Chorałowych ksiąg oprawy: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Grafika)
(Przypisy)
 
(Nie pokazano 11 wersji utworzonych przez 3 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
 
==Chorałowych ksiąg oprawy==
 
==Chorałowych ksiąg oprawy==
 +
(ang. choirbooks bindings)
 +
 +
typowe dla średniowiecza aż po oraz XVI-XVII w. oprawy antyfonarzy i graduałów, odznaczających się dużymi rozmiarami (sięgającymi ok. 1 m. wys.) i ciężarem (nierzadko kilkadziesiąt kilogramów). Specyfika funkcji wielkoformatowych ksiąg chorałowych pociągała za sobą konieczność specjalnego –  wzmocnionego – sposobu szycia bloku i wzmocnienia struktury oprawy wraz z solidnymi zapięciami i okuciami. Z tych względów c.k.o. wykonywano z desek najczęściej dębowych lub bukowych o sporej grubości (ok. 1-3 cm) i ciężarze, pozwalającym – zwłaszcza po zapięciu woluminu – na „sprasowanie” wielkich kart pergaminu bądź papieru. Takie okładziny oblekano przeważnie grubą skórą, wytrzymałą na silne naprężenia zwłaszcza w przegubach grzbietu. Okucia niemal zawsze mają pokaźne rozmiary i grubość; wykonywano je z brązu, mosiądzu lub z żelaza, najczęściej stosując techniki odlewu, kucia, wycinania ażurów, rytowania, a rzadziej inne techniki, jak emaliowanie. Przeważnie mają one wydatne guzy, pełniące funkcje ochronne i dekoracyjne. Zapięcia najczęściej składają się z grubych, skórzanych pasków i metalowych zaczepów o wytrzymałej budowie. Najczęściej zachodzą na ok. połowę szerokości górnej okładziny (co ułatwia ściśnięcie woluminu i redukcję naprężenia okładziny) i są mocowane na bolcach. Oprócz tego spotyka się metalowe ramki i stabilizatory oraz nóżki ochronne, przydatne podczas umieszczania ksiąg na pulpitach. Dekoracja obleczeń zasadniczo nie odbiega pod względem technicznym i formalno-stylowym od dekoracji mniejszych opraw. Jednakże z racji obszerności powierzchni okładzin zazwyczaj radykalnie powiększano pola zwierciadeł lub zwielokrotniano ramy ornamentalne, w czym wykorzystywano analogiczne narzędzia zdobnicze (tłoki, radełka) jak w mniejszych oprawach. Na oprawach XV-XVII w., fundowanych przez hierarchów kościelnych, chętnie ukazywano ich superekslibrisy herbowe lub/i napisowe. Narażenie struktury bloku oraz oprawy (zwłaszcza w partii grzbietowej) na naprężenia i uszkodzenia powodowały, że koniczne były ich częste reparacje lub całkowite przeoprawienia. Częstą praktyką było wówczas pozostawianie pierwotnych okuć i zapięć, tworzących dysonans stylowy z późniejszą dekoracją okładzin. Znane jest również ukazywanie superekslibrisu osoby finansującej jedynie przeoprawienie, a nie fundatora księgi. Okoliczności te zmuszają do ostrożnego datowania całych opraw i ich poszczególnych elementów.
 +
 +
==Zobacz też==
 +
 +
[[Indeks alfabetyczny ]] <br>
 +
[[Liturgicznych ksiąg oprawy ]] <br>
  
 
==Grafika==
 
==Grafika==
 
<gallery>
 
<gallery>
Plik:Ksiąg chorałowych oprawy 1.jpg
+
Plik:Chorałowych ksiąg oprawy, fantast. motywy, Psalterium matutinum, Polska, 2 poł. XV w., BCzart, MNK, POLONA2.jpg | Oprawa psałterza, Polska, 2 poł. XV w., BCzart, MNK, fot. wg: www.polona.pl
 +
Plik:Ksiąg chorałowych oprawy 1.jpg | Oprawa graduału króla Jana Olbrachta dla katedry krakowskiej, 1506, Archiwum Krakowskiej Kapituły Katedralnej, fot. AKKK
 +
Plik:Chorałowych ksiąg5, graduał bpa Erazma Ciołka dla kat. płockiej, 1515, Płock Muzeum Diecezjalne, fot. A. Wagner.jpg| Oprawa graduału z fundacji bpa Erazma Ciołka dla katedry płockiej, 1515, Muzeum Diecezjalne w Płocku, fot. A. Wagner
 +
Plik:Chorałowych ksiąg oprawy, Graduale de tempore, Kraków, ok. 1525 r., BCzartMNK, POLONA2.jpg | Oprawa graduału, Kraków, ok. 1525 r., BCzart, MNK, fot. wg: www.polona.pl
 +
Plik:Chorałowych ksiąg oprawy, Graduale, Polska, opr. Kraków, 1528, BN POLONA2.jpg | Oprawa graduału, Kraków, 1528, BCzart, MNK, fot. wg: www.polona.pl
 +
Plik:DSC02379.JPG | Oprawa graduału z fundacji abpa Macieja Drzewickiego dla katedry gnieźnieńskiej, ok. 1536; Archiwum Archidiecezjalne w Gnieźnie, fot. A. Wagner
 +
Plik:Chorałowych ksiąg1, antyfonarz z XVI w. Kopera, Lepszy 1926, il. 36.jpg | Oprawa antyfonarza, XVI w., repr. wg: Kopera, Lepszy 1926, il. 36
 +
Plik:Chorałowych ksiąg oprawy, graduale de tempore, ca 1390, opr. 1569, BN, POLONA2.jpg | Oprawa graduału, około 1390 (oprawa 1569), BN Warszawa, fot. wg: www.polona.pl
 +
Plik:Chorałowych ksiąg oprawy, Graduale de tempore z sygn. introligatora, 1598, BN POLONA2.jpg | Oprawa graduału, 1598, BCzart, MNK, fot. wg: www.polona.pl
 +
Plik:Chorałowych ksiąg2, antyfonarz z XIV w., oprawa z XVIpocz. XVII w., Kopera, Lepszy 1926, il. 40.jpg | Oprawa antyfonarza z XIV w. (oprawa: XVI w.), repr. wg: Kopera, Lepszy 1926, il. 40
 +
Plik:Chorałowych ksiąg oprawy, GRADUALE DE TEMPORE, część I, Polska, przed 1610, BCzartMNK, POLONA2.jpg | Oprawa graduału, Polska, przed 1610, BCzart, MNK, fot. wg: www.polona.pl
 +
Plik:Chorałowych ksiąg oprawy, Graduale de sanctis, prawdop. Leżajsk, ok. 1612, BCzart, MNK POLONA2.jpg | Oprawa graduału, prawdopodobnie Leżajsk, ok. 1612, BCzart, MNK, fot. wg: www.polona.pl
 +
Plik:Chorałowych ksiąg3, graduał z 1644, Kopera, Lepszy 1926, il..jpg | Oprawa graduału z 1644 r. (oprawa: XVII w.), repr. wg: Kopera, Lepszy 1926, il.84
 +
Plik:Chorałowych ksiąg oprawy, Oprawa psalterium chorale ordinis preadicatorum, Polska, po 1661 r., Biblioteka Czartoryskich, POLONA2.jpg | Oprawa psałterza, Polska, po 1661 r., BCzart, MNK, fot. wg: www.polona.pl
 +
Plik:Chorałowych ksiąg oprawy, ANTIPHONARIUM DE TEMPORE z klasztoru Bernardynów w Krystynopolu, 1669, BCzartMNK, POLONA2.jpg | Oprawa antyfonarza z klasztoru Bernardynów w Krystynopolu, 1669, BCzart, MNK, fot. wg: www.polona.pl
 +
Plik:Chorałowych ksiąg4, antyfonarz z 1743 r., Kopera, Lepszy 1926, il. 90.jpg |Oprawa antyfonarza z 1743 r. (oprawa: XVIII w.), repr. wg: Kopera, Lepszy 1926, il. 90
 +
Plik:Chorałowych ksiąg oprawy, Anrtyfonarz, Polska 1774, z wcześn. okuciami, BczartMNK, POLONA2.jpg | Oprawa antyfonarza, Polska 1774 (z wcześniejszymi okuciami), BCzart, MNK, fot. wg: www.polona.pl
 +
 
 +
</gallery>
 +
 
 +
==Przypisy==
 +
 
 +
# Sas Zubrzycki 1924, s. 36-37;
 +
# Kopera, Lepszy 1926, s. 30, 37, 43-4 i in.;
 +
# Miodońska 1979, s. 9-10, 17, 115;
 +
# Wagner 2016, s. 315-316;
 +
# Wagner 2016 III, s. 95-97
 +
# Jutrzenka-Supryn 2019, s. 160-170;
 +
# Wagner 2019 (a,b), s. 149-159, 176-180. 
 +
 
 +
----
 +
Autor: '''A.W.'''

Aktualna wersja na dzień 15:35, 2 kwi 2022

Chorałowych ksiąg oprawy

(ang. choirbooks bindings)

typowe dla średniowiecza aż po oraz XVI-XVII w. oprawy antyfonarzy i graduałów, odznaczających się dużymi rozmiarami (sięgającymi ok. 1 m. wys.) i ciężarem (nierzadko kilkadziesiąt kilogramów). Specyfika funkcji wielkoformatowych ksiąg chorałowych pociągała za sobą konieczność specjalnego – wzmocnionego – sposobu szycia bloku i wzmocnienia struktury oprawy wraz z solidnymi zapięciami i okuciami. Z tych względów c.k.o. wykonywano z desek najczęściej dębowych lub bukowych o sporej grubości (ok. 1-3 cm) i ciężarze, pozwalającym – zwłaszcza po zapięciu woluminu – na „sprasowanie” wielkich kart pergaminu bądź papieru. Takie okładziny oblekano przeważnie grubą skórą, wytrzymałą na silne naprężenia zwłaszcza w przegubach grzbietu. Okucia niemal zawsze mają pokaźne rozmiary i grubość; wykonywano je z brązu, mosiądzu lub z żelaza, najczęściej stosując techniki odlewu, kucia, wycinania ażurów, rytowania, a rzadziej inne techniki, jak emaliowanie. Przeważnie mają one wydatne guzy, pełniące funkcje ochronne i dekoracyjne. Zapięcia najczęściej składają się z grubych, skórzanych pasków i metalowych zaczepów o wytrzymałej budowie. Najczęściej zachodzą na ok. połowę szerokości górnej okładziny (co ułatwia ściśnięcie woluminu i redukcję naprężenia okładziny) i są mocowane na bolcach. Oprócz tego spotyka się metalowe ramki i stabilizatory oraz nóżki ochronne, przydatne podczas umieszczania ksiąg na pulpitach. Dekoracja obleczeń zasadniczo nie odbiega pod względem technicznym i formalno-stylowym od dekoracji mniejszych opraw. Jednakże z racji obszerności powierzchni okładzin zazwyczaj radykalnie powiększano pola zwierciadeł lub zwielokrotniano ramy ornamentalne, w czym wykorzystywano analogiczne narzędzia zdobnicze (tłoki, radełka) jak w mniejszych oprawach. Na oprawach XV-XVII w., fundowanych przez hierarchów kościelnych, chętnie ukazywano ich superekslibrisy herbowe lub/i napisowe. Narażenie struktury bloku oraz oprawy (zwłaszcza w partii grzbietowej) na naprężenia i uszkodzenia powodowały, że koniczne były ich częste reparacje lub całkowite przeoprawienia. Częstą praktyką było wówczas pozostawianie pierwotnych okuć i zapięć, tworzących dysonans stylowy z późniejszą dekoracją okładzin. Znane jest również ukazywanie superekslibrisu osoby finansującej jedynie przeoprawienie, a nie fundatora księgi. Okoliczności te zmuszają do ostrożnego datowania całych opraw i ich poszczególnych elementów.

Zobacz też

Indeks alfabetyczny
Liturgicznych ksiąg oprawy

Grafika

Przypisy

  1. Sas Zubrzycki 1924, s. 36-37;
  2. Kopera, Lepszy 1926, s. 30, 37, 43-4 i in.;
  3. Miodońska 1979, s. 9-10, 17, 115;
  4. Wagner 2016, s. 315-316;
  5. Wagner 2016 III, s. 95-97
  6. Jutrzenka-Supryn 2019, s. 160-170;
  7. Wagner 2019 (a,b), s. 149-159, 176-180.

Autor: A.W.