepymi odciskami drobnych, kwadratowych tłoków, a do dekoracji używano niewielkiej ilości narzędzi. Później zwierciadło dzielono linią na romboidalne pola, w których odciskano floralne tłoki oraz stosowano wzorzyste radełka. | |
− | + | Koncepcja pokrywania dekoracją całych powierzchni okładek powstała w wieku XV i była kontynuowana przez kolejne stulecia. Pokrewne stylowi all-over są, zdaniem Pollarda, późniejsze oprawy w stylu à la fanfare, cottage roof czy drawer handle. | |
− | + | ==Zobacz też== | |
− | + | ||
− | < | + | [[Indeks alfabetyczny ]] <br> |
==Przypisy== | ==Przypisy== | ||
− | + | # Pearson D., English bookbinding styles, 1450-1800 : a handbook,London, New Castle 2005, s. 42-44, 73, 178 | |
+ | # Mazal O., Einbandkunde. Die Geschichte des Bucheinbandes, Wiesbaden 1997, s. 234. | ||
# Matt T. Roberts and Don Etherington, Bookbinding and the Conservation of Books. A Dictionary of Descriptive Terminology, https://cool.culturalheritage.org/don/dt/dt0086.html | # Matt T. Roberts and Don Etherington, Bookbinding and the Conservation of Books. A Dictionary of Descriptive Terminology, https://cool.culturalheritage.org/don/dt/dt0086.html | ||
− | # | + | # https://www.conservation-wiki.com/wiki/BPG_Book_Decoration#All_over_design |
---- | ---- | ||
Autor: '''E.P.''' | Autor: '''E.P.''' |
Aktualna wersja na dzień 22:51, 9 sie 2021
All-over styl
(ang. all-over style)
Pojęcie stworzone przez angielskiego księgoznawcę, Grahama Pollarda oznaczające taki rodzaj opraw, w których dekoracja pokrywa całą powierzchnię okładki, a nie tylko ramy, narożniki czy centrum zwierciadła. Dekoracja składa się z wielu powtórzeń małych tłoczków w uporządkowanym układzie geometrycznym.
Forma tego typu opraw z czasem zmieniała się. Początkowo zwierciadła były gęsto wypełniane ślepymi odciskami drobnych, kwadratowych tłoków, a do dekoracji używano niewielkiej ilości narzędzi. Później zwierciadło dzielono linią na romboidalne pola, w których odciskano floralne tłoki oraz stosowano wzorzyste radełka.
Koncepcja pokrywania dekoracją całych powierzchni okładek powstała w wieku XV i była kontynuowana przez kolejne stulecia. Pokrewne stylowi all-over są, zdaniem Pollarda, późniejsze oprawy w stylu à la fanfare, cottage roof czy drawer handle.
Zobacz też
Przypisy
- Pearson D., English bookbinding styles, 1450-1800 : a handbook,London, New Castle 2005, s. 42-44, 73, 178
- Mazal O., Einbandkunde. Die Geschichte des Bucheinbandes, Wiesbaden 1997, s. 234.
- Matt T. Roberts and Don Etherington, Bookbinding and the Conservation of Books. A Dictionary of Descriptive Terminology, https://cool.culturalheritage.org/don/dt/dt0086.html
- https://www.conservation-wiki.com/wiki/BPG_Book_Decoration#All_over_design
Autor: E.P.